Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI 16V 2,0 -94
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9543 totalt)
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895


Trådstartare
Då har man köpt en liten leksak tillsammans med brorsan.
Tanken var att hitta en billig och rolig bil att använda på bana och när den här Golfen dök upp i Göteborg så slog vi till.
Tidigare ägare har varit några GTI-fantaster så den har säkert körts på några banträffar tidigare.

Har än så länge bara provkört den en liten sväng men den verkar vara väldigt trevlig och härlig att köra.
Den lär nog få följa med ner till Ringen i sommar oxå.

Bilen är en svensksåld GTI 16V 2,0 -94

*Inredningen är helt rensad och omreggad för bara en passagerare.
*Sparco Rev stol
*OMP moccaratt
*Alla bussningar är bytta till Powerflex.
*60/40 Väghållningskit av okänt märke. Ska kika närmare i helgen vad det sitter på.
*Nylon/gummi motorfästen
*Sinterlamell + lättat svänghjul. (från 10,5 till ca 5 kg)
*Slitsade bromsskivor. Brembo
*EBC belägg. Gula.
*Stålomspunna bromsslangar
*R-däck Toyo R888

Lägger upp några bilder på en skitig bil men ska ta lite fler i helgen.



_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Verkar vara en potent bil thumbs up

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Det där låter som en bra början, bara att gå med i GTI-klubben och köra på våra banträffar. Nästa banträff i närheten är Bugrun på mantorp! (Där GTi-klubben sköter besiktningen)

Annars är det ju rätt mycket körning på Sviestad, vi lär ju ses där!?

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kul med Golf.
Inte så många Mk III här ännu.
Klart underskattad bil faktiskt.
Bra på bana är de , har provat några st.

Är ju Banåka med GTiklubben redan den 25/4 på Sturup.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Från att ha haft två ägare så får den... Två ägare!

Jag har kämpat mot den på banan och ni kan vara nöjda med att ha fått en bil som går bra! thumbs up

Men då är det klart att vi åker till Ringen i sommar!?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895


Trådstartare
Ska bli kul att ta ut den på bana. Det lutar väl åt några körningar på Sviestad.
Ett medlemskap i GTI-klubben är väl ett måste.

(jag var faktiskt medlem för ca 15 år sedan då man hade en vit GTI Special -84. Varför gjorde man sig av med den..? *hmm*)

Ett besök på Ringen i sommar är redan bokad!! och det lutar väl åt att det blir den röda ner....

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895


Trådstartare
Då har man provkört bilen lite mer, dock mest på kurviga landsvägar och det känns mycket bra. Rolig bil att köra.
Det åkte på ett par BBS-fälgar med gatdäck.. Mest för att spara lite på R-däcken.
Fjädrar och dämpare kommer från FK . Vet inget om det märket men det verkar fungera ok vilket är huvudsaken.

En bur känns lockande...






_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
rotrex vr6
Arvika
Här sen Jan 2007
Inlägg: 187



Har också haft FK chassi-kitt på min vr6a förut.
Tyvärr säckade båda bakre dämparna ihop och läckte olja, ta som en vana att titta till
bakre dämparna innan du åker ut på hårdkörning eller bana.

Inte roligt att få olja på bakre skivor eller däcken.

Vill du lätta bilen lite extra vet jag om en glasfiber huv som väger 2-3kg jämfört med orginalets
18kg... thumbs down . En vän säljer en sådan för rimliga pengar.

Har likadan huv på min vr6a, är man ute efter finnish så är det kört men jagar man vikt och
skiter i hur det ser ut är det ok.

Skicka ett PM om huven låter intressant.

_________________
Mathias Hellqvist
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Så där ja... inte en dag för sent!

Rekommenderat första mod är att montera en hämmare bak, så den svänger lite villigare. Blev en sjuk skillnad på min mkIV.

Sedan mer camber fram...sen mer bromsar...sen mer...

Välkommen till träsket!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Tänk vad lite tvätt kan göra!

För min del så hade jag också monterat tillbaka lite inredningsdetaljer. Ganska praktiskt med ett lock till handskfacket och lite avläggningshyllor om man ska använda bilen. Framförallt så blir det ju betydligt snyggare.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895


Trådstartare
Man kanske ska uppdatera sin tråd lite.

I fredags så blev det ju körning på Sviestad. Bilen fungerar väldigt bra. Dock så saknar man en hel del effekt men bilen är väldigt trevlig att köra.

Det finns nog en hel del att testa fram med däcktryck. Toyo däcken håller dock väldigt bra.

Känns som man skulle vilja ha betydligt mer camber. Vill minnas att den är ställd på -1,5 grad. R-däcken "kräver" väl mer?
Hur mycket kan man ställa utan större modifieringar månntro?
Chassiet känns lite mjuk. Det kränger en hel del men det funkar..

Funderar på om man skulle lätta bilen ännu mer.. Takluckan och dess elmotor väger nog en hel del. Har även dörrsidor och stereo kvar men man ill ju ha lite komfort till och från banan.





Klistermärket på dörren kanske inte stämmer så jättebra. Tyckte dock den gick lite bättre när jag fick på ett litet blått R-märke som jag köpte billigt av depågrannen Falk.






_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



Peppe Fröjd skrev:

Känns som man skulle vilja ha betydligt mer camber. Vill minnas att den är ställd på -1,5 grad. R-däcken "kräver" väl mer?
Hur mycket kan man ställa utan större modifieringar månntro?


På a-till b bilen (Golf III Variant) fick jag ställt ca -3,5 grader camber när jag åkte till ringen ett år.
Hjulställarkillen lossade dom två bultarna som håller hela spindlen på fjäderbenet och kunde ändra camber vinklen på så sätt.

_________________
Johan Christensson
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Ja som sagt innan så 3 grader kan du säkert ha utan problem...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Johan Christensson skrev:
Peppe Fröjd skrev:

Känns som man skulle vilja ha betydligt mer camber. Vill minnas att den är ställd på -1,5 grad. R-däcken "kräver" väl mer?
Hur mycket kan man ställa utan större modifieringar månntro?


På a-till b bilen (Golf III Variant) fick jag ställt ca -3,5 grader camber när jag åkte till ringen ett år.
Hjulställarkillen lossade dom två bultarna som håller hela spindlen på fjäderbenet och kunde ändra camber vinklen på så sätt.


Kräver och kräver?
Beror ju på kompromissen om du åker gata åxå.
Åker du bara bana kan du åka mer camber.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895


Trådstartare
Det enda som bilen rullar på gata är till och från banan. Kanske nån liten sväng utöver det...
Så bilen räknas nog som en banbil.

Frågan är... Jag tycker det är väldigt tajt mellan däck och fjädertallrik som det ser ut idag. Mer camber=ännu tajtare..

Får kolla när "hjulinställningskillen" är tillbaka från semestern.

Nästa körning blir Sviestad den 10 Aug.

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Peppe Fröjd skrev:
Det enda som bilen rullar på gata är till och från banan. Kanske nån liten sväng utöver det...
Så bilen räknas nog som en banbil.

Frågan är... Jag tycker det är väldigt tajt mellan däck och fjädertallrik som det ser ut idag. Mer camber=ännu tajtare..

Får kolla när "hjulinställningskillen" är tillbaka från semestern.

Nästa körning blir Sviestad den 10 Aug.


Vad kör du för däcksdimension?

Spacerdags = mer camber.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering även om det inte hänt så mycket med bilen i vinter..

Besiktades idag utan anmärkning. Alltid lika skönt.
Nu ligger 4 st nya Toyo R888 i garaget och väntar på att komma på bilen.

På måndag blir det lite bankörning på Sviestad.
Ska bli riktigt kul


_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Kul att se en klubbbil till här :-)

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895


Trådstartare
Lite söndagsjobb med Golfen för att göra den redo inför Måndagens körning på Sviestad.

Nya bromsbelägg fram och en tvätt.





och så en liten bonusbild. Många röda fina bilar på garageinfarten...

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Hmmm. Ta den äldre av bilarna imorgon. :-)

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Tänkte jag skulle hinna prata lite med dig igår men jag kom rätt sent och sen var det mycket körning och när jag var i depån körde du istället :P Får se till att komma i tid nästa gång så det finns mer tid till att snacka skit

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI 16V 2,0 -94
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9543 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande