Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Färg till splitter i glasfiber?
2750 besök totalt
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Har byggt en splitter bestående av fiberboard laminerad med polyester/glasfiber.
Hade tänkt måla den svart men är osäker på vad för färg som är lämplig.

Vill gärna ha en färg som täcker bra och som fyller igen ev. porer.
Slät hammarlack var en tanke som dök upp i skallen men det kanske är helt förkastligt på plasten?
Det jag eftersträvar är att skydda fiberboarden från vatten.

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Du bör grunda grejorna noga innan du ens tänker på att måla dom med topp.
En füller hade nog varit melodin för din del.
2-komponents tjock å go grundfärg som är grymt bra att slipa på.

När du är nöjd med ytfinishen på slipgrunden kan du måla med nästan vad du vill.
Kanske inte hammarlack då den innehåller rätt mycket silikon.
Bil + Silikon =

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

OT som bara den, men kunde inte låta bli
Franzén skrev:
Bil + Silikon =

Tjej + Silikon =

Hoppas inte min fru ser det här

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

H AhAhah AhAhAH !!!!!!

thumbs up

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Franzén skrev:
Du bör grunda grejorna noga innan du ens tänker på att måla dom med topp.
En füller hade nog varit melodin för din del.
2-komponents tjock å go grundfärg som är grymt bra att slipa på.

När du är nöjd med ytfinishen på slipgrunden kan du måla med nästan vad du vill.
Kanske inte hammarlack då den innehåller rätt mycket silikon.
Bil + Silikon =

Är det risk att silikonet sprider sig till andra detaljer på bilen som man kan vilja lacka i framtiden?
Annars kvittar det ju om hammarlacken är silikonbaserad. Kommer ju aldrig måla splittern med någon annan typ av färg.

Hade faktiskt tänkt göra så lite arbete som möjligt på splittern...kommer ju ändå köra sönder den förr eller senare.

Vimmerby
Här sen Mar 2008

Gör en gjutform för den, och gjut upp en i glasfiber med gelcoat i önskad nyans. (Jag är förvisso lite yrkesskadad efter att ha byggt glasfiberbåtar...)

Sverige
Här sen Aug 2003

Är det en splitter för syns skull eller ska du köra bana med den.

om det gäller bankörningt skulle nog jag göra en gjutform då det inte blir mycket
kvar av glasfibern om den kommer i kontakt med curbs eller dylikt när du kör
dom brukar så att säga gå åt

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Måla med vilken sprayfärg som hellst. Och gjut upp ett antal. Som ovanstående talare, Dom går sönder ofta

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Behöver man inte nån avancerad form & den ska användas för att ge downforce
alltså göra nytta så kan jag rekomendera typ 9mm plyfa skiva som går en bit under bilen
med ett antal vettiga fästpunkter har man låg bil & låter den gå under oljetråget
har man dessutom skyddat detta för elaka curbs mm

Kan du stå fram på splittern & gunga bilen sitter den bra fast

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Den ska användas för bankörning och ge DF är det tänkt. Dock ej tävling så curbsen håller jag mig nog undan så gott det går. Byggde mest för att det är kul att testa och för att balansera ut APR GTC-200 vingen jag kom över. Ska köra med nuvarande konfiguration först och utvärdera. Sen får jag se ifall jag behöver något som är ännu styvare eller bättra på upphängningen.

Att göra gjutformar osv är uteslutet så här nära säsongsstart.

Valde bort Plywood pga vikten. Jag upplevde 10mm plywooden på bygghandeln som "sjukt" tung.
Någon som vet hur björkplywood är i förhållande till den vanliga i furu?

Materialvalet i splitter har många aspekter som ska vägas in. Styvhet, kostnad, vikt, arbetsinsats, hur lättanskaffat är materialet osv.

I förhållande till kostnad, nedlagd tid och vikt så känns nuvarande laminat ganska vettigt.
Men vi får se.

Kanske blir plywood, alumalite ,aluplåt eller seriösare glasfiber komposit nästa vända. Finns så många åsikter på olika forum har jag märkt så jag köper inte att något material är kasst eller oanvändbart innan att ha testat själv först.

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Marcus Nyström skrev:
Den ska användas för bankörning och ge DF är det tänkt. Dock ej tävling så curbsen håller jag mig nog undan så gott det går. Byggde mest för att det är kul att testa och för att balansera ut APR GTC-200 vingen jag kom över. Ska köra med nuvarande konfiguration först och utvärdera. Sen får jag se ifall jag behöver något som är ännu styvare eller bättra på upphängningen.

Att göra gjutformar osv är uteslutet så här nära säsongsstart.

Valde bort Plywood pga vikten. Jag upplevde 10mm plywooden på bygghandeln som "sjukt" tung.
Någon som vet hur björkplywood är i förhållande till den vanliga i furu?

Materialvalet i splitter har många aspekter som ska vägas in. Styvhet, kostnad, vikt, arbetsinsats, hur lättanskaffat är materialet osv.

I förhållande till kostnad, nedlagd tid och vikt så känns nuvarande laminat ganska vettigt.
Men vi får se.

Kanske blir plywood, alumalite ,aluplåt eller seriösare glasfiber komposit nästa vända. Finns så många åsikter på olika forum har jag märkt så jag köper inte att något material är kasst eller oanvändbart innan att ha testat själv först.

Det material som tål markänning bäst är plywood det är bättre än följande i alla fall
plåt,aluminium,kolfiber,glasfiber som alla mer eller mindre blir skrot vid markkänning.

Givetvis går det att tillverka detaljer i dessa material som håller men det faller ofta på kostnad eller vikt.

Kolla på speedlab corvetten vad dom användet för material undertill.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Ja jag har sett Corvetten. Min får mer markfrigång. Dom hamnade också under viktgränsen i deras klass och då är det ju bara positivt att plywooden väger lite.
Några kilo hit eller dit har ingen betydelse då jag inte tävlar men jag vill inte sabba viktfördelningen allt för mycket. Bilen är sjukt lätt bak i förhållande till fram redan nu. Vill ju inte bygga bilen understyrd.

2750 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande