Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -82 Vit Ban/Concourbil
1, 2, 3   >>
16877 besök totalt
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
Jaha, da var det dag satt skapa en ny biltrad. I fredags var jag och hämtade min senaste bil, men jag kanske ska ta det fran början.

För exakt ett ar sedan var jag ute och promenerade en varm maj-kväll och fick höra det underbara ljudet fran en 911:a (de är ganska vanliga här i Düsseldorf). Da bestämde jag mig för att det nog var dags att skaffa en 911:a igen. Min 944:a har mest gjort mig besviken med all elfel och jag var innerligt trött pa att aldrig fa köra den. Efter att ha hallit pa med den ett tag till sa förbarmade sig äntligen Fredrik och köpte den av mig, i "befintligt skick" (resten hittar ni i min "gamla" trad).

Aterstod bara att hitta en passande 911:a. Kollade lite pa blocket och PCS's hemsida. Fick inga egentliga napp förräns det visade sig att en bekant eventuellt ville sälja sin jättefina vita SC fran -82. Den stod i Boden (vilket är ganska langt fran Malmö), men eftersom vi ända skulle upp dit över pask sa kunde jag ju passa pa att titta lite pa den da. Sagt och gjort. Jag blev naturligtvis helt sald. Har alltid (!?) drömt om en vit 911:a. Vill gärna ha en äldre modell, da de är lite coolare till utseendet, roligare att köra samt en säkrare placering (det sistnämnda far jag säkert äta upp da jag satt den i räcket pa nagon vafri bana).

Hellst vill man ha allt, och det innebär vid bilköp att den ska vara som ny. Förre ägaren har tagit bra hand om den. Minst sagt! Bilen är i princip totalrenoverad.

Fran början var bilen röd.




Med lite rost, inte mycket, men vad kan man förvänta sig fran en bil fran början av 80-talet.


En suddig damask och en rostig bromssköld i bakvagnen....



... som sag ut sa här efterat.



Lite mer detaljer av karossen...






... Och sa här ser den ut idag (minus snön).



Eftersom den var tvungen att besiktigas och servas innan jag kunde ta ner den till Malmö sa fick jag vackert vänta tre veckor. I fredags flög jag upp till Kallax för att hämta bilen. Efter lite grillning hos svägerskan och en god natts sömn, gick jag upp kl. 05:00 pa lördagen för att avverka de 95 milen ner till Stockholm.

Jag hade blivit förvarnad om alla fartkameror, men ärligt talat sa var det nog faktiskt kvalitén pa de svenska vägarna som höll ned farten mest. Vet ni att det är sparig vägbana HELA vägen fran Lulea till Gävle?? Det är sant. Bilen höll pa att slingra sig som en orm hela vägen, sa det var ingen relax-körning, precis. Passade iaf pa att göra en del kvalitéts-stopp pa vägen och hälsa pa familj och vänner.

Väl hemma i malmö, 170 mil och 2 dagar senare, sa förbarmade sig Fredrik än en gang och erbjöd sig att aka och tvätta bilen (jag vet nog varför han inte ville att jag skulle följa med, men jag latsas inte om det).

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Grattis till en av dom snyggaste Porscharna som finns.. Vita och breda

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Anna E skrev:

Väl hemma i malmö, 170 mil och 2 dagar senare, sa förbarmade sig Fredrik än en gang och erbjöd sig att aka och tvätta bilen (jag vet nog varför han inte ville att jag skulle följa med, men jag latsas inte om det).


Hmmm..

Som jag sa, så kändes bakdäcken lite halkiga, men titta vad ren bilen blev: thumbs up
'

_________________
--
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Grattis till en skit läcker bil!

Vad är modifierat hittils?
och vad kommer du göra?


Lycka till!

MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



80-tals elva med Fuchs! Det blir väl inte mycket bättre än så här...ja förrutom det helt sjuka skicket då!! Grattis till en ofantligt snygg bil thumbs up thumbs up

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Anna E skrev:

Vet ni att det är sparig vägbana HELA vägen fran Lulea till Gävle??


Det är ju en del av nollvisionen. Samma som att det vintertid är 90 långa sträckor (HELT idiotiskt) upp till Luleå - när man svänger av norrut i Töre mot Gällivare så har man tagit bort renstängsel (för dyrt!) och höjjt hastigheten till 110. Dessutom är vägen ungefär halva bredden av E4:an och tuuuungt trafikerad! Det ska vara så, det ör en del av charmen med norrland (alltså norrland som bekant inte börjar i Norrtälje utan i Skellefteå!!!!!)


Nåväl! Tjusig bil!!!

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
flopp
Anderslöv
Här sen Aug 2005
Inlägg: 89



Whooohooo!
Congratz till en übercool bil!

Trevlig sommar!

_________________
Mikael Sköldeborn
Porsche 951
Porsche 996 C2 X51
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
Erik Börnstedt skrev:
Grattis till en skit läcker bil!

Vad är modifierat hittils?
och vad kommer du göra?


Lycka till!

MVH Erik


Den är rätt orginal faktiskt. Lite sportigare chassi bara. Har fatt med lite grövre torsionsstavar som jag kanske byter till, men det känns ganska hard ända. Pa söndag blir det förhoppningsvis banpremiär sa da far jag nog känna vad som ska modifieras. tanken är annars att halla den i orginalskick.

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
Pehr Johnsson skrev:
80-tals elva med Fuchs! Det blir väl inte mycket bättre än så här...ja förrutom det helt sjuka skicket då!! Grattis till en ofantligt snygg bil thumbs up thumbs up


Tack!

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
-- skrev:
Anna E skrev:

Vet ni att det är sparig vägbana HELA vägen fran Lulea till Gävle??


Det är ju en del av nollvisionen. Samma som att det vintertid är 90 långa sträckor (HELT idiotiskt) upp till Luleå - när man svänger av norrut i Töre mot Gällivare så har man tagit bort renstängsel (för dyrt!) och höjjt hastigheten till 110. Dessutom är vägen ungefär halva bredden av E4:an och tuuuungt trafikerad! Det ska vara så, det ör en del av charmen med norrland (alltså norrland som bekant inte börjar i Norrtälje utan i Skellefteå!!!!!)


Nåväl! Tjusig bil!!!


Det finns a andra sidan inte sa manga poliser. I södra smaland, däremot, är vägarna fina, men sa akte jag genom en laserkontroll i 120 km/h (som är gällande hastighetsbegränsning pa sträckan).

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
flopp skrev:
Whooohooo!
Congratz till en übercool bil!

Trevlig sommar!

tack, tack!

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Är Fredrik fodervärd när du är ute och reser?

_________________
Anders Hansson
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Från början skrek det i min hjärna..
-Näää..lacka inte om den!!
Men det blev tokgrymt!
Vit, bred och med vita Fuchs..kan knappt bli bättre i mina ögon.

thumbs up

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Anna E skrev:


Det finns a andra sidan inte sa manga poliser. I södra smaland, däremot, är vägarna fina, men sa akte jag genom en laserkontroll i 120 km/h (som är gällande hastighetsbegränsning pa sträckan).


Poliserna i Småland var kanonschyssta mot mig.. Sedan kom det brev från Länsstyrelsen som inte höll med i deras bedömning..

Jag kan avslöja att Fredrik skickade mig en filmsnutt med ljud från provkörningen av bilen, den låter exakt så underbart som en 911 kan göra!

_________________
Anders Hansson
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
sweanders skrev:
Är Fredrik fodervärd när du är ute och reser?


Fodervärd?!?

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
mcburn4ever skrev:
Från början skrek det i min hjärna..
-Näää..lacka inte om den!!
Men det blev tokgrymt!
Vit, bred och med vita Fuchs..kan knappt bli bättre i mina ögon.

thumbs up


Ja, det blev bra. Är lite trött pa röda bilar. Jag vet inte hur manga röda bilar vi haft de senaste aren (minst 7 stycken, tror jag)

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



mcburn4ever skrev:
Från början skrek det i min hjärna..
-Näää..lacka inte om den!!



okej - Annas beskrivning i första inlägget är lite suddig:
Bilen var faktiskt vit när den lämnade Porschefabriken, men lackades röd någon gång under åttiotalet, såklart..

När den förra ägaren började riva lite, så hittade han alltså en massa partier med vit färg, så det var ett
rätt enkelt beslut att efter totalrenovering av karossen (och 18 kilo prylar som gulkromaterades) också ta
den tillbaka till vitt igen.

Motor och växellåda är renoverade i början på 2000-talet och är i rätt bra trim.
(Speciellt tvåans växel måste vara i väldigt bra skick, för den är ganska svår att få i.. )

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Anna E skrev:
sweanders skrev:
Är Fredrik fodervärd när du är ute och reser?


Fodervärd?!?


Ja, när man tar hand om hästar och andra kreatur brukar fodervärd mata och motionera djuren.. Tänkte att jag kunde passa på och hjälpa Fredrik med det. Sist vi åkte 911 tillsammans blev det ju inte så långvarigt.

_________________
Anders Hansson
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



sweanders skrev:
Anna E skrev:
sweanders skrev:
Är Fredrik fodervärd när du är ute och reser?


Fodervärd?!?


Ja, när man tar hand om hästar och andra kreatur brukar fodervärd mata och motionera djuren.. Tänkte att jag kunde passa på och hjälpa Fredrik med det. Sist vi åkte 911 tillsammans blev det ju inte så långvarigt.


Förra gången Fredrik var fordervärd åt Annas bil (S2:an) så rev han ju ur inredningen.....

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
Jag ska nog gömma nyckeln nästa gang jag är hemma. 911:an behöver ingen "fodervärd"

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
PimPim
Gotlänning som bor numera i Vetlanda/Småland
Här sen Aug 2006
Inlägg: 109



Man får gratulera till den fina bilköpet..riktigt maffig...Man saknar ju sin när man ser din

_________________
Jimmie Lundin

Tack till

JE Balans & Motor
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -82 Vit Ban/Concourbil
1, 2, 3   >>
16877 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande