Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320I E46 M-sport -03
1 besök senaste veckan (12812 totalt)
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62


Trådstartare
Har nu gått och köpt en liten vardagsbruksbil som också skall bli min läromästare på bana. Tills en projektbil kommer upp (e36 325 ev m3) så är det denna som skall piskas runt Kinnekulle:)
Därpå efter lite små förändringar på bilen valt att kalla den: "M-sport Kinnekulle Edition" Coolt va?

Liten bil lagom med hästkrafter 170 sådana på 1400kg är ok men vi siktar på att få upp den mot 200 eller kanske rimliga 190hk. 170/1400=8,2kg/hk och 190/1400=7,3kg/hk

Lite små mål:
*Redan nu i Maj köra ett 20tal varv på kullen ev mantorp
*Bilen skall få luftat bromssystem och nya belägg
*18" som gat däck och 17" R-däck skall vi få tag på
*M-sport chassit får funka men bilen skall ner mot marken 2-3cm
*Ny katt + ljudämparen som sitter på STCC Edition bilarna.
*15hk+ Chip

Bilder



_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62


Trådstartare
Nu har coupèn blivigt städad på minst 5kg skit och smuts. Xenon lagad höger sida. Även nytt sportluftfilter har åkt ner i luft boxen.



_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Den lättningen måste ha gett mer än 5 kilo

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62


Trådstartare
david-o skrev:
Den lättningen måste ha gett mer än 5 kilo


Haha jo men stolar skall tillbaka, bara tagit bort att för storstädningens skull

_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Fin bil. Riktigt trevlig i den färgen.
Hojta till om du behöver ytterligare en uppsättning M-sportfälgar.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62


Trådstartare
Nu har sätt ut ett par 18" BBS jag vill ha på bilen... Undertiden är mina 17" grå-lackerade och R-däck står på önskelistan (ser betydligt sportigare ut nu). Bromsoken har fått lite rödfärg
*Någon som vet hur mkt M-sport paketet är sänkt mot orginal? 20mm??? (Vill ha ner den mins 2cm till alltså 4cm sänkning då)


Gratis arbete skall inte underskattas! Haha

Lite bromsfärg (isärplockad)

Fälgarna lackade

Resultatet

_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62


Trådstartare
Tråkigt...... Idag har jag fått på dem "nya" däcken på bilen och vips försvann 6cm gummi runt om. Nu går bilen tystare, snålare, mjukare och inte lika spårigt som innan.

MEN när jag nu på kvällen var ute för en lite bus runda med lite skarpa svängar och gaspådrag kände jag en otrolig negativ skillnad, bilen understyr något fruktansvärt, Det går inte äns att provocera fram en sladd. Riktigt tråkit , kanske måste bilen ha minst 225mm fram för att få fäste eller har bakdäcken för bra mönster?

Detta hade jag innan:
Fram: Goodyear Egel F1 225/45 - 17 5mm
Bak: Goodyear Egel F1 245/40 - 17 1-2mm (utslitna) (Men roliga)

Nu har jag:
Fram: Continental Sport 215/45 - 17 6mm
Bak: Goodyear Egel F1 225/45 - 17 5mm


Jag har inte kollat tryck så noga men någon som vet hur det skall vara inställt för att få ut bakänden och få lite bättre gräpp på framhjulen? // Mvh Virre

_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Att använda två olika fabrikat och typ kanske innebär att du får däck med olika egenskaper, vilka kanske inte är så possitiva.

Hjulvinklar kan vara en annan faktor, polaren som har motsvarande bil med M-sport chassi beskrev tex Pirelli PZero Nero som otroligt spårkännsliga på bråkiga jämför med Michelin Pilot Sport, något som jag själv upplevt på min FWD. Det tror jag har att göra med att Pirelli däcken i detta fall är känsligare för hjulvinklar.

Du skrev något om R-däck tidigare. Mitt tipps är att montera R-däcken och göra en hjulinställning anpassat för dessa däck. Sen kan du utvärdera på nytt. Att köra negativ camber på 3-4 grader och kanske lite toe out kommer göra kärran till en helt annan bil. Har hört att samma bredd fram och bak (gällande r-däck) ska vara riktigt bra för BMW. Kanske någon kan bekräfta så jag inte svamlar?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62


Trådstartare
Dignell skrev:
Att använda två olika fabrikat och typ kanske innebär att du får däck med olika egenskaper, vilka kanske inte är så possitiva.

Hjulvinklar kan vara en annan faktor, polaren som har motsvarande bil med M-sport chassi beskrev tex Pirelli PZero Nero som otroligt spårkännsliga på bråkiga jämför med Michelin Pilot Sport, något som jag själv upplevt på min FWD. Det tror jag har att göra med att Pirelli däcken i detta fall är känsligare för hjulvinklar.

Du skrev något om R-däck tidigare. Mitt tipps är att montera R-däcken och göra en hjulinställning anpassat för dessa däck. Sen kan du utvärdera på nytt. Att köra negativ camber på 3-4 grader och kanske lite toe out kommer göra kärran till en helt annan bil. Har hört att samma bredd fram och bak (gällande r-däck) ska vara riktigt bra för BMW. Kanske någon kan bekräfta så jag inte svamlar?


Humm ja... Det du säger om camber är jag med på absolut och samma om delade fabrikat, 3-4grader är lite mkt skulle jag själv säga så det är en vardagsrecer som inte skall sluka 5 däck i månaden haha. R-däck hade varit kul och lösa problemet med att köpa 18" med 225/225 kanske? Men det måste vara av en anledning bmw själva sätter 225fram å 255 bak? Stör mig att det gör så sjukt mkt med bara olika däck haha...

_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62


Trådstartare
Vi löser all understyrning med nya fälgar istället så får det bil r-däck på 17tummarna


_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62


Trådstartare
Jag gillar inte att vara kaxig när det gäller bilen men den här kunde jag inte motstå


_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Vira20 skrev:
Humm ja... Det du säger om camber är jag med på absolut och samma om delade fabrikat, 3-4grader är lite mkt skulle jag själv säga så det är en vardagsrecer som inte skall sluka 5 däck i månaden haha. R-däck hade varit kul och lösa problemet med att köpa 18" med 225/225 kanske? Men det måste vara av en anledning bmw själva sätter 225fram å 255 bak? Stör mig att det gör så sjukt mkt med bara olika däck haha...


Kan vara sant det där med hjulvinklarna, jag kör iofs mer än -3 grader på min men det är ju inte en varjedag bil. Men du kan lätt köra på -2 grader på en vardagsbil, det man ska vara försiktig med i fall man inte vill ha en spårkännslig bil är toe. Bara en gnutta toe in (nästan 0) brukar vara en lagom kompromiss.

Visst finns det en anledning för 225 fram och 245 bak, jag vet dock att många trivs bra med sina ban BMW's med samma bredd fram och bak.

Btw det där med 5 däck i månaden på vardagsbil med 4garder kan du ju lätt komma runt. Läg om din körstil på gatan

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62


Trådstartare
[quote="Dignell"]
Vira20 skrev:

Btw det där med 5 däck i månaden på vardagsbil med 4garder kan du ju lätt komma runt. Läg om din körstil på gatan


Jo lär nog bli skillnad nu när 325an är inköpt då är det mer lugna kurvor som gäller med bruksräcern, så det så!

_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Vira20
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 62


Trådstartare
Har inte fått tag i R-däck än men fick mina 18" Hankook K110 jag beställde från gummihuset idag. Dem var så nya och rena så nästan synd att sätta på dem men nu är dem på och vilket grepp!

Brorsan var uppe å tvätta bil idag så då var det 4a BMW på tomten (1 i garaget). Grannarna kan ju inte tro vi är kloka




_________________
Viktor Ragnmark
-BMW 320I E46 M-Sport -03
-Projekt: BMW 325CSL E36 -92
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320I E46 M-sport -03
1 besök senaste veckan (12812 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande