| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
lacka blocket, vilken färgtyp använder ni?
|
4978 besök totalt |
|
tänkte lacka blocket snart på dkw'n, färgtyp ideér? penselfärg, 2k billack eller nån sprayfärg? ska vara tåligt mot det mesta så sprayfärg borde gå bort ganska fort? _________________ A l e x l i n d a h l |
||
|
Hammarlack
Jag lackar mina motorer med sprey hammarlack heter Belton o finns på Colorama mm. det är bra finnich efter en så där 10-12 race !! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||
|
nädå... finns bra motorfärg på spray också
den som jag lade på... kommer förståss inte ihåg vad den heter...tog drygt ett dygn på sig att torka så att jag tordes pilla på blocket tycker det gäller generellt på enkomponentsfärger: att ju längre tid den tar på sig att torka, desto hårdare/tåligare är den _________________ Mats Andersen |
||
|
Re: lacka blocket, vilken färgtyp använder ni?
Gå till din järn- och byggaffär eller närmaste färgaffär och köp tex nordsjö pansarol eller liknande. Vanlig färg för pensling. Välj tex en ljusare grå kulör så blir det ljust och trevligt när du felsöker och försöker komma på varifrån en oljeläcka kommer. Svart ser bra och original ut men gör felsökning jobbigare. _________________ Roland Johansson |
||
|
Jag använder Hagmans mattsvarta värmefärg på sprayburk. Har nu klarat 3 isär/ihopmonteringar med blocket kört igenom motortvätten varje gång. Det har bara lossnat lite fläckar där jag slarvade lite med rengöringen.
Ljusa färger ser ju så oerhört skitigt ut på en gång. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Re:
Nä jag slarvade lite och tog bara en stålborste och borstade bort den värsta rosten sen målade jag direkt på kvarvarande rost. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
den bästa värmetåliga färg jag har prövat och jag har prövat nästan allihop hittills nämda...
Tycker jag är Plastic Paddings värme tåliga färg jäkligt bra och enkelt att få bra resultat med... torkar med en gång vid vanlig rumstemp som vanlig spray färg gör (behöver inte härdas) citerat ifrån ån återförsäljare "Värmebeständig färg som tål avfettningsmedel och bensin. Lämplig till ljuddämpare, motordetaljer, kaminer, utomhusgrillar och elradiatorer m m. Spray 400ml. SVART Motstår upp till 500°C. " _________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
||
|
Jag tycker att tvåkomponents billack har fungerat bäst för mig. Har fått både Plastic Paddings värme färg och Hammarlack från Hamerite att ändra färg. Tipsade en polare om tvåkomponents bilack på ett tips jag fått och det har hållit i ett par år nu. Klarade även av strålningen av obehaldlat rostfritt grenrör med avgastemperaturer upp emot 945 grader i Appelgrens bänk, och där går motorerna riktigt hårt ska jag berätta. Ingen gulning av färgen alls.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
|
"broms oks färg" står på förpackningen att man kan använda som motor färg, och bromsoken blir ju varm dom med. Fins i många fina färger jag ska nog köra lila block nästa gång.
_________________ Jens Westerlund Renault Clio 1.8 16V -92 Renault Clio 1.8 16V -91 |
||
|
precis som c skriver så fungerar vanlig 2-komponents lackfärg perfekt!
Kan lova att samma färg även funkar på bromsok...jo, även i exempelvis super stage, inga missfärgningar, inga släpp...ser kalasfint ut fortfarande...men kanske inte att rekommendera för bankörning varv efter varv efter varv.....vad vet jag!? fast det har jag iofs också testat så....
Ljust av praktiska skäl, helt klart, underlättar vid läcksökning & dyligt....annars efter eget tycke! mvh _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4978 besök totalt |