| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däck och däckstryck för Nordschleife turist
|
2570 besök totalt |
|
Däck och däckstryck för Nordschleife turist
Hej, är helt ny på forumet och en typisk turiståkare som vill testa lite. Tänkte ta min XF 2.7D runt Nordschleife närt det blir varmare i vår. Kör väl inte helt fisigt men inte heller helt på gränsen. Nu till frågan, jag har 19' 245/40 98Y Dunlop Sport 01 liggande där det är 30% kvar. Skall jag ta dem och åka med eller ska jag lägga på nya (det måste bli samma då det är en tjänstebil)? Vilket håller bäst för säg 1-2 varv i stöten, nytt eller slitet? Sen vad skall jag ha för däckstryck, standard är 2.1-2.5 kallt. Har faktist sökt och jag hittar att man både skall ha högt tryck för att hålla sidvallarna styva (säg 2.8 kallt) och tempen låg men även att lågt tryck skulle hjälpa (2.0 kallt) mot överhetting? Vad är principen, högt eller lågt tryck? Björn _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||
|
Tack,
jag har varit där förr men det var väldigt länge sedan, också då med en standardbil (Sierra), ja jag skall åka med Jaggan. Jag antar att det inte är någon större skillnad på slitna eller nya däck, de slitna har mindre gummi och lägre klackar, borde vara stabilare och värma upp sig lite mindre eller? Jag tänker inte åka när det är vått så mönsterdjup osv ska kvitta. Björn _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||
|
om det är första gången på NS, så kommer du ha annat att tänka på än däcktrycket.
Bäst är att cruisa runt och lära sig banan ordentligt innan man laddar på. Det är en helt annan graj än svenska banmöten. Det tar tid att lära sig spårvalet, som gör väldig skillnad i vilken fart man kan ta kurvorna. Själv har jag varit nere 3 ggr och kört ca 25 varv, plus en massa Playstation. Jag har R-däck till min Cayman, men har kört på MPSport N0 på NS. Kör du över 9 min BTG, så har däcken ingen större betydelse. om inte jag minns fel, så körde Sabine under 10 min med en Ford Transit el liknande! _________________ Bernt Sjögren Cayman S -06 BTG 8.20 Driftboxad Member of Bongard Sponsors |
||
|
Jag skulle köra på ca:2,5 bar, och behålla gamla däcken sedan byta och ha nya att åka på till vardags. Alltså något högre för säkra att de inte riskerar börjar kränga/gunga.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Bra råd
Tack för råden, var där och jag var förvånad över hur bra standarddäcken funkade (de slitna alltså). Jag hade ca 3-4 mm kvar och fick väldigt fin styrrespons och grepp och det mattades inte sent på varvet. Detta gjorde att jag kunde ladda lite och tillsammans med bra inpluggad bana kom vi ner till 9 minuter rätt snabbt. Nu kunde jag inte behålla dessa däck då det är en tjänstebil och jag kör ca 6000 mil per år på Autobahn, 3 millimeter är inget kul in regn och 200 .
Så nya åkte på och jag testade dessa i veckan på mina träningsvägar, JISSES vilken skillnad!! Diffust och slirigt (det är samma däck!) Jag förstår att de som kör långlopp kör på gatdäck men att de slipar ned dessa före start, kan förstå detta. Hur mycket? Nån som vet? Skulle gissa med 60% eller så. Summa sumarum, nytt är inte alltid bäst
_________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||
|
diffust & slingrigt
alla nya däck har ett "vax"-skikt på sig som är rester sedan tillverkningen. detta medför att dom är extra hala i början och har dålig respons, vanligtvis slits detta skikt av på några mil... gällande däcktryck så beror det helt på vilken typ av däck man har. numera har de flesta lågprofilsdäck i större storleka förstärkta däcksidor, sk. "heavy load", då behöver man inte höja trycket för att kompensera detta |
||
|
Re: Bra råd
En bekant som körde Pirelli Cup när det begav sig svarvade ner mönsterdjupet till 2 mm. _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Re: Bra råd
Står lite om detta här: http://www.tirerack.com/tires/tirete _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||
|
Re: diffust & slingrigt
Det som är värre med däck med mycket mönsterdjup, dvs nya är att de "högre klackarna" man kör på flexar mer än när mönsterdjupet, dvs gummiklackarna är lägre. Sorry för snurrrig beskrivning men jag hopas du hänger med ändå Så för att förhindra att det blir för mycket värme så är det inte ovanligt att mönstrade däck svarvas av innan tävling. Klackarna flexar mindre och däcket håller lägre temp och håller t.o.m. längre i vissa fall efter man svarvat ner dom innan loppet
Jag känner dock inte till att några på vår mer hobbybaserade racingnivå svarvar däck här i sverige? Någon som vet mer? EDIT: Fredrik han före mig med info, uuups
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Björn, Nordslingan med gatdäck funkar ju bra på ett helt annat sätt än svenska banor som är betydligt mer knixiga. På de flesta svenska banor kan många både mellanstora, och lite större bilar ju plåga gatdäck elakt, speciellt själva stommen, om man tar i lite på banan och har för lågt tryck. Så här ihm Schweden brukar ju rekommenderas uppemot t.o.m. ett halvt kilo extra i tryck mot det vanliga gattrycket (bäst är att höja några hekto, ut och åka och sen kolla på däcksidan hur mycket däcket vikt sig och hur långt upp på däcksidan man kört
i med lite mer luft isf o ut igen osv osv. Sen gäller det ju hålla isär vad som är ren däcksmisshandel (för fort in i turn in i varje kurva typ... ) och vad som är o-optimerat däckstryck
Ja lite off topicbabbel i en ringentråd, sorry
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Inte alls off-topic, jag misstänkte att det skulle funka så. La därför på förra årets sommardäck trots att de var färdiga för att slängas (de var på lagliga gränsen).
Att skillnaden sen skulle var så stor till de nya var en överaskning, ska laborera mer med däcktrycket och slita litet på däcken och se om jag kan få tillbaks något av fästet (firman gillar nog inte att jag börjar svarva i 2000 kr däcken ), annars blir väntan tills jag kan åka förbi NS alldeles för lång (blev ordentligt biten )
_________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||
![]() |
Däck för banåka
Däck och däckstryck för Nordschleife turist
|
2570 besök totalt |
