| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lyckas inte justera gula Koni
|
2275 besök totalt |
|
Jag har haft gula Koni på en tidigare bil och justerat utan konstigheter men nu lyckas jag inte alls. Trycker ihop dom och vrider men hittar inte läget där de hakar i justeringen. På ena dämparen känns en tendens till att det skall haka i och fungera men det släpper direkt. Kan justeringen försvinna av någon anledning ?
_________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
|
|
||||
|
Re:
Mina justeras också med en ratt på toppen. och den har inga "fasta" lägen. Det går iofs även att justera höjden på de i 3 lägen, är det detta du syftar på? Ronny _________________ Ronny Steisjö ____________________________ Porsche 996 -00 |
||||
|
Re: Lyckas inte justera gula Koni
Har du kört utan genomslagsstopp och tokbottnat flera gånger kanske det finns risk för skador, men annars gissar jag att du bara inte fått grepp. Trycka ihop 3mm till kanske? _________________ Roland Johansson |
||||
|
Tackar för svar, jag glömde skriva att de inte har ratt utan skall komprimeras och vridas för att justeras. Det är bak till BMW e30.
De kan ha bottnat, jag har inte provat justera tidigare och köpte de begagnade. Men det känns nog som du säger mer som att jag inte fått grepp bara. Jag ska kolla ev. mellanlägg. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
|
Re:
Jag börjar få ett svagt minne att man just innan man trycker kolven i botten ska vrida kolvstången moturs för att den ska 'greppa' Sedan kan man justera hårdare medurs eller lösare moturs Men det är inte några tydliga klick vad jag kommer ihåg, utan steglös justering. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Ja det stämmer precis med mina gamla instruktioner som jag kommer ihåg från de förra jag hade, bra att det inte bara är jag som minns det så. Anledningen till att jag skall skruva på dom är för att jag ska se hur de är ställda, ställa tillbaka på samma inställning och montera dom. Jag ska inte justera något utan vill bara kolla hur de står och så de står lika. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
|
Nu har jag försökt mer själv och även fått ett utlåtande till, de är defekta och går inte att justera.
Någon som har bra tips på vart man skall lämna in de, gärna i Göteborgstrakten och om man skall passa på att göra något mer när de ändå ska isär? Det är gula Koni, "Koni Adjustable" som sitter bak på en BMW E30 som byggs för att en vacker dag bli snabb på bana. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
|
Mina gula koni som jag har bak på e30n skall man trycka ner en liten knapp på ovansidan av dämparn och sedan vrida.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2275 besök totalt |