Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1734 besök totalt |
hjulvinklar?
hej! hoppas d inte är för dumma frågor ![]() ![]() mvh johan _________________ Johan Blixt |
||||||||
Re: hjulvinklar?
E30 finns det inte så mycket att vrida o vända på om man inte bygger om kalaset. orginal kan du bara ställa om toe på framvagnen. Bakvagnen får mumma med cambergain, så sänker du bilen får du mer negativ camber på bakdäcken. Men kör du en E30 med sexa under huven kanske inte camber bak är av intresse, iaf inte om det inte går att ställa om fram? |
||||||||
Re: hjulvinklar?
Nu kan jag inte hålla mej längre............varför svara om man inte har en susning. Det finns en hel del med kunskap i ämnet.......varför inte låta dessa svara. Är det för att komma upp i inläggs antal..eller.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Butterfly; (detta är inget påhopp)
och nu kan man fråga sig, varför skriver du då? det för inget extra till ämnet i fråga, utan bara på att hacka på någon. och varför skriver jag?? Ja jag kanske är en inläggs jagare ![]() ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||||||
E30 har diskuterats ganska flitigt här på rejsa.nu, sök och du lär hitta ganska mycket skrivet. Kolla tex i denna tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3541&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=e30+camber
Men som sagt E30 är inte speciellt justerbar i originalutförande. Till att börja ställ toe lika med 0. Vad de flesta brukar försöka åtgärda är mera camber fram (samt caster). Castern fixas via excentriska bussningar till bärarmen, du får vad det blir där. Ungerär ½ grad till. (Det ger även lite mer cambergain). Cambern fixas via excentriska fjäderbenslagringar. På de E30 tävlingsbilar jag kollat på verkar måttot vara "så mycket det bara går". Med original fjäder ligger gränsen på ca -3 grader. Original BMW excentrisk fjäderbenslagring ger bara ½ extra grad camber (och ½ grad i caster). Bak går inte justera om du inte bygger om enligt http://www.e30m3performance.com/installs/installs-3/jl_sub/index.htm eller någon form av excentriska bärarmbussningar. Som utgångsvärden bak skulle jag säga 1 grad mindre camber än fram och 1-1.5 mm toe in (siffran baserad på 16" och 17" fälg). /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Ingen extra caster där inte...iallafall inte för nga år sedan och fortfarande är reservdelsnummret det samma... ![]() Ihopa med casterbussningen ger det en helt ny bil, även om det på papperet verkar försummbart. Vill du veta mer kan du alltid använda sökfunktionen eller PM:a mig. Lite hoppas jag att jag har hajjat om E30 iaf... ![]() |
||||||||
Re: hjulvinklar?
Ett helt onödigt inlägg som även gav dig en pinne upp på inläggsräknaren! Undrar vem det är som jagar ![]() Klars som tusan att man ska skriva om man känner för det! Även om det inte alltid tillför diskutionen något ![]() ![]() Yeiihaa en pinne upp ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||||
Re: hjulvinklar?
Måhända att det inte var så värst informativt, men jag tänkte att eftersom ingen annan verkade vilja svara på inlägget i fråga så skulle jag skriva det lilla jag visste. Men det är väll ändå sant att du inte kan ställa något annat än toe på framvagnen om du inte byter till delar som ger "ställningsmöjligheter"? |
||||||||
OBS!! På www.e30m3performance.com står FEL!!! Bultar och brickor kommer INTE från E39 och har INTE de artikelnummer som uppges. Bultarna sitter på E34 och inget annat. De rätta artikelnummerna har jag inte (än). Kan dock lägga upp dem här så fort jag får mina bultar om intresse finns? _________________ Rikard Ahlin |
||||||||
Hmm, verkar som om jag har fel och jänkar'n rätt. Kanske.
Tydligen finns det excentriska bultar på både E39 och M5E34. Detta är dock inte samma bultar. På E39 finns det 2 olika excentriska bultar och det är här jag har fått fel prylar, därav varningen ovan. Bulten jag fick var för kort, ca 70 mm men det finns en annan på E39 som skall vara knappt 100 mm lång som skall fungera. Hoppas det klarnar för någon iaf.. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||||
Jo, de ger extra caster även om de bara sägs ge camber. Det är i alla fall min erfarenhet baserat på de hjulinställningar som gjorts i samband med byten till de excentriska bussningar. Alla mätningarna är gjorda med samma utrustning av en person.
Jänkarns uppgifter verkar stämma ang de excentriska skruvarna: 33 32 1 095 102, M12x1.5x98 - M5E39 33 31 2 226 445, M12x1.5x97 - M5E34 Men som du säger, det finns flera excentriska skruvar däribland någon runt 70 mm längd. /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Hmmm, mkt skumt. För mäter du på bussningen och kollar på den ser man att den kan ge +/- 0,5 grader camber beroende på vilket håll man sätter den. 6 hål i som du vet och man sätter pinnbultarna olika för önskad effekt. Är det som du mätt på din bil så skulle det ju innebära att man får misnkad caster om man sätter dom "bakvänt"... Nja, jag tror på mätfel i kombination med ngn annan förklaring jag inte har nu. Iaf går det inte mäta sig fram på bussningen till ngn casterändring.
Men att dessa ihop med casterbussningarna ger en helt annan bil är ju helt klart. Man ser hur viktigt det är med alla små förändringar. |
||||||||
om vi säger så här då, ni som åker e30 på bana vad tycker ni funkar bäst? e kanske bäst för mej att göra en kompromiss iom att jag fortfarande mest kommer att köra på gatan med den? exentriska bussningar till bärarmen tänkte jag köpa men bör jag även köpa exentriska topplagringar och var köper jag såna i så fall? det sitter en s50 snurra i min bil så den är tyvärr ännu mer framtung än original 325
![]() _________________ Johan Blixt |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1734 besök totalt |