Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hårdheter toyo och michelin ?
3511 besök totalt
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Någon som vet vilka gummiblandningar/hårdheter det finns på toyo proxes r888 och michelins r-däck?

/Johan B

Fixhult
Här sen Apr 2004

Toyo R888 finns i SG, GGG, GG men det är bara GG som finns att få tag på i Sverige.
http://superdackservice.com/pdf/SDS.AAF.INFORMATIONSBLAD%20TOYo%20R%20 . . . .
http://www.mmsport.com.au/download.php?fid=23
Jag skulle kalla GG för medium, GGG soft och SG är förmodligen jättesoft.

I Frankrike finns alla tre i listorna för en del dimensioner.
http://toyoracing.fr/pages/11.html

Eller ville du veta hur mjuka de var i jämförelse mot Michelin? Då gäller det att hitta nån med erfarenhet av båda. TV's Rdäckstest kan nog ge en liten hint (där testade de bägge unde liknande premisser iaf).
Jag skulle gissa att Toyo R888 GG är softare i gummit än Michlin PSC men det är en grov gissning (jag har ingen som helst koll på Michelins gummiblandningar).

blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för info och länkar. Nej jag var inte ute efter en jämförelse mellan michelin och toyo. Jag behöver två nya bakdäck till nästa säsong och ville veta vilka hårdheter de två märken jag funderar på finns i, så att jag inte köper för mjuka däck pga okunskap.
Michelin är ju sannolikt det bästa däcket (grepp) men toyo har ju den "fördelen" att det har symetriskt mönster, så man kan byta sida på däcket när ytterkanten slits. -Gör ju en del för ekonomin.

/Johan B

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
På den franska sidan hade toyos gummiblandning specificerats som:
GG=hård
GGG=mjuk
SG=extra mjuk
Graderingen är ju som du sa Niklas, fast dom har beskrivit GG som hård istället för medium.

/Johan B

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

blixten skrev:
Graderingen är ju som du sa Niklas, fast dom har beskrivit GG som hård istället för medium.
ordningen är densamma (naturligtvis) men anledningen att jag kallar GG för medium är att det är klart mjukare än Kumhos hårda, mjukare än Yokohama 048 medium (som tydligen är liknande 032 soft). Detta lite empiriskt funnt på liknande bilar i diverse förhållanden.
Jag hoppas kunna reda ut hur de står sig mot Kumhos medium till sommaren (min förhoppning är att Kumhos medium ska vara jämförbart eller marginellt hårdare).
Tyvärr har ingen i närheten haft råd att testa Michelin i samma dimension så jag vet inte hur de ligger till i hårdheter.

Det kostar bara en uppsättning av varje för att få veta och jag kan nära på garantera att inget av dem är en katastrof. Så om du inte skall tävla och jagar de sista tiondelarna elelr jämnhet i tider över ett visst antal varv (eller livslängd för långlopp) så är det bara att testa.
Sen skriver du en lättsökt uppsats i lämplig tråd

blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för tipset med uppsatsen Vet du händelsevis hur toyos blandningar förhåller sig till bridgestone re540s också?

/Johan B

Här sen Apr 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
anledningen att jag kallar GG för medium är att det är klart mjukare än Kumhos hårda, mjukare än Yokohama 048 medium (som tydligen är liknande 032 soft). Detta lite empiriskt funnt på liknande bilar i diverse förhållanden.

Intressant det du skriver att du upplever Toyo R888 (det du köper i sverige) är mjukare än Yoko 048M ?
Jag upplever det tvärt om, att R888 är hårdare, hur har du kommit fram till den teorin?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Putrix skrev:
Niklas Falk skrev:
anledningen att jag kallar GG för medium är att det är klart mjukare än Kumhos hårda, mjukare än Yokohama 048 medium (som tydligen är liknande 032 soft). Detta lite empiriskt funnt på liknande bilar i diverse förhållanden.
Intressant det du skriver att du upplever Toyo R888 (det du köper i sverige) är mjukare än Yoko 048M ?
Jag upplever det tvärt om, att R888 är hårdare, hur har du kommit fram till den teorin?
Problemet är att det är jämförelser mellan olika bilar (dämpare tex). Men det verkar som 048M ger grepp lite långsammare och håller längre om jag minns Josens beskrivning.
olika beteenden på olika bilar har ju setts förr (trots liknande vikt och effekt). Det händer alltid knasiga saker när man närmar sig gränserna.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

blixten skrev:
Tack för tipset med uppsatsen Vet du händelsevis hur toyos blandningar förhåller sig till bridgestone re540s också?
Jag vet att det finns de som provat båda men kan inte skillnaden exakt. Re540 är ju inte Emärkta så det syns så de är inte så intressanta i min klass, däremot vet jag att de ska vara ena stabila rackare som fungerar väldigt bra på bilar med lite mer vikt.
Hur de upplevs på kort sikt (hur snabbt man får grepp och hur länge) får de som testat båda uttalat sig om (sen kanske skillnader i detta beteeende inte enbart har med "mjukhet" (shoretal?) att göra, man kan ju blanda i tillsatser i gummit också som justerar visst beteende. Sen har väl stommen och belastning/lastindex inverkan också).

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Putrix skrev:
Niklas Falk skrev:
Problemet är att det är jämförelser mellan olika bilar (dämpare tex). Men det verkar som 048M ger grepp lite långsammare och håller längre om jag minns Josens beskrivning.
olika beteenden på olika bilar har ju setts förr (trots liknande vikt och effekt). Det händer alltid knasiga saker när man närmar sig gränserna.

ok... Jag har åkt båda typerna i min förra E30 både med 318is motorn och med M3 motorn i. I båda fall så var 048M 1-2 tiondelar snabbare på knutan samt betydligt mer konsekventa i sitt uppförande. Jag upplever 048M som mjukare än Toyo. Vore kul att se någon form av mätningar i hårdhet mellan de olika däcken om det nu går att mäta? Sen så kräver de olika däcken lite andra inställningar för att göra min test vetenskaplig då jag hade samma toe/camber/mm med de olika däcken.

Jag tror man vinner mest på att välja ett fabrikat och ställa in bilen ordentligt efter det samt lära sig hur däcket beter sig under race, vid vått mm. Då vinner man mer tid än att hålla på att byta runt.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Putrix skrev:
Jag tror man vinner mest på att välja ett fabrikat och ställa in bilen ordentligt efter det samt lära sig hur däcket beter sig under race, vid vått mm. Då vinner man mer tid än att hålla på att byta runt.
Kört 2 säsonger på R888 nu så det är dags att prova nåt annat (på torrt iaf, i blött älskar jag dem).
Att Toyo är bäst de första fem varven är det fler än jag som påstår, Yokisar är mera konsekventa (och "ska ha" bättre maxprestanda).
Toyo vill ju ha ca en grad mer camber än Yokisarna lite grovt påstås det ju.

Undrar hur Kumho V70A Medium beter sig i jämföresle, nåt mtitemellan kanske (de ligger ju ungefär mittemellan i pris också)?

Däck för banåka
3511 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande