| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Momentväxlare
|
3349 besök totalt |
|
Momentväxlare
Någon som har kläm på var man hittar en "momentväxlare"? - Jag tror att detta är den korrekta svenska benämningen för en "torque multiplier". Det jag är ute efter är att kunna dra en bult till vevaxelremskivan till 440Nm med en momentnyckel satt till 110 Nm - mha en 4x momentväxlare får jag korrekt moment med min momentnyckel som endast går upp till 150Nm. _________________
BMW M3 E92 -10 |
||||
|
Re: Momentväxlare
Med tanke på hur svårt det är att dra rätt moment med bara en momentnyckel och en hylsa så låter det där som ett bra sätt att dra med fel moment. 440Nm låter ju dessutom som helt sjuka moment, vad är det för (Last)bil?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Har aldrig upplevt att det skulle vara några problem att dra rätt moment med momentnyckel och hylsa, så jag vågar nog
Edit: Har nu pratat med en firma som säljer Stahlwelle "Momentförstärkare" (som tydligen är det rätta begreppet). De kunde erbjuda mig en 1:4 förstärkare för 6.786kr. Jag brydde mig inte ens om att fråga om det var inklusive moms...
Jag vill minnas att centrumbulten för Audi AAN remskiva skulle dras med något i storleksordning 500Nm. Jag drog åt den med högst vetenskapliga metoden "jag-väger-90-kilo-och-står-på-ändan-av-0.5m-lång-stång"
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Med risk för att låta dryg: Hur vet du det? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Du hann före mig att föreslå den vetenskapliga metoden Alt. "jag lyfter ca en jeepdunk på hävarmen xx meter"
_________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
|
OK, Edit: "Har aldrig upplevt att det skulle vara några problem att dra det moment som jag ställt in på momentnyckeln." _________________
BMW M3 E92 -10 |
||||
|
Det är ju det som är grejen, att det skiljer en del på vad man ställer in klicket på och vad som faktiskt hamnar i förbandet, vid stora moment blir det ännu svårare att dra korrekt.
Sen att man kan (jag gör det själv) använda hävarmar och kroppsvikt för att dra vissa förband är ju givet, svänghjul är väl tveksamt men hjullager är ju lugnt.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Skrev fel tidigare: det är inte en svänghjulsbult som skall dras med 440Nm, det är bulten som håller fast remskivan på vevaxeln. Blir lite klurigt att få till den där hävarmen, kan tänka mig att det blir en lång (ostadig!) hävarm (alt. många QP Cheese & Co i magen). Motorn står just nu i ett motorstöd och då har jag svårt att få till det momentet så länge jag är själv i garaget.
Re:
1m lång järnstång och 40kg på slutet av stången...värre än så är det inte. Jag tror dessutom att det är ganska vida marginaler när det kommer till remskivsbulten. Jag har som sagt "höftat" med en stång. det viktigaste är att den inte lossnar. P.S. Om vevskivan innehåller kilspår för centrering avråder jag från användning av mutterpicka å det bestämmaste. Det händer ofta att man slår av kilen eller skadar veven. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Tengtools har en billigare variant för £250, då får ett vanligt momentnyckel 40-200Nm och en momentförstärkare till max 1400Nm
http://toolstoday.co.uk/shop.php?sec _________________ Patrik Kulla BMW M3 -01 SMG |
||||
|
Lång stål stång och sånt där kraft skaft eller vad det heter med korrekt hylsa använder jag för att dra min vev bult på min AAN maskin oxå
Har ett speciellt för ändamålet
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
så länge det inte är nått special, (som sträckbultar, bultar med väldigt lite töjning bla-bla) så är det inte så himla kinkigt med momentet. På en sån mutter skulle jag inte tveka att dra på känn "jeepdunk på en meter" eller vad det blir
_________________ Mats Andersen |
||||
|
[quote="beepbeep"]
Jag vill minnas att centrumbulten för Audi AAN remskiva skulle dras med något i storleksordning 500Nm. Jag drog åt den med högst vetenskapliga metoden "jag-väger-90-kilo-och-står-på-ändan-av-0.5m-lång-stång" [/quote
220nm +90grader på aan/aby/adu _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Momentväxlare
|
3349 besök totalt |