Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
hjulvinklar?
1734 besök totalt
Fear This
Grödinge
Här sen Jun 2003

Trådstartare
hjulvinklar?

hej! hoppas d inte är för dumma frågor men ja tänkta börja köra lite bana nästa säsong och hittills har ja bara burkat på vägarna så ja tänkte kika med er om hur det ligger till med hjulvinklar etc.. t.e.x. finns det någon bra "grundinställning" att utgå ifrån typ något som funkar hyfsat på de flesta banor? och hur påverkas bilen av ändring av toe in, camber och caster? vore ju kul att prova att lattja lite med sånt har en bmw e30 om det hjälper lr spelar roll.
mvh johan

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re: hjulvinklar?

Fear This skrev:
hej! hoppas d inte är för dumma frågor men ja tänkta börja köra lite bana nästa säsong och hittills har ja bara burkat på vägarna så ja tänkte kika med er om hur det ligger till med hjulvinklar etc.. t.e.x. finns det någon bra "grundinställning" att utgå ifrån typ något som funkar hyfsat på de flesta banor? och hur påverkas bilen av ändring av toe in, camber och caster? vore ju kul att prova att lattja lite med sånt har en bmw e30 om det hjälper lr spelar roll.
mvh johan

E30 finns det inte så mycket att vrida o vända på om man inte bygger om kalaset.
orginal kan du bara ställa om toe på framvagnen.
Bakvagnen får mumma med cambergain, så sänker du bilen får du mer negativ camber på bakdäcken. Men kör du en E30 med sexa under huven kanske inte camber bak är av intresse, iaf inte om det inte går att ställa om fram?
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

En Ungersk "broder" har hittat hit, dessutom med en BMW.
Välkommen. thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Jan Nagy
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Andrew Petrykowski skrev:

E30 finns det inte så mycket att vrida o vända på om man inte bygger om kalaset.

Nu kan jag inte hålla mej längre............varför svara om man inte har en susning.
Det finns en hel del med kunskap i ämnet.......varför inte låta dessa svara.
Är det för att komma upp i inläggs antal..eller..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Butterfly; (detta är inget påhopp)

och nu kan man fråga sig, varför skriver du då?
det för inget extra till ämnet i fråga, utan bara på att hacka på någon.
och varför skriver jag??
Ja jag kanske är en inläggs jagare

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

E30 har diskuterats ganska flitigt här på rejsa.nu, sök och du lär hitta ganska mycket skrivet. Kolla tex i denna tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3541&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=e30+camber
Men som sagt E30 är inte speciellt justerbar i originalutförande.

Till att börja ställ toe lika med 0.

Vad de flesta brukar försöka åtgärda är mera camber fram (samt caster).

Castern fixas via excentriska bussningar till bärarmen, du får vad det blir där. Ungerär ½ grad till. (Det ger även lite mer cambergain).

Cambern fixas via excentriska fjäderbenslagringar. På de E30 tävlingsbilar jag kollat på verkar måttot vara "så mycket det bara går". Med original fjäder ligger gränsen på ca -3 grader. Original BMW excentrisk fjäderbenslagring ger bara ½ extra grad camber (och ½ grad i caster).

Bak går inte justera om du inte bygger om enligt http://www.e30m3performance.com/installs/installs-3/jl_sub/index.htm eller någon form av excentriska bärarmbussningar.
Som utgångsvärden bak skulle jag säga 1 grad mindre camber än fram och 1-1.5 mm toe in (siffran baserad på 16" och 17" fälg).

/Gunnar

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

GunnarÖ skrev:
original BMW excentrisk fjäderbenslagring ger bara ½ extra grad camber (och ½ grad i caster).

Ingen extra caster där inte...iallafall inte för nga år sedan och fortfarande är reservdelsnummret det samma... Men ½ grad camber ger dom.
Ihopa med casterbussningen ger det en helt ny bil, även om det på papperet verkar försummbart.

Vill du veta mer kan du alltid använda sökfunktionen eller PM:a mig.
Lite hoppas jag att jag har hajjat om E30 iaf...

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:

Nu kan jag inte hålla mej längre............varför svara om man inte har en susning.

Ett helt onödigt inlägg som även gav dig en pinne upp på inläggsräknaren!
Undrar vem det är som jagar !
Klars som tusan att man ska skriva om man känner för det! Även om det inte alltid tillför diskutionen något !

Yeiihaa en pinne upp !!!

NS BTG: 9.10.21

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

ButterflyRacing skrev:

Måhända att det inte var så värst informativt, men jag tänkte att eftersom ingen annan verkade vilja svara på inlägget i fråga så skulle jag skriva det lilla jag visste. Men det är väll ändå sant att du inte kan ställa något annat än toe på framvagnen om du inte byter till delar som ger "ställningsmöjligheter"?
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

GunnarÖ skrev:

Bak går inte justera om du inte bygger om enligt http://www.e30m3performance.com/installs/installs-3/jl_sub/index.htm eller någon form av excentriska bärarmbussningar.

/Gunnar

OBS!! På www.e30m3performance.com står FEL!!!

Bultar och brickor kommer INTE från E39 och har INTE de artikelnummer som uppges. Bultarna sitter på E34 och inget annat. De rätta artikelnummerna har jag inte (än). Kan dock lägga upp dem här så fort jag får mina bultar om intresse finns?

Jönköping
Här sen Dec 2002

Rikard Carlsson skrev:

Kan dock lägga upp dem här så fort jag får mina bultar om intresse finns?

Gärna det

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Hmm, verkar som om jag har fel och jänkar'n rätt. Kanske.

Tydligen finns det excentriska bultar på både E39 och M5E34. Detta är dock inte samma bultar. På E39 finns det 2 olika excentriska bultar och det är här jag har fått fel prylar, därav varningen ovan. Bulten jag fick var för kort, ca 70 mm men det finns en annan på E39 som skall vara knappt 100 mm lång som skall fungera.

Hoppas det klarnar för någon iaf..

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:
GunnarÖ skrev:
original BMW excentrisk fjäderbenslagring ger bara ½ extra grad camber (och ½ grad i caster).

Ingen extra caster där inte...iallafall inte för nga år sedan och fortfarande är reservdelsnummret det samma... Men ½ grad camber ger dom.

Jo, de ger extra caster även om de bara sägs ge camber. Det är i alla fall min erfarenhet baserat på de hjulinställningar som gjorts i samband med byten till de excentriska bussningar. Alla mätningarna är gjorda med samma utrustning av en person.
                 camber  caster
original:         -0.5º     7.5º
exc. bärarm:      -0.5º     8.0º
exc. fj.benlager: -1.0º     8.5º

Rikard Carlsson skrev:
Hmm, verkar som om jag har fel och jänkar'n rätt. Kanske.

Tydligen finns det excentriska bultar på både E39 och M5E34. Detta är dock inte samma bultar. På E39 finns det 2 olika excentriska bultar och det är här jag har fått fel prylar, därav varningen ovan. Bulten jag fick var för kort, ca 70 mm men det finns en annan på E39 som skall vara knappt 100 mm lång som skall fungera.

Jänkarns uppgifter verkar stämma ang de excentriska skruvarna:
33 32 1 095 102, M12x1.5x98 - M5E39
33 31 2 226 445, M12x1.5x97 - M5E34

Men som du säger, det finns flera excentriska skruvar däribland någon runt 70 mm längd.

/Gunnar

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Hmmm, mkt skumt. För mäter du på bussningen och kollar på den ser man att den kan ge +/- 0,5 grader camber beroende på vilket håll man sätter den. 6 hål i som du vet och man sätter pinnbultarna olika för önskad effekt. Är det som du mätt på din bil så skulle det ju innebära att man får misnkad caster om man sätter dom "bakvänt"... Nja, jag tror på mätfel i kombination med ngn annan förklaring jag inte har nu. Iaf går det inte mäta sig fram på bussningen till ngn casterändring.

Men att dessa ihop med casterbussningarna ger en helt annan bil är ju helt klart. Man ser hur viktigt det är med alla små förändringar.

Fear This
Grödinge
Här sen Jun 2003

Trådstartare
om vi säger så här då, ni som åker e30 på bana vad tycker ni funkar bäst? e kanske bäst för mej att göra en kompromiss iom att jag fortfarande mest kommer att köra på gatan med den? exentriska bussningar till bärarmen tänkte jag köpa men bör jag även köpa exentriska topplagringar och var köper jag såna i så fall? det sitter en s50 snurra i min bil så den är tyvärr ännu mer framtung än original 325 köpte förövrigt gula koni till e36 m3 fram för att palla den tyngre motorn, bak är det gula koni till e30 m3

hjulvinklar?
1734 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande