Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (6074 totalt) |
_________________ Christoffer Johnson |
||||
På tal om super touring, här kommer en favorit som man aldrig tröttnar på
![]() http://jp.youtube.com/watch?v=6koqKB Eller jo, hjärnan tröttnar lite på ljudet efter ett tag, men den är sevärd ändå ![]() |
||||
Här är en riktig klassiker
AMP Bathurst 1000 1998 där Volvon tillsammans med Rydell drar till med Pole på bästa tänkbara vis. Sevärda två timmar ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
om jag inte har helt fel så går det / har gått en del supertouring i VLN t ex. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
För den som inte var med på 90-talet och vill se ett riktigt Super Touring race blir det till att bege sig till Silverstone till sommaren. Kolla in på: http://www.supertouringregister.com/ "The 2009 Silverstone Classic will include a David Leslie Memorial Trophy for mid-90s Super Touring cars. Run over 24/26th July 2009 on the Silverstone Grand Prix circuit, the event is expected to attract 65,000 spectators and will be televised by MotorsTV. The following list shows teams and drivers who have confirmed an interest in entering the event. Already well on the way to the organisers' target of 30 cars, this looks set to become the biggest grid of Super Touring cars ever assembled in the UK and a 'must see' for every touring car fan. " Ser ut som om Flash skall delta i sin "gamla" S40... ![]() och jag kan bara hålla med Johan ovan - saknar både bilarna, förarna och fighterna från den "gamla goda" Super Touring tiden i slutet på 90-talet. Jag vet att flera ST-bilar går backtävlingar nere i Europa och det finns flera serier där de passar in i 2-liters klasser. Här i Sverige har vi sett några stycken i SLC sprint. Driftskostnader ja... - blir gärna det när biltillverkare skall vara med och tävla. Typisk driftstid på en ST-motor ligger på 2000 km, sena modeller kan ha mindre. När det var som mest extremt åkte de större teamen olika tränings, kval och rejsmotorer. Sen är det inte bara motorn det är driftstid på... För dig som är "novis" på Super Touring, kolla: http://www.youtube.com/watch?v=40Xdq (Jag var där! ![]() _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Till och med Johan Thorén var bättre på den tiden... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jädrar vad det smällde, en hit--en dit, ingen som backade undan...
![]() Hur mycket snabbare var dom, och vad ger enskilt mest fart? Motor, chassi, växellåda?? _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Är väl mer standardbilbetonat idag? Fanns väl lite friare regler i STreglementet.. audi fick väl köra me fyrhjulsdrift ett tag te.x.. Är också intresserad utav att veta skillnaderna mellan nya och gamla stccbilarna.. har för mig ja hört något om att peugeots btcc 406'a kunde utveckla en bit över 300hk vid 13k rpm, men de var nog utan restriktorer. Detta är dock bara vad jag hört, säger inte att det är sanning så halshugg mig inte ![]() _________________ Emil Jönsson |
||||
Det gamla reglementet var ganska mycket friare speciellt i hjulupphängningar där det nu bygger mycket på standard komponenter. Motorerna var varvtalsbegränsade till 9500rpm om jag kommer ihåg rätt och Honda var upp en bit över 300hk dom sista åren. Varvtiderna skiljer väl inte så mycket nu men ST var bra mycket roligare att titta på jämfört med Super 2000. Edit: 8500rpm var det. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Super Touring-bilarna var begränsade till 8500 rpm och producerade som mest runt 320-330 hästar.
Dagens S2000-bilar är också begränsade till 8500 rpm (4 cyl) och de producerar runt 280-300 hästar. Super Touring-reglementet var mycket friare vad det gällde modifieringar i motor, hjulupphängningar, motorplacering, osv. Dagens S2000-reglemente är mer standardbilsbetonat. Tanken var att det skulle bli billigare, men det tvista de lärde om... Vad det gäller varvtider så beror det på däcksfabrikat, banor, osv. Men ta Knutstorp tex, där var Super Touring-bilarna nere på 59-tider medan dagens S2000 ligger på 1:01. Ta en snabbare bana och det kommer att skilja mer. _________________ Johan Meissner |
||||
Kollade tider på Knutstorp mellan -98 och -01 och då var snabbaste tiderna ner mot låga 1.01 så det skiljer inte mycket där iaf. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Super Touring ser ut att gå nästan dubbelt så fort och det är det som räknas
![]() Hur balla ST-bilarna var har jag fattat först på senare år. http://video.google.com/videoplay?do ![]() ![]() ![]() _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Nu borde de flesta hitta dit.. eftersom jag postade samma länk lite längre upp i tråden.. ![]() ![]() Men jag har dig att tacka för att jag hittade den från första början.. ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Men Johan - nu tänker du nog på STCC, WTCC är långtifrån tråkigt! (med något undantag, alla kan ju ha ett dåligt race... ![]() Nä, största problemet med STCC de senaste åren har varit tävlingsformatet. Mer långlopp med konservativa strategier, med några undantag, än sprintracing. (Värst var väl Falkenberg -06, tror knappt det var en enda omkörning.) Visst är det kul att teamet är delaktigt men utan ett duktigt team klarar man knappast att hamna långt fram på gridden, eller i resultatlistan. Fast jag kan sakna profilerna; "Peggen" som satsade allt - bära eller brista (t.o.m. "Flash" har ju uttryckt att han saknar just "Peggen"), Hubbe Bergh och Mattias Ekström var bara några av de som gav STCC karaktär på andra halvan av 90-talet. Mattias, kontroversiell men alltid sevärd när materialet fungerade och jag kommer ihåg när han inte gav en millimeter till Flash i premiären på Mantorp -97. Sida vid sida i var sin 850 genom startkurvan - slutade med Flash i räcket... Fast ett av de allra största minnena, förutom startkraschen i finalen på Mantorp -99, är från Kinnekulle -97 när Flash kör om både Tomas Johanssson och Bakajev på utsidan över TV-krönet. Vi som var där tittade på varandra och bara garvade - "hur f-n gick det där till?" Det undrade nog Tomas Johansson också... Super Touring på Kinnekulle var milt sagt fränt! Edit: Finalen 1999... http://www.youtube.com/watch?v=G3_Bn oavsett vad dagens STCC AB säger om publiksiffror tror jag finalen -99 var de STCC race som haft absolut mest publik - det var fullt på Mantorp! Den officiella siffran var om jag minns rätt 28000. _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (6074 totalt) |