Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hur väljer man r-däck...
1726 besök totalt
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Hur väljer man r-däck...

... Och vart köper man dem? Skall man köra 15" eller 16"?

Bilen är en Saab 900 -92 som skall köras lite bana med ibland, planerar inte att köra på väg med dem alltså.

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Mindre däck är billigare och väger mindre. Så dra på det minsta du får över bromsarna.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50084 <-- vilka du kan köpa
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=48798 <-- var du kan köpa

_________________
/David Johansson
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Tack så många, då återstår frågan ang fälgar & bredd. Säg 15" hur brett är att föredra? Skall se om jag har kvar mina 7x15" är det okej? 205/50-15"?

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Re:

MrTurbo skrev:
Tack så många, då återstår frågan ang fälgar & bredd. Säg 15" hur brett är att föredra? Skall se om jag har kvar mina 7x15" är det okej? 205/50-15"?

Tja...195or är ju också fullt funkis på 7" breda fälgar, 195orna är ju billigaste storleken i 15", men å andra sidan är ju 205orna bredare och borde ju ge nån % bättre grepp
Personligen känns det som att ett toyo r888 i storleken 195/50/15 är det mest prisvärda rdäcket du kan få tag på.

_________________
/David Johansson
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Känns som 195/50 blir litet när originalstorleken på aktuell bil är 195/65. Vad blir för / nackdelar med att minska rullomkretsen så mycket (184mm)?

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Fast det brukar ju också sägas att 195:orna funkar bäst på riktigt lätta bilar.

Edit: R888 alltså.
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Aha... Bilen väger ju 1300kg typ...

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Jag kör ovan nämn storlek på min femtonhundrakiloscelica med gott resultat. Eller ja, jag har bara hunnit testa en gång och det var för en vecka sedan, ingen högsommarvärme alltså.

_________________
/David Johansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20327



Att följa lämmeltåget tills man skaffat sig en lite egen uppfattning är inte alls tokigt. Däck är ju precis som bromsbelägg en slitvara så det man testar varar inte för evigt (det blir snart läge att testa nästa).
Följer man andras erfarenheter så kan man undvika bottenappen (Som greenstuff på allt annat än fjäderlätta bilar vad jag förstått).
205/50-15 Toyo R888 på 15x7" är ju en riktigt vanligt kombination. 205orna ger dig nog några fler varv innan de blir jättevarma men om du vill prova på så är 195orna väldigt billiga (kortare tid och mindre kostnad innan det är dags för nästa set).
Lägre tyngdpunkt och lägre utväxling är två egenskaper som inte är fel (lite markfrigång är bra att ha om man gränslar nån curb iofs), speciellt om man utgår från en stadardbil.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Däck för banåka
Hur väljer man r-däck...
1726 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande