Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bult till bogseröglor på en NB Miata
709 besök totalt
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Trådstartare

För Miata -99: Jag tänkte använda orginal fästen för bogseröglorna för att fästa ett par Spec Miata öglor (eller sälja dem och fästa mjuka öglor a la Falk... har inte bestämt mig ännu). Men originala bultarna är sedan länge borta. Kan någon tipsa om vilken storlek det är så jag kan skaffa nya?

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

M10x1,25 Samma gänga som till stolskenorna.

Torkel K
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
M10x1,25 Samma gänga som till stolskenorna.

Sablar vad bra!! Jag har en kartong sådana redan.

Ser ut som om öglorna är svetsade i bak (vinkelsliiiip!). Du råkar inte ha en pedagogosk bild av hur du fäst öglan i bak?

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Sleipner skrev:
Ser ut som om öglorna är svetsade i bak (vinkelsliiiip!). Du råkar inte ha en pedagogosk bild av hur du fäst öglan i bak?
Eh, det satt redan en plattjärnsögla (45mm) svetsad till befintlig ögla/torn. Den böjde jag lite och satte en 80mm avgasklämma på den...

Det finns många sätt att fixa till en ögla där bak, men du måste fästa den själv (svetsförband, skruvförband, etc).

Eller så binder man i befintlig och hänger upp tampen så det går att få tag på (men inte släpar i backen).

Det viktigaste är ju att det går att koppla på och det håller när bärgaren ska kasta dig ur sandfållan på ett snabbt & säkert sätt (nu kommer säkert Steffe att vinka igen ).

Torkel K
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Sleipner skrev:
Eh, det satt redan en plattjärnsögla (45mm) svetsad till befintlig ögla/torn. Den böjde jag lite och satte en 80mm avgasklämma på den...

Det finns många sätt att fixa till en ögla där bak, men du måste fästa den själv (svetsförband, skruvförband, etc).

Eller så binder man i befintlig och hänger upp tampen så det går att få tag på (men inte släpar i backen).

Det viktigaste är ju att det går att koppla på och det håller när bärgaren ska kasta dig ur sandfållan på ett snabbt & säkert sätt (nu kommer säkert Steffe att vinka igen ).

Jag lutar nog åt en mjuk ögla i bak eller ett bultförband. Det löser sig.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Skruva banåkabil
709 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande