| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med Koni dämpare.
|
1972 besök totalt |
|
Hjälp med Koni dämpare.
Köpt nya ställbara Koni bak till min Porsche 944 S2. En fråga, behöver jag egentligen justera något på dämparen innan montering? Har M030 paketet på bilen så behöver jag ställa upp hårdheten på dämparen? Sitter en liten plast bricka runt kolven, ska den bort? Är en instruktion med men den är ju helt befängt krånglig! Skulle uppskatta hjälp av någon som monterat ställbara Koni innan. Hjälp en Koni nybörjare som inte vill ställa bort sig
_________________ Carl Johan Wennborg * Mitsubitshi Starion TURBO-84 * |
||||||
|
Brukar ju vara jättelätt.
Tryck ihop dämparen allt som går och vrid med dämparen ihoptryckt. Då skall du känna att det hakar i ett justerläge. Vrid åt ena hållet för plus & det andra för minus. Det brukar ju stå tydligt iaf. Så när du har vridit dit du vill ha det så dra isär dämparen. Sedan skall det vara klart! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
Re:
OK tack! Kändes som det va så man gjorde men va så virrig lapp man fick med som instruktion så jag blev lite osäker. Litar på dig och går ut och testar direkt. tack ingen.
_________________ Carl Johan Wennborg * Mitsubitshi Starion TURBO-84 * |
||||||
|
Plast brickan du talade om var jag tvungen att plocka bort innan jag kunde trycka ihop dämparen tillräckligt mkt för att kunna justera den. Med den kvar gick inte dämparen ihop tillräckligt för att "hakarna" skulle gripa in och dom tydliga klicken skulle komma.
_________________ Victor Johansson Manta GSI -87 Under konstruktion... Toyota Avensis -05 Astra F |
||||||
|
Re: Hjälp med Koni dämpare.
Brukar behöva justeras till lite hårdare bak på de flesta bilar för att inte bilen ska kännas gungig i bak gentemot fram, säkert likadant på din. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re: Hjälp med Koni dämpare.
japp plockade bort brickan och genomslags gummit eller vad det är i dämparen. Då gick det utmärkt att justera.
Justerade dom en kvart från hårdaste, är ju så lätt att plocka bort som så vi får se hur det blir. _________________ Carl Johan Wennborg * Mitsubitshi Starion TURBO-84 * |
||||||
|
Re:
Efter som jag inte nördat in mig på ämnet direkt så slänger jag mig ur följande siffror. torsionsstavarna bak är troligen 25,5mm och utväxlingsförhållandet är runt 0,7. Är det jag luskat fram och troligen stämmer det. _________________ Carl Johan Wennborg * Mitsubitshi Starion TURBO-84 * |
||||||
|
Re:
om du ger mig torsionsstavens och bärarmens längd; 'kan jag räkna ut fjäderkonstanten. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
ca 30N/mm på hjulet om jag minns rätt, utväxlingsförhållandet är i trakterna till 0.59-0.6 har jag för mig
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
En liten not kan vara att många/alla(?) Gula Koni är extremt olinjära i sin justering kring ändlägena, särskillt när man närmar sig maxhårdhet.
Ca 1/2-1/4 varv från hårdaste läget kan få dämpargrafen att skena ORDENTLIGT. Så om du ställer dom i närheten av max som du gjort ska du vara ytterst försiktig med hur stora justeringar du gör. Kolla lite på div märkesforum. Jag gissar att det finns dynodata på dessa dämpare utlagt så du kan se själv. Så utan att veta mer skulle jag nog backat ngt 1/2-varv till som en start. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med Koni dämpare.
|
1972 besök totalt |