Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vinkel på kardanaxel
2 besök senaste veckan (2639 totalt)
shaddowofcobra
Helsingborg
Här sen Maj 2009

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Vinkel på kardanaxel

Generellt vad gäller med vinkeln på kardanaxeln från växellåda till bakväxel, har läst någonstans att man bör ha en ''viss'' vinkel på kardanaxeln så att knutkorsen får jobba lite för att undvika otrevliga svängningar. någon som har erfarenhet av detta?
Hälsar Thomas

Eslöv
Här sen Apr 2006

var en ganska lång tråd om detta ämne i höstas tror jag det var. Gör en sökning så skall du finna en massa info (eller om nån är snäll o gör sökningen... (själv är jag inte så bra på sånt)

Det med en viss vinkel på pinjongen för att få bra vinkel på kardan härrör sig från accelleration, då bakaxeln vill vrida sig framåt... dvs vrida ned pinjongen. Vad man gör är att låta pinjongen peka lite uppåt så att den vid accelleration är riktad mot utg axel på lådan. Hur mycket man skall grundinställa ja, säg 1-3 grader torde väl vara lämpligt att utgå ifrån. Exakt går inte att säga eftersom det beror på typ av upphängning, motoreffekt och hur stabil upphängningen är

Göteborg
Här sen Nov 2002

Pinjongen vrider sig uppåt i framkant när man gasar. Bara för att slippa problem längre fram så kan det vara bra att iaf få det rätt.

Knutkors vinkel kommer du få tusen svar på vilken vinkel som är "rätt", inte under 0.2 grader kan du väl sikta på, personligen skulle jag försöka hålla det under 1.2 grader med men det där kommer jag få massa mothugg på från folk som kör stelbax.

BMW 330i -05
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

nedåt fast tvärtom menade jag juh .. kollade bara så att ni hängde med *blink*

Vinkel på kardanaxel
2 besök senaste veckan (2639 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande