Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
expert råd sökes angående min framvagn.
1 besök senaste veckan (6992 totalt)
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare

hur tror ni denna framvagn funkar? behöver råd och tips. som synes så går nedre länkarmen rakt ut med ett tvärstag framåt funkar detta? är det godkänt vid bes hos sfro, dock kommer tvärstaget som sitter nu att bytas ut mot en masssiv stång av ca diameter 16-18mm med en unibolls i karossen, vad tror ni funkar det? kommer då även göra samma uppe. och angående styrradien så verkar den inte så stor på denna spindel eller? kommer också att flytta ner infästningarna uppe, så att övre spindelleden blir lite rakare.
eller byta spindelln och ta från en volvo 140. vad tror ni funkar denna framvagn eller ska man göra en annan?
skickar bilder på den.

Hässleholm
Här sen Mar 2004

stagen ser ju ut som styrstag till en golf...?

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Tror du kommer rycka ur kulorna ur styrstagen som sitter monterade framåt när du bromsar.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det är alltid jättesvårt att bedöma konstruktioner på bild. Speciellt bilder man inte tagit själv ;-)

Som andra har sagt (och som du själv är inne på), "reaktionsstagen" som ser ut som begagnade styrstag får du byta ut. Men massiv stång är väl kanske inte det bästa, använd rör av samma kvalitet och dimension som man normalt sett väljer till bärarmar (det kan du söka på info om).

Infästningarna till de stagen bör också ligga i linje med den bakre infästningen, parallellt med bilens mittlinje. Nu ser det ut som de sitter längre ut.

Kolla också vinkeln inbördes mellan bärarmarna. Fotovinkeln kan luras men det ser ut som camberkompensationen blir felaktig.

Spindeln ser ut som Wilwood, tycker jag. I så fall ger den oftast riktigt bra geometri om man väljer vettiga fälgar (vettig offset).

/Gustaf

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

countach: Vad väger bilen?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

kommer nog att väga 1100-1300kg svårt att säga men ca.

Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Det är alltid jättesvårt att bedöma konstruktioner på bild. Speciellt bilder man inte tagit själv ;-)

Som andra har sagt (och som du själv är inne på), "reaktionsstagen" som ser ut som begagnade styrstag får du byta ut. Men massiv stång är väl kanske inte det bästa, använd rör av samma kvalitet och dimension som man normalt sett väljer till bärarmar (det kan du söka på info om).

Infästningarna till de stagen bör också ligga i linje med den bakre infästningen, parallellt med bilens mittlinje. Nu ser det ut som de sitter längre ut.

Kolla också vinkeln inbördes mellan bärarmarna. Fotovinkeln kan luras men det ser ut som camberkompensationen blir felaktig.

Spindeln ser ut som Wilwood, tycker jag. I så fall ger den oftast riktigt bra geometri om man väljer vettiga fälgar (vettig offset).

/Gustaf

jag tror det är styrstag från volvo och förstår att det inte funkar. så rör är bättre att göra av.

infästningen till övre stagen sitter lite högre iframkant än i den bakre infästningen. då undviker väl man att bilen niger fram vid inbromsning? hur menar du infästningen ska vara parallellt med bilens mittlinje?

camberkompensationen vad menas exakt med det? är det att den ska hålla samma cambervinkel vid infjädring?

är spindlar från en fiat sport.

kanske ska nämna att bilens front är till höger i bilderna, alltså reaktionsstagen sitter snett framåt

/Kristian

Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
ingen mer som hade tips?? kanske någon vet någon annan spindelled som har bra gemetri och som har styrarmen bakåt? tänkte på 140 spindlar men dom har styrarmen framåt och om man skiftar dom så blir gemetrin inte så bra + att bromsoken hamnar framåt någon som vet vilka bilar som har styrarmen bakåt för dubbla A-armar....

tacksam för svar.....

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Anti-dive kan vara knepigt att få till bra...jag skulle föredra att du skippar det.

om du ser A-armarna rakt ovanifrån, så kan man säga att de två "benen" i A ska sitta lika långt från bilens mittlinje. På bilderna ser det ut som de främre fästena sitter längre ut än de bakre.

Är det något fel på spindlarna du har? Var styrradien hamnar ser man inte innan du monterat nav med hjullager och ev. bromsskiva.

Willwoods spindel som jag nämnde är bra men ganska kostsam. Lös styrarm så du väljer om den ska peka framåt eller bakåt. Att bygga om en McPhersonspindel kan vara ett alternativ annars, eftersom du blir rätt flexibel med styrarm etc om du bygger klokt.

"Väghållningsboken" som säljs här på Rejsa är kanske en bra investering, så får du en del grunder förklarade.

/Gustaf

Citera
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Anti-dive kan vara knepigt att få till bra...jag skulle föredra att du skippar det.

om du ser A-armarna rakt ovanifrån, så kan man säga att de två "benen" i A ska sitta lika långt från bilens mittlinje. På bilderna ser det ut som de främre fästena sitter längre ut än de bakre.

Är det något fel på spindlarna du har? Var styrradien hamnar ser man inte innan du monterat nav med hjullager och ev. bromsskiva.

Willwoods spindel som jag nämnde är bra men ganska kostsam. Lös styrarm så du väljer om den ska peka framåt eller bakåt. Att bygga om en McPhersonspindel kan vara ett alternativ annars, eftersom du blir rätt flexibel med styrarm etc om du bygger klokt.

"Väghållningsboken" som säljs här på Rejsa är kanske en bra investering, så får du en del grunder förklarade.

/Gustaf

okej då skippar jag det.

ja då förstår jag hur du menar. stämmer det du säger. den nedre så sitter främre fästet längre ut än bakre som du skrev. den övre ser ut att vara ungefär lika, dock inte mått upp det men med ögat så ser det ut så.

är väl inget fel på den förutom att det är inte så stort avstånd mellan övre och undre spindelled. så tycker övre bärarm hamnar långt ner på karossen. har det någon betydelse om bärarmen hamnar lite under mitten?

angående styrradien så hamnar den inte så tokigt ca 40-50mm med 8 *15" och et 20

såg att wilwoods spindlar ser nästan lika dana ut har och styrarmen lös så kan byta sida på den

den måste jag köpa. ska se om jag hittar den.

/Kristian

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Visst kan det vara bra om bärarmarna sitter en bit ifrån varandra i höjd men jag tycker inte att det ser ut att vara något större fel på din bil, när det gäller den saken. Bara ramen är anpassad för att ta lasterna där infästningarna sitter. Sedan gäller det ju att rollcenter kommer vettigt också, du får kanske skissa lite på det.

Styrradie på 40 mm är ju bra.

Gustaf

Citera
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Visst kan det vara bra om bärarmarna sitter en bit ifrån varandra i höjd men jag tycker inte att det ser ut att vara något större fel på din bil, när det gäller den saken. Bara ramen är anpassad för att ta lasterna där infästningarna sitter. Sedan gäller det ju att rollcenter kommer vettigt också, du får kanske skissa lite på det.

Styrradie på 40 mm är ju bra.

Gustaf

okej! tack för svaren ska ta och mäta och fixa lite. nu har man nått att tänka på

1 besök senaste veckan (6992 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande