| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Coilovers bak BMW E30?
|
7781 besök totalt |
|
Coilovers bak BMW E30?
Har sökt en stund nu men inte riktigt hittat svar på min fråga. Finns det en tråd som behandlar samma ämne så länka gärna till den. Jag undrar om man kan modifiera stötdämparna bak så det blir till coilovers och köra med detta bak på en BMW E30? Drömmer jag om jag har hört att det inte fungerar pga påfrestningar och liknande saker på fel ställen? Ser gärna en diskussion kring ämnet. Anledningen är för att kunna ställa höjden på ett smidigt sätt vid byte av olika däck, samt att det känns lite proffsigare och inte minst ser bättre ut. Mvh Mathias _________________ Mathias Pelkonen |
||||
|
Re: Coilovers bak BMW E30?
Du drömmer inte Mathias... Man skall nog inte trycka dit en coilover-lösning utan att förstärka upp karossen runt infästningarna. Frågan har varit uppe tidigare men kanske i lite andra former om jag inte minns fel.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Re: Coilovers bak BMW E30?
Beror på vad du har för stötdämpare bak, om de går att bygga om till coilovers eller ej. Går de att bygga om så är det inga problem att montera. Nästan bara fördelar med coilovers bak. Utväxlingsförhållandet blir nästan 1:1 så springrate=wheelrate. Så blev mina "bakben" efter ombyggnad. Proflex 3-vägs:
Monterat på plats:
Som du ser på bilden så har jag svetsat nya infästningspunkter på bärarmarna, men det är inget som är nödvändigt om du åker med standard M3/325 drivaxlar. Jag använde M3E36 knutar inne/ute med Sellholm sviktstål och då tar de grövre knutarna i bakbenen om du behåller org infästning. Övre infästningen i tornet får du förstärka lite så det inte spricker + att flytta infästningshålen lite eller använda Samuels topplagringar som går att flytta i sidled för att få avstånd mellan kaross och fjäder. Det är bara att sätta igång!
_________________ Patrik Skoog |
||||
|
Re:
Såklart Arne! -tar för givet att alla som ställer frågor här har bur i sin bil, för det är en självklarhet både när det gäller tävling och seriös körning med gatbil på bana.
Det finns på många ställen, men det blir ingen coilover av det. _________________ Patrik Skoog |
||||
|
Re:
Förvisso, men jag kan inte tänka mig att det räcker för att stå emot påfrestningarna som uppstår. Att det blir bra och lätträknade förhållanden för fjäderkonstanter är ju ingen tvekan om. Men det är som sagt i fall där bur finnes. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Re:
jag har helt nya torn och massvis med burrör i min bil. Det är alltid bra att förstärka grejor på bilar framförallt beronde på användningsområde men man får ju göra en rimlighetsbedömning av det man håller på med. Stötdämparen sitter ju på orginalplatsen och de tornen håller för diverse grupp n kit osv. Varför skulle man behöva förstärka kraftigt bara för att man flyttar dit även fjädern? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
Re:
Hoppsan! du har ingen ritning på det där?
_________________ Viktor Starkman |
||||
|
Re:
Som du sedan kan skicka till mig så att fritid för mig endast är ett minne blott även 2009...
||||
|
Kan någon vänlig själ tala om vad man får för sidobelsting på stötdämarna bak?
Med MacPerons ben så gör ett tvärstag nytta, hälst då också med diagonaler mot karrosens mitt. Plåtbitarna vid infästingrna kan jag förstå, men inte rörhögen i mellan dessa
Är det någon som har tagit sig en funderare på hur stora laster/Krafter som stöddämparen tar kontar fjäden i tex ett gupp??? om inte gör det. Hmm finns en tråd i ämnet, en nya BMW vart det. En 130i har jag för mig. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Det var detta jag ville att trådens läsare/kommentatorer skulle ta sig en funderare på. Man kan lasta in ett helt materialställ mellan stötdämpartornen utan att förutsättningarna för coilovers bak förbättras ens lite. Som fuling säger, ta er en liten funderare med miniräknaren och väl utförda mätningar och se var påfrestningarna hamnar dämpare vs fjäder. Överaskningen lär inte dröja allt för länge.
||||
|
Se sista sidan i tråden. (kraft på fjäder kontra stötdämare)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Testat många kominationer av fjädrar fram/bak. När bilen såldes satt det 60N bak tänk på att SR=WR vid coilover.
Som sagt, buren sitter där ändå Vad gäller om tornen håller eller ej kontra hur mycket krafterna ökar på tornet bak vid coilover montage finns det säkert många experter som kan räkna sig trötta på, erfarenheten säger dock att sömmarna runt tornen spricker upp så att förstärka med mer plåt runt topplagringen som fortsätter ner för tornet och slutar vid golvet är att rekommendera.
_________________ Patrik Skoog |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Coilovers bak BMW E30?
|
7781 besök totalt |