Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (6480 totalt) |
dubbel fjäder = dubbel fjäderkonstant.
I tråden med tips på en budget driftingbil så tippsas det om dubbla bakfjädrar skulle man kunna göra samma sak fram i Mcpearson framvagn. Resonemanget förutsätter ju att dubbla fjädrar passar i fjädertalrikarna och att det är så pass mycket plats mellan fjädervarven så att fjädringen inte bottnas. Fördelen skulle ju vara att man kan köpa biltemafjädrar till en låg kostnad och montera dubbla för att få en styvare fjädring utan att behöva bygga om något. _________________ Jonas Bjerkemo |
||||
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
Rättar mig med detta ![]() Parallellt monterade = Konstant + konstant Seriellt monterade = Konstant + konstant / 4 Rätt så ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Inte helt säker på vad som händer när du monterar seriellt två fjädrar av olika konstanter, mindre blir det, men hur formeln ser ut är jag osäker på - Fuling?
Mycket möjligt det blir som du skriver, som är genomsnittet av de två delat med två (dvs totalt delat med fyra). Men för att återgå till direkta frågan: på biltema fjädrar får man väl inte veta fjäderkonstanten? så man får räkna varv och mäta trådtjockleken och uppskatta. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
k1=fjäderkonstant på fjäder 1
k2=fjäderkonstnat på fjäder 2 k=fjäderkonstanten man får fjädar paralelt: k=k1+k2+.....kn 2st fjäder k=k1+k2 fjädrar i serie: 1/k=1/k1+1/k2+....1/kn Här kan lägga hur många fjädar i serie vi vill. 2st fjädrar 1/k=1/k1+1/k2 eller k=1/(1/k1+1/k2) eller Snurrar vi runt lite till k=k1*k2/(k1+k2) _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Skriv på svenska din Lymmel > ![]() Ett exempel med t.ex. 1st med 100Nm och en med 50Nm föredömligt förklarat i båda fallen(dvs parallellt och Seriellt) Tack! ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
hehe jag skriver på det spårk jag kan
![]() ![]() ok k1=50N/mm k2=100N/mm Paralelt: k=50+100 k=150N/mm Serie: k=(50*100) / (50+100) k=33,33N/mm Vart det bättre? Edit: Hmm skall suga på en vättig förklaring hur det blir i serie _________________ Johan Sjölinder |
||||
Samma formler för resistans i elläran med andra ord.
Fuling kan du få in undantaget hjälpfjädrar som bottnar eller man får anta lite lagom att den inte påverkar nämvärt så fjäderkonstanten blir samma som den starka fjäder. Är ju skillnad på max utfjädring då hjälpfjädern är med och leker gentemot när det är i ride hight då hjälpfjädern är bottnad. Eller är det så att formlerna bara gäller för linjära fjädrar? _________________ Jonas Bjerkemo |
||||
Japp serie = samma sak resistans i ellärna
Med hjälp fjäder så kommer hjälp och huvudfjäder ligga i serie tills hjälpfjädern bottant. När hjälpfjäden bottant har den oändlig fjäderkontant -> fjäderkonstant=huvudfjäder Anta 100N/mm huvudfjäder och 5N/mm i hjälpfjäder k=(100*5)/(100+5) --> k=4,8N/mm Hjälpfjäder bottnad. anta att 100000N/mm=oändligt stor fjäderkonstant k=(100*100000)/(10+100000) -->99,99N/mm Detta är = ca 100N/mm Anta nu att ett hörn på bilen är 1000N(100kg) MR=1 (utväxling mellan hjul och fjäder) Vad vi nu måste veta är fjädringsvägen på hjälpfjäden. Vi antar 50mm utfjädrad och 20mm stum 30mm fjädringsväg Vad behöver vi för att trycka ihopp hjälpfjädern 30mm? Jo 5N/mm*30mm -->150N Iof har nu även huvudfjädern trykts ihopp lite 150/100--> 1,5mm Koll: Vi har 30+1,5 --> 31,5mm 150/31,5 -->4,8N/mm Nu har hjälpfjäden bottant: 31,5mm Blien vägde i ett hörn 1000N 1000-150N -->850N kvar 850/100 --> 8,5mm Total fjädringsväg 31,5+8,5 -->40mm Av det är 30mm hjälpfjäder och 10mm huvudfjäder. Vad har vi lärt oss av detta? Jo vi måste ha koll på hur mycket fjädringsväg en fjäder har innan den bottnar. En mjuk och en hård fjäder --> mjuk bottnar. + vi har 2st olika fjäderkontnter. En fjäderkonstant båda är värksamma och en annan fjäderkonstant när en är stum. Tar vi nu mer verklighet så sitter huvudfjäder och hjälpfjäder förspännda. Men nu är det bara att ha koll på hur mycket. _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (6480 totalt) |