Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Momentväxlare
3349 besök totalt
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Momentväxlare

Någon som har kläm på var man hittar en "momentväxlare"? - Jag tror att detta är den korrekta svenska benämningen för en "torque multiplier". Det jag är ute efter är att kunna dra en bult till vevaxelremskivan till 440Nm med en momentnyckel satt till 110 Nm - mha en 4x momentväxlare får jag korrekt moment med min momentnyckel som endast går upp till 150Nm.

BMW M3 E92 -10
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re: Momentväxlare

Nicke_1 skrev:
Någon som har kläm på var man hittar en "momentväxlare"? - Jag tror att detta är den korrekta svenska benämningen för en "torque multiplier". Det jag är ute efter är att kunna dra en svänghjulsbult till 440Nm med en momentnyckel satt till 110 Nm - mha en 4x momentväxlare får jag korrekt moment med min momentnyckel som endast går upp till 150Nm.

Med tanke på hur svårt det är att dra rätt moment med bara en momentnyckel och en hylsa så låter det där som ett bra sätt att dra med fel moment. 440Nm låter ju dessutom som helt sjuka moment, vad är det för (Last)bil?

BMW 330i -05
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Citat:
Med tanke på hur svårt det är att dra rätt moment med bara en momentnyckel och en hylsa så låter det där som ett bra sätt att dra med fel moment. 440Nm låter ju dessutom som helt sjuka moment, vad är det för (Last)bil?

Har aldrig upplevt att det skulle vara några problem att dra rätt moment med momentnyckel och hylsa, så jag vågar nog

Edit: Har nu pratat med en firma som säljer Stahlwelle "Momentförstärkare" (som tydligen är det rätta begreppet). De kunde erbjuda mig en 1:4 förstärkare för 6.786kr. Jag brydde mig inte ens om att fråga om det var inklusive moms...

BMW M3 E92 -10
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

MaZ skrev:
Nicke_1 skrev:
Någon som har kläm på var man hittar en "momentväxlare"? - Jag tror att detta är den korrekta svenska benämningen för en "torque multiplier". Det jag är ute efter är att kunna dra en svänghjulsbult till 440Nm med en momentnyckel satt till 110 Nm - mha en 4x momentväxlare får jag korrekt moment med min momentnyckel som endast går upp till 150Nm.

Jag vill minnas att centrumbulten för Audi AAN remskiva skulle dras med något i storleksordning 500Nm. Jag drog åt den med högst vetenskapliga metoden "jag-väger-90-kilo-och-står-på-ändan-av-0.5m-lång-stång"

Göteborg
Här sen Nov 2002

Nicke_1 skrev:

Har aldrig upplevt att det skulle vara några problem att dra rätt moment med momentnyckel och hylsa, så jag vågar nog

Med risk för att låta dryg: Hur vet du det?

BMW 330i -05
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005

beepbeep skrev:

Jag vill minnas att centrumbulten för Audi AAN remskiva skulle dras med något i storleksordning 500Nm. Jag drog åt den med högst vetenskapliga metoden "jag-väger-90-kilo-och-står-på-ändan-av-0.5m-lång-stång"

Du hann före mig att föreslå den vetenskapliga metoden Alt. "jag lyfter ca en jeepdunk på hävarmen xx meter"

Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare

MaZ skrev:
Nicke_1 skrev:

Med risk för att låta dryg: Hur vet du det?

OK, Edit:
"Har aldrig upplevt att det skulle vara några problem att dra det moment som jag ställt in på momentnyckeln."

BMW M3 E92 -10
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det är ju det som är grejen, att det skiljer en del på vad man ställer in klicket på och vad som faktiskt hamnar i förbandet, vid stora moment blir det ännu svårare att dra korrekt.

Sen att man kan (jag gör det själv) använda hävarmar och kroppsvikt för att dra vissa förband är ju givet, svänghjul är väl tveksamt men hjullager är ju lugnt.

BMW 330i -05
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Det är ju det som är grejen, att det skiljer en del på vad man ställer in klicket på och vad som faktiskt hamnar i förbandet, vid stora moment blir det ännu svårare att dra korrekt.

Sen att man kan (jag gör det själv) använda hävarmar och kroppsvikt för att dra vissa förband är ju givet, svänghjul är väl tveksamt men hjullager är ju lugnt.

Skrev fel tidigare: det är inte en svänghjulsbult som skall dras med 440Nm, det är bulten som håller fast remskivan på vevaxeln.

Blir lite klurigt att få till den där hävarmen, kan tänka mig att det blir en lång (ostadig!) hävarm (alt. många QP Cheese & Co i magen). Motorn står just nu i ett motorstöd och då har jag svårt att få till det momentet så länge jag är själv i garaget.

BMW M3 E92 -10
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Nicke_1 skrev:
MaZ skrev:

Skrev fel tidigare: det är inte en svänghjulsbult som skall dras med 440Nm, det är bulten som håller fast remskivan på vevaxeln.

Blir lite klurigt att få till den där hävarmen, kan tänka mig att det blir en lång (ostadig!) hävarm (alt. många QP Cheese & Co i magen). Motorn står just nu i ett motorstöd och då har jag svårt att få till det momentet så länge jag är själv i garaget.

1m lång järnstång och 40kg på slutet av stången...värre än så är det inte. Jag tror dessutom att det är ganska vida marginaler när det kommer till remskivsbulten. Jag har som sagt "höftat" med en stång. det viktigaste är att den inte lossnar.

P.S. Om vevskivan innehåller kilspår för centrering avråder jag från användning av mutterpicka å det bestämmaste. Det händer ofta att man slår av kilen eller skadar veven.

Finland
Här sen Jul 2004

Tengtools har en billigare variant för £250, då får ett vanligt momentnyckel 40-200Nm och en momentförstärkare till max 1400Nm

http://toolstoday.co.uk/shop.php?sec=prod&prod=1263&cat=622&am . . . .

Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Lång stål stång och sånt där kraft skaft eller vad det heter med korrekt hylsa använder jag för att dra min vev bult på min AAN maskin oxå Har ett speciellt för ändamålet

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

så länge det inte är nått special, (som sträckbultar, bultar med väldigt lite töjning bla-bla) så är det inte så himla kinkigt med momentet. På en sån mutter skulle jag inte tveka att dra på känn "jeepdunk på en meter" eller vad det blir

Karlstad
Här sen Apr 2008

[quote="beepbeep"]
MaZ skrev:
Nicke_1 skrev:

Jag vill minnas att centrumbulten för Audi AAN remskiva skulle dras med något i storleksordning 500Nm. Jag drog åt den med högst vetenskapliga metoden "jag-väger-90-kilo-och-står-på-ändan-av-0.5m-lång-stång" [/quote

220nm +90grader på aan/aby/adu thumbs up

Momentväxlare
3349 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande