Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 Coupe -93 / Blivande banbil
1, 2, 3, 4   >>
23767 besök totalt
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
Tja alla.

Är ny här på forumet och tänkte göra en liten tråd om mitt projekt.

Köpte en Bmw 325 coupe av en bekant för ett väldigt bra pris då han skulle bli pappa. Bilen var väll inte det finaste skicket, rost på skärm kanterna, sprucken vindruta, och inte tvättad på ett antal år....





Efter några dagars polering och städning blev det lite skillnad på bil.



Efter några dagar lyckas en äldre kvinna köra mig i sidan



Detta blev starten för bygget. Berättade för försäkringsbolaget att jag var bilplåtslagare, så dom gav mig pengar för att laga skadan själv. Jahapp, där var hela bilen + en ny framruta betald =)

Passade även på att byta ut lite grejer som var rostiga, och man vill ju få ner vikten lite..



Adolfssons Composite & Motor har givit sjukt bra priser på alla glasfibergrejer mot lite reklam på bilen, mycket bra passform på alla sakerna. Tummen upp.


_________________
Jonathan oliv
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Får säga välkommen då

Här är 2 st E36 325 som är banbilar båda 93:or

Jörgen Bäcks 325
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52196

FD Markus Johanssons 325
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38378

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Hej en fråga ang plastdelarna har du nån koll på vad du dom väger

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008
Inlägg: 527



Hej

Kul att se en 325:a till i forumet. thumbs up

Håller oxå på att bygga på en 325:a, en länk till min tråd såg jag i brossans
inlägg här ovan.

Har du några frågor så gör bara ett inlägg i min tråd så ska jag försöka svar om jag kan

Härligt att höra att plastdelarna hade bra passform för jag pratade
med dom förra månaden och skall nog beställa i mellandagarna om dom har öppet.

_________________
Mvh
Jörgen Bäck
BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Ser ju bra ut det du gjort på bilen thumbs up Var väl riktigt bra att tanten körde på bilen så du kunde byta den något rostiga framskärmen Ser ju ut som att bakskärmen klarat sig bra eller?

Hur ser planerna ut förutom plastdelar?

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



Lycka till.



Ska den vara vägreggad i framtiden?

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
motorhuven väger 5,5kg , bagageluckan 5,5kg och stötfångare fram/bak väger 3kg st

Framtidsplaner är jag inte 100 på. men ska väll gå att köra med på väg är det tänkt, sen blir det väll bur, lätta ännu mer något enklare trim. Och självklart väghållning.

_________________
Jonathan oliv
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
Här är den nya fronten



Passade även på att byta vindruta..

Ur



I


_________________
Jonathan oliv
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Hej Jonathan

Byta vindruta på E36 , är det något man kan göra på egen hand utan hjälp från proffs?

Kan du inte skriva en kort sammanfattning över tillvägagångssätt?

Spännade tråd i övrigt, glasfiberprylarna ser bra ut!

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Hej Jonathan

Byta vindruta på E36 , är det något man kan göra på egen hand utan hjälp från proffs?

Kan du inte skriva en kort sammanfattning över tillvägagångssätt?

Spännade tråd i övrigt, glasfiberprylarna ser bra ut!

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
Ellac skrev:
Hej Jonathan

Byta vindruta på E36 , är det något man kan göra på egen hand utan hjälp från proffs?

Kan du inte skriva en kort sammanfattning över tillvägagångssätt?

Spännade tråd i övrigt, glasfiberprylarna ser bra ut!

Calle


Hej Calle.

Ja du det är en bra fråga. Jag har ju bytt ett par i månaden senaste åren, allt från vw bussar till ford personbilar.

Men med lite mod och tålamod tro jag vem som helst kan det.

Smidigast är ju att såga ur rutan med en specialmaskin. Men går ju bra med gammal hederlig ruttråd. (lättast om man är 2 personer)

Bmw e36 är ganska lätt att få loss. kanske 20min-1h för mig. medans jag kanske få lägga 3 timmar slit med mkt svordomar på ford focus...

Menur får man den altid på ett lr annat sätt.(kanske inte hel)

Den gammla limsträngen som blir kvar på bilen är vicktigt att man skär jämn och fin, ca 1-2mm.

Noga att du damsuger och rengör med nått medel som inte är siliconbaserat både på den nya rutan och karossen.

Senan använder man en primer på både rutan och karossen där limmet samman håller, den primern jag använder är även rostskyddande om du råkat göra plåtrent där sågbladet/ruttråden gått imot.

Sätt på listen på rutan, var noga att den kommer på sin ricktiga plats(bruka finnas en liten markering på både ruta och list. Och kolla att du trykt in den ordentligt mot rutan överralt en extra gång,(man trycker på den på ett ställe och den losnar lite på annat ställe)

I börgan när jag bytte ruta provmonterade jag den alltid innan jag limmade, trycker dit den lite löst, skjusterar in den så den är jämn på både sidor, sen satt jag 2 silver tejpsbitar uppe och 2 nere över rutan och karossen och senan skar av dom med rakblads kniv, på så sätt har du lite markeringar att gå på.

Sen är det bara att ta loss den, limma på den gammla limsträngen på karossen, Var noga med att du limma allt i ett drag. Om du lyfter den och håller på så kan det bli otätt och komma in fukt. sätta dit rutan, så noga från börgan som möjligt, limmet är ganska segt, men går arr trycka upp ner, när du känner att den sitter på sin gammla platts, tryck runt om ganska hårt, viktigt att limmet fäster, och att den kommer ner.

Tejpa några bitar så den inte skulle glida ner(för säkerhets skull)

Alla prudukter går att köpa hos wurth. En del glasmästare säger att det är skit. Men jag har testat en del andra, en del ska man värma limmet, det torkar snabbt(stressigt) Måste vara varmt vid härdning Det jag använde som var från wurt torkade ner till ca -20grader lr nått. Dubbla primer på en del, en för ruta en för karossen.. Jag tycker wurts har varit smidigt så länge jag använt det.

om nån har synpunkter på min beskrivning på rutbyte, lägg gärna till

=)

lycka till

_________________
Jonathan oliv
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



det behövs ju både kitt/lim primer cleener ja på jobbet används sika 265 vi bygger ca 400bussar 60 talet ambulanser och ca 40 polisbilar om året i konsernen...
vi har en bilglasfirma som kommer och sätter alla rutor.. men har man bara grejerna är det ingen hjärn kirurgi..

rent torrt varmt rätt primer och nytt kitt och lite fingerspitsgefül !!
ibland kan det vara lättare att få rutan monterad av proffs då det går fort, dom har alla grejer och man har garanti på jobbet..

har man en glasförsäkring och rutan skulle gå sönder....så kostar ett byte inte så mycket..

men jag tror du fixar det..!! ta sambon till hjälp när du lägger rutan på plats..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Rutguiden tyckte jag stämde fint, värt att poängtera är väl som sagt att det är viktigt att köra med primer, aktivator och ett bra lim (i den ordningen). Inte så kul att rutan lossnar när den inte bör göra det! Jag jobbar för en bilglasgrossist och det som de flesta glasmästarna jag är ute hos verkar köra med i limväg är Sikas produkter, bra hugg i de grejerna jag har provat i.a.f.

Här finns det lite skrivet om montering av rutor: http://www.gbf.se/files/file/bilglas/sakert_montage.pdf

_________________
Peter Karlsson
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Rutguiden tyckte jag stämde fint, värt att poängtera är väl som sagt att det är viktigt att köra med primer, aktivator och ett bra lim (i den ordningen). Inte så kul att rutan lossnar när den inte bör göra det! Jag jobbar för en bilglasgrossist och det som de flesta glasmästarna jag är ute hos verkar köra med i limväg är Sikas produkter, bra hugg i de grejerna jag har provat i.a.f.

Här finns det lite skrivet om montering av rutor: http://www.gbf.se/files/file/bilglas/sakert_montage.pdf


Som sagt, finns mkt prudukter att välja mellan. Wurths jag använt mig av är primer/aktivator i samma(2in 1) Så jag tycker det är rätt bra nybörgarprodukter..

Man kan ju alltid lämna bort det till proffs. Men testar man aldrig lär man sig aldrig...

_________________
Jonathan oliv
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
Här kommer en bild på mina nya gatfälgar..Någon som har tips/regler om vad jag ska ha för fälgar på bana?


_________________
Jonathan oliv
Citera
Krigge
GBG
Här sen Maj 2004
Inlägg: 54



Lätta 17" fälgar, sen vilket märke spelar mindre roll. Kolla med Samuel här på forumet vet att han fixade fina till sin M3:a.

_________________
Kristofer Strömberg
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
Nya lyktor och baklysen ligger och väntar...




_________________
Jonathan oliv
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



om du ska åka R-däck på banan så skulle jag rekomendera Toyo R888. Fick bäst i test( tror det var Teknikens Värld som gjorde testet) Du kan ju också läsa under "Däck för banåka" här på rejsa så hittar du en hel del info från andra som åkt på bana.

Keep Up The Good Work!!!

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Ska du åka toyo R888 på e36 så passar 235/40-17 fint på 8,5" fälgar

i denna pdf finns data på toyo R888

http://marktg.toyotires.com/file/30029.pdf

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733



Hej,kul med fler E36:or här
Du vet väl att det är halva priset på framskärmar från tyskland?1500kr/st i Sverige 750kr/st i Tyskland
PM:a om du vill ha hjälp med det.

Din baklucka,är det bara ytterhöljet?Eller är den komplett med låsinfästning och fästen för gångjärn?
om det bara är ytterhöljet,ska du använda den gamla luckans ram då?eller bara 4st sprintlås?
Undrar samma på huven..

mvh/Magnus
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
Tack för alla tips

bak/framluckan är med in gjutna alujärn för gångjärnen. har en motor så jag öppnar bakluckan med en knapp, fram har jag hood pins. Lägger upp lite mer bilder...






_________________
Jonathan oliv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 Coupe -93 / Blivande banbil
1, 2, 3, 4   >>
23767 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande