Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vakum när man har separata spjäll?
2524 besök totalt
Wuolo
Luleå
Här sen Aug 2008

Trådstartare

Har förstått att man drar vakumet till en liten burk och sedan vidare därifrån.Hur grovt måste man dra från insuget så att exempelvis bromsservon inte blir lidande.Spjällen har små vakumslangar men jag har svårt att tro att dom räcker till,eller.En liten grej till ,vevhusventilationen.Hur fixar man den till insuget(vid besiktning)vet inte hur hårda dom är egentligen,dom vill väl se återcirk.Tängte inte ha filterbox utan sk,strumpor.

Eslöv
Här sen Apr 2006

den eller en liknande fråga togs just upp i en tråd i detta forum. Där handlade det dock om map-sensorn. En liknande lösning borde kanske vara bra i ditt fall också. Dra alla 4 ? vakumslangar till ett fördelningsblock., varifrån du tar ditt vakum till servot

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Tror vanliga 3-4mm (inv) vakuumslang funkar bra. Det är ju inget flöde som skall igenom..
Tänk dock på att vakuumet ofta blir svagare på motorer med separata spjäll.

kallinge
Här sen Jul 2005

hudraul servo från tex bmw eller vakumpump från dieselbil..

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Michael Th skrev:

thumbs up

Åstorp
Här sen Jul 2004

jag fyller på med en fråga... Om det är okej?

Har en öppen tratt till min och ju fortare man kör desto mer luft pressas in, dvs att det blir nästan övertryck vid högre farter. vart plockar an vakuum då?

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Svante skrev:

Har en öppen tratt till min och ju fortare man kör desto mer luft pressas in, dvs att det blir nästan övertryck vid högre farter. vart plockar an vakuum då?

Läs Mikaels inlägg hur du får bra och enkel funktion

Luleå
Här sen Aug 2008

Trådstartare
Re:

Michael Th skrev:
Det låter väl ganska logiskt,men går det måntro att ta det från insugsrören, kommer det att räcka till?Kanske lite enklare om det nu funkar.Pumparna är väl remdrivna kan jag tro?Har inte satt dit grejerna än,ville få lite mer kött på benen innan monteringen.

Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004

Vakumpumparna är elektriska och är att föredra tillsammans med förgasare.

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Finns lite olika lösningar på vakuumpumpar, finns dels elektriskt drivna pumpar men också mekaniska pumpar. Saab har ex. en sorts vakuumpump på bilar med automatlåda och bensinmotor vilken drivs av en av kamaxlarna precis som en tändfördelare.

Svante skrev:

Vad ska du med vakuum till när du kör med fullgas i hög hastighet? Så fort du släpper på gasen för att ex. bromsa så får du ju tillgång till vakuum i och med att spjällen stängs.

Blir för övrigt inte många procent högre tryck tack vare ram effekten vid de hastigheter det rör sig om för en banbil.

hauge skrev:
den eller en liknande fråga togs just upp i en tråd i detta forum. Där handlade det dock om map-sensorn. En liknande lösning borde kanske vara bra i ditt fall också. Dra alla 4 ? vakumslangar till ett fördelningsblock., varifrån du tar ditt vakum till servot

När det gäller map-givare och separata spjäll så bör man i dessa fall montera tryckgivaren före spjällen och köra med spjällvinkelbaserad last istället.
Citera
Skruva banåkabil
2524 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande