Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Multiplayer tips
12 besök senaste veckan (862 totalt)
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Multiplayer tips

Hej på er!

Här kommer en bra länk för er som ska hosta. Där står det bla mer om Throttling.

http://www.murchisons.net/f1/layout/Multiplayer%20Guide.htm

Min plr-fil ser ut som följande:

[ Multiplayer options ]
Net Connection Type="3" // 0 - 28K, 1 - 56k, 2 - ISDN, 3 - cable/dsl, 4 - LAN
Multiplayer Enum Type="1" // 0 = LAN, 1 = Internet
Net Data Rate="14" // client setting
Net Data Rate Max="32" // defined by the host of a particular session
Net Flush Threshold="512" // threshold for auto-accumulation flush while building data chunks (default is standard MTU of 536, minus 64 bytes room for layer headers: 472)
Net Lazy Flush="0" // an explicit flush will not be called after the server re-transmits incoming data, providing less bandwidth consumption by reducing header sizes, but will increase latency
Net Join Timeout="150.00000" // How long to wait (without a response) before a game join will be considered a failure
Multi Allowed Aids="-2000"
Force Physics="16" // add the following to enforce server settings: 1=auto-lift, 2=auto-blip, 4=half-rate, 8=launch control, 16=collision thresh (for example, auto-lift + half-rate = 1 + 4 = 5)
Announce Host="0" // whether servers will attempt to register with the matchmaking service
Gamelist AutORefresh (LAN)="1" // if true, the gamelist will auto refresh on page activation if LAN refresh type is selected
Max MP Players="16"
Gamespy Query Port Start="34297" // range is 1025 - 65535
Port Start="34397" // range is 1025 - 65535
Game List Sort Method="1" // 0=Sort by name, 1=Sort by ping, 2=Sort by circuit, 3=Sort by players
Allow Chat In Car="1" // whether to allow incoming chats to appear while in car
Closed MP Qualify Sessions="1" // if true, the session will be closed during qualify, so as to not disturb the participants
Throttling="1" // enable throttling code
Collision Threshold="0.30000" // Maximum latency allowed (seconds) for a client before collisions are switched off locally
Dedicated Target Rate="512" // Target rate for dedicated server
Unique Vehicle Check="0" // server setting, will check client vehicles to deny duplicates of the same vehicle
Throttle Upstream override="365" // kbits per second (i.e. a 256 kbps connection = 256. If set to a positive value, will override the default upstream data rate associated with the selected connection type
Server Session End Timeout="300" // Session is advanced automatically after N seconds after completion
Spline Generate DT="0.10000" // how often (in seconds) the guiding splines are generated for remote controlled vehicles
BoneSpring Threshold="0.10000" // If latency is below this threshold, the spring is disabled
BoneSpring Min Constant="25.00000" // BoneSpring(TM) constant at collision threshold
BoneSpring Max Constant="120.00000" // BoneSpring(TM) constant at spring enact latency (should be higher than constant min...)
Damping Multiplier="1.00000" // 1.0 = critical damping, higher values are overdamped, lower values are underdamped and not recommended
GDB=""
Vehicle File=""

OBS! Jag har en vanlig ADSL därför 512 i upload ovan. Viktigt att ändra här om man har något annat. Det är också viktigt att ha rätt Net Connection Type ovan. Det är inte som i F1-2002 att man tjänar nåt på att ha 56K inställt.

Team Swedish Racing Mates
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Ett annat tips också innan jag glömmer det:

Under Graphics options ska ni ställa om

Max Visible Vehicles="8"

Det står default på 104!!!

Detta förbättrar era prestanda avsevärt utan att det blir sämre.

Citera
Ulf Carlsson
Stockholm
Här sen Apr 2003

Är det någon som vet var man kan hitta setups till M3C

Ulf Carlsson
Stockholm
Här sen Apr 2003

Lite mysko ingen vet eller har setups till M3C ????????????

Rocket Roger
VARA (EMTUNGA)
Här sen Jan 2003

Varför du inte har fått något svar, kanske kan bero på att olika banor kräver olika setuper.
Själv har jag bara kört på mantorp än.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Ja det vet jag nog att inst på banorna är olika,men det behöver inte innebära att ingen har setups

Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Här kommer ytterligare en VIKTIG sak som dem som ska hosta behöver göra:

Ändra till detta i era .PLR - filer:

Net Data Rate="6" // client setting
Net Data Rate Max="10" // defined by the host of a particular session

Gör ni detta blir spelet mycket bättre för de med lite taskig uppkoppling.

Citera
Racingsimulatorer
Multiplayer tips
12 besök senaste veckan (862 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande