Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318i -85, 5papp+ racer 2009
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (15823 totalt)
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Nu har vi på Civinco hittat vårt "perfekta" objekt för 5papp rejsen.


En gammal 318-kaross med trasig motor. Tanken är att sätta i en 192hk 2.5liters 6:a från en snäppet nyare E36:a, som en av de tilltänkta förarna hade ståendes på garagegolvet.

Bur är beställd från Finess.

Stora frågetecknet är hur man får något sånär väghållning i en sådan med ett tak på att hela alltet inte får vara värt mer än 5 tkr? Någon som har budgettips när det gäller att fixa fjädrar, dämpare och hjulvinklar?
Tex av typen "kapa en husvagnsfjäder från..."

Någon som kan fjäderhävarmarna/utväxling i huvudet?

Ser ut att vara ca 0.9 fram.


Kan det vara 0.6 bak, såvida man inte gör något vid dämparen istället?

/Henrik, Markus, Johan & Emil

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Hmm. Detdär med fjädrar och såntdär har jag varit på ett par gånger på dedär bilarna. Har för mig att du vill ha antingen husvagnsfjädrar till Ford Sierra GT kombi eller som vi använde, framfjädrar till Mercedes W123 och kapa till i lagom höjd. Kommer inte ihåg hur många varv man skulle behålla men det var ungefär halva fjädern som fick stryka på foten. Passar inte 100% perfekt i fjädertallriken, men tillräckligt för att vara smidigt. Har för mig att vi räknade fram ungefär samma fjäderkonstant som på M3 E30 Grp A regnsetup eller något liknande.
Bak är det ganska flexibelt i och med konstruktionen så där kan man ju välja och vraka lite mer. Bara fästa med svetsloppa i över- eller underkant.

observera dock att grundtanken med detta är tänkt för asfalt och R-däck.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Tackar Claes för tipsen!

Måste köra på gatdäck, men vill nog ligga närmare 2Hz ändå.
Uppskattningsvis kanske man behöver 60 N/mm fram och 90 N/mm bak för att ligga på 2Hz?
Någon med erfarenhet av detta?

Vad kan original ligga på?

/H

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Ja, då har buren anlänt, så nu finns det gott om saker att göra igen...



En stor eloge till Finess, som så snabbt levererade rören.
Hörde att de tom fick sätta sig i bil och åka till Tyskland för att få tag på rör i tid.

/H

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Kul med ännu en BMW att åka ifrån....
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Det viktigaste är inte att vinna, utan att kämpa väl....
Vi kommer dit för att ha kul....

och så vidare....



/H

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Vi är givetvis där för att vinna...... Nä mer för att ha kul och att det är ett riktigt kul race, vet inte om det varit något liknande race i sverige.
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Åker ni från oss, så blir det per automatik att ni vinner...

Vilken sorts bil är det vi ska ha utkik efter?

/H

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fries skrev:
Åker ni från oss, så blir det per automatik att ni vinner...

Vilken sorts bil är det vi ska ha utkik efter?

/H


Du kan hålla utkik efter en Alfa 75'a så att du inte kör in i den när du varvar dem
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
thomas635
Huddinge
Här sen Jul 2007
Inlägg: 29



Mig veterligen så får man inte ha bur i bilen på 5-papp????

_________________
Thomas Lindahl
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thomas635 skrev:
Mig veterligen så får man inte ha bur i bilen på 5-papp????


Detta blir 5papp+ bil, se tråd om racet i "Inför träffar" Mantorp 24h 28/2-1/3

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Arbetet går vidare och nu är ytterligare några saker avbockat på "att göra" listan.
Riktigt befriande att bara få snida till saker som inte får kosta något, utan att ens snegla på bättre och dyrare lösningar.

Rejält justerbart stolsfäste för att många olika förare ska kunna köra.


Batteriet flyttat bak för att om möjligt hjälpa bakvagnen att hantera all effekt...



och förståss motorn, låda och kardanaxel urplockad och lite dekaltrimmad som sig bör...



Ett bryderi vi haft är huruvida vi ska ha kvar taklucka eller inte. Är van med mattsvart bil utan öppningsbara rutor, så jag längtar efter en luftig bil. Är det ok att åka med öppen lucka om man har rejält nät för?

/H

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Enligtv Fredrik skulle man popnita en plåt över luckan av säkerhetsskäl.
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Björn skrev:
Enligtv Fredrik skulle man popnita en plåt över luckan av säkerhetsskäl.


Till och med så illa alltså.
/H

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Fråga honom för säkerhets skull, men han har även åkt en hel del rally och är rädd att fylla bilen med träd eller snö och annat bråte om man rullar eller åker av.
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Bur och förarplats i stort sett färdig.


Framvagnen under kontroll. Blir riktigt billigt när man kan ta 1 fjäder och kapa på mitten.
Dämpningskonstanten på den gamla originaldämparen låter vi förbli en hemlighet...


och en gammal motor hittad och ståndsmässigt levererad i en Volvo Duett -67.
Har motorn gått 20'000 mil borde den kunna gå 24 timmar till - eller?


Ska nog gå att klämma ner (eller upp) sägs det.






/H

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fries skrev:
Björn skrev:
Enligtv Fredrik skulle man popnita en plåt över luckan av säkerhetsskäl.


Till och med så illa alltså.
/H


näe, om det är ett RIKTIGT nät typ samma som man har i fönstret så är det ok med.... lika bra säkerhetsmässigt som plåt.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Björn skrev:
Fråga honom för säkerhets skull, men han har även åkt en hel del rally och är rädd att fylla bilen med träd eller snö och annat bråte om man rullar eller åker av.


det är jag inte rädd för , däremot om en förare får ut huvud eller snarare arm som jag tycker känns obehagligt som arrangör.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Jag kunde aldrig tänka mig att det skulle vara så här lätt att bara lyfta ner helt fel motor.

Motorn hade dubbel uppsättning bulthål för olika motorfästen, så vi tog bara E36 fästen och kuddar, så trillade allt på plats.


Det enda som måste byggas om är att kardanen ska kortas 110mm svetsas ihop med framändan från en E36, så är vi på banan...




/H

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Läckert, en riktig "killermachine", vi börjar känna hot om förstaplatsen.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Tackar!

I och med att det bara är bilen som ska vara billig, så har vi nu fått klart med 2 st proffsförare som kommer komplettera Civincos nuvarande styrka på ett förträffligt sätt! Vi vågar dock inte gå ut med namnen än, då det finns överhängande risk att de norpas.

Gamla motorn har fått ett nytt liv på Renova...


Å en bärarm bak kom från skroten i Vara idag, som lustigt nog är en av konkurrenterna. Finns ni här på Rejsa?

/H

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318i -85, 5papp+ racer 2009
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (15823 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande