Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Långsammare banåkning?
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (19286 totalt)
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
Hej!.

Jag undrar helt enkelt om det finns banåkar-träffar för lite långsammare bilar / Förare?. Jag tycker det är hur roligt som helst med banåkning, men inget kul när man måste titta mer i backspegeln än rakt fram o njuta av körningen.
Finns det någon bilåkarklubb med lite långsammare bilar som brukar träffas på bana?. Tyvärr verkar det vara så att många är lite för generade att ta deras 90hästarsbilar till banor :/

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En del klubbar (bla BMWCS) brukar iaf. ha ett par pass med familjekörning. Då är tempot lite lägre och omkörningar förbjudna. Dessutom en pace-car som visar spårval.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Jag förstår precis vad du menar, min Scirocco är juh inte supersnabb direkt och jag gissar att några av de 110 orginalhästarna avlidit pga hög ålder. Därför vore det kanonkul att få köra med bilar som har ungefär samma effekt. Man kanske borde dela in varje timme man har banan i 20 minuterspass enligt denna modellen.

0-150hk
150-250hk
+250hk

I Gtiklubben där det inte är så många bilar som har +250hk så kan man ha under/över 150hk för att få bättre flyt i körningen och slippa släppa förbi folk var 20:e sekund.

Det är lite pga av att jag tycker det är jobbigt med att släppa förbi folk hela tiden som jag tycker det är roligare med körningar av typ RS / bil på gokartbana...
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Mats Karlsson skrev:
Jag förstår precis vad du menar, min Scirocco är juh inte supersnabb direkt och jag gissar att några av de 110 orginalhästarna avlidit pga hög ålder. Därför vore det kanonkul att få köra med bilar som har ungefär samma effekt. Man kanske borde dela in varje timme man har banan i 20 minuterspass enligt denna modellen.

0-150hk
150-250hk
+250hk

I Gtiklubben där det inte är så många bilar som har +250hk så kan man ha under/över 150hk för att få bättre flyt i körningen och slippa släppa förbi folk var 20:e sekund.

Det är lite pga av att jag tycker det är jobbigt med att släppa förbi folk hela tiden som jag tycker det är roligare med körningar av typ RS / bil på gokartbana...


Hästkraftstalet är helt ointressant (titta på en lotus Elise på bana så förstår du) Den indelning som jag sett dvs med passagerare (lugnt) utan passagerare ej racebilar samt racebilar brukar funka. Själv brukar jag jobba mej upp från första gruppen allteftersom man blir varm i kläderna.
Det enda som krävs är en vaken arrangör som vågar säga till i vilken grupp de tycker man hör hemma!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Peugeotklubben brukar köra med vana/ovana förare i varannat körpass så länge som intresset finns mot e-m brukar det tunna ut så pass att alla kan vara på banan samtidigt

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



ok, nu tänkte jag juh mest på mer vanligt förekommande bilar, Elisen kvalar juh med sina prestanda in i +250hk gruppen...

Hur man än delar in det så vore det trevligt med en lite långsammare grupp som inte är familjekörning, för köra om vill man juh ändå kunna göra....
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Mats Karlsson skrev:
ok, nu tänkte jag juh mest på mer vanligt förekommande bilar, Elisen kvalar juh med sina prestanda in i +250hk gruppen...

Hur man än delar in det så vore det trevligt med en lite långsammare grupp som inte är familjekörning, för köra om vill man juh ändå kunna göra....


Att blanda oerfarna med erfarna är i mitt tycke farligare än att blanda olika prestanda på bilarna

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Saab Turbo-klubben har oxå tre kategorier:
- Familjekörningen - ej omkörning, max 100 km/h, bil som visar spårval
- ovana - Pass med nybörjare, oftast med färre bilar på banan så det blir längre avstånd mellan ekipagen
- Vana/Snabba - Fullt ös...

Jag som körde mina första meter på bana i somras tyckte att det funkade bra att hänga med i ovana-passet. Att titta i backspegeln ska man nog göra ändå, oavsett om man kör med snabba eller långsamma gruppen. Släpp om den snabbare, o försök hänga på i hans/hennes spår så lär man sig en hel del. Och så blir roligare för alla då.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
Låter som vi får starta en ny motorklubb "De långsammare" =)

Iofs, men man får väl försöka smita med ngn av de där klubbarna, problemet blir ju att man troligen måste vara medlem, o man vill inte gärna vara med i 10olika klubbar för att köra med sin bil.. då har man nästan lagt ut pengar på lite bättre väghållning istället.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



De körningar jag varit på så är omkörningar sällan något problem då den bilen som blir jagad i nästan alla fall lägger sig i sidan på rakorna och släpper lite på gasen för att ge bilen bakom möjligheten att enkelt köra om.


Tillägger att det är i vana gruppen..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



cat7even skrev:
Mats Karlsson skrev:
ok, nu tänkte jag juh mest på mer vanligt förekommande bilar, Elisen kvalar juh med sina prestanda in i +250hk gruppen...

Hur man än delar in det så vore det trevligt med en lite långsammare grupp som inte är familjekörning, för köra om vill man juh ändå kunna göra....


Att blanda oerfarna med erfarna är i mitt tycke farligare än att blanda olika prestanda på bilarna


Eeeeh, vad har det med diskussionen att göra?
Vid diskuterade väl vilken indelning som är lämplig för att få mer flyt på banan dvs bilar/förare som kör på ungefär samma varvtider...

Sen det där med att blanda erfarna/oerfarna förare är kanske inte alltid helt lämpligt...
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



Magnus K skrev:
Saab Turbo-klubben har oxå tre kategorier:
- Familjekörningen - ej omkörning, max 100 km/h, bil som visar spårval
- ovana - Pass med nybörjare, oftast med färre bilar på banan så det blir längre avstånd mellan ekipagen
- Vana/Snabba - Fullt ös...

Jag som körde mina första meter på bana i somras tyckte att det funkade bra att hänga med i ovana-passet. Att titta i backspegeln ska man nog göra ändå, oavsett om man kör med snabba eller långsamma gruppen. Släpp om den snabbare, o försök hänga på i hans/hennes spår så lär man sig en hel del. Och så blir roligare för alla då.


Jo det systemet har fungera bra på de träffar jag varit på också. Har svaga minnen av att jag jagade dig på festivalen i våras, right?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Magnus K skrev:
Saab Turbo-klubben har oxå tre kategorier:
- Familjekörningen - ej omkörning, max 100 km/h, bil som visar spårval
- ovana - Pass med nybörjare, oftast med färre bilar på banan så det blir längre avstånd mellan ekipagen
- Vana/Snabba - Fullt ös...

Jag som körde mina första meter på bana i somras tyckte att det funkade bra att hänga med i ovana-passet. Att titta i backspegeln ska man nog göra ändå, oavsett om man kör med snabba eller långsamma gruppen. Släpp om den snabbare, o försök hänga på i hans/hennes spår så lär man sig en hel del. Och så blir roligare för alla då.


Jag gjorde nästan samma sak. Första gången va på Björkvik.. lite jobbigt att ha ruskigt snabba porschar och audis flåsandes i nacken hela tiden.. Andra gången va på mantorp med stcs. Var det där du gjorde din debut?
Det va betydligt behagligare att köra i den långsammare gruppen där. Fast lite missnöjd är jag med omkörningen jag gjorde på dig Magnus innan långa rakan.. tror hornen växte ut lite mycket

Vill man känna på lite utan att oroa sig för att hela tiden kolla i backspegeln och släppa förbi andra så är det ju bra med familjekörningen

edit:
Kan det inte vara en bra idé att använda sig av det systemet som jag sett på bilder från england där dom har en orange dekal med ett kryss för dom som är ovana. Ser man en sådan så får man ta det lite lugnt med omkörning.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Daniel Ekström skrev:

edit:
Kan det inte vara en bra idé att använda sig av det systemet som jag sett på bilder från england där dom har en orange dekal med ett kryss för dom som är ovana. Ser man en sådan så får man ta det lite lugnt med omkörning.


Det vore kanske något att testa...?
Man ska passa sig för att dela upp allt för mycket, kan bli för hård konkurrens och körning bland de som kör snabbt då genom att då skiljer det väldigt lite och folk kan ligga för nära sina och bilens gränser i körningen bara för att hornen växer ut ... lite av allt kul är att köra blandat (sålänge det inte skiljer _för_ mycket).
Mina erfarenheter (som dock är begränsade till lite över ett års bankörning) har lärt mig att blandade bilar funkar bra, sålänge förarna håller koll bakåt.

Skräckexempel var på Kinnekulle när det var En dag på Racerbanan. Stod vid bron och tittade, i ingången mot kvarnen höll de nästan på att preja av varandra Väntade på plåtkontakt, men de klarade sig...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



AndreasNystrom skrev:
Hej!.

Jag undrar helt enkelt om det finns banåkar-träffar för lite långsammare bilar / Förare?.


Jag har aldrig upplevt detta som ett stort problen.
Diskussionen har alltid funnits inför banträffarna med Cobra-klubben....man vill inte ta ut sina mycket fina och dyra bilar tillsammans med dom som inte har lika mycket puts och som dessutom åker fortare.
Jag brukade lova att vi ska dela upp körningen....men efter 15 min har alla glömt sin rädsla.....och alla kör tillsamans.
om det inte är mer än 40 st bilar på banan samtididigt....så är det gott o plats.
Uppdelning i ovan/van är bra.......men mest för att de som vill satst mer..inte ska behöva bli hindrade.

MAo........så är er oro lite överdriven......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Daniel Ekström skrev:
Kan det inte vara en bra idé att använda sig av det systemet som jag sett på bilder från england där dom har en orange dekal med ett kryss för dom som är ovana. Ser man en sådan så får man ta det lite lugnt med omkörning.


Kanske en orange döskalle.......

Jag tror att det viktigaste är att ta hand om nybörjarna......och instruera dom om vad som gäller.....
När man närmar sig en långsammare bil, så måste man kunna lita på att han inte hittar på något konstigt.....utan att han håller sitt spår.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Något att fundera på är att om man tycker det blir jobbigt att hålla koll i backspeglarna så kanske man kör lite för fort för sin förmåga.
Jag kan dock förstå att det känns jobbigt med massa folk som kör mkt fortare och det känns som man är i vägen hela tiden. Men är man bara tydligt i sitt beteende så brukar det inte vara ngt problem.

Dock så kan det nog vara bra med gruppindelning så att de som känner sig ovana kan få lite lugn och ro.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



och gärna att den som ska bli omkörd visar med blinkersen att han tänker släppa förbi dig och håller den sidan tills du passerat..

Klubbrejsing brukar gå snyggt till.. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Borde väl inte vara nått större bekymmer egenligen.....dom flesta banor i sverige är väl ganska långa.Är väl inte så svårt att sprida ut sig över hela banan under passet....sen kan ju dom snabba åka ut på banan först.
Enda bana jag kört på är Midlanda och den tar ju ca 1.10 runt...för mig och när vi körde där i sommras så låg krilla med GT40:n på ca 1.04...hinner ju med ganska många varv innan han varvar mig.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230



Jag körde första gången på bana (bara 2 konbanor innan dess) på Sviestad i sommras. Då var det väldigt mycket duktiga förare med som körde väldigt fort. Även att Sviestad är smal så tyckte jag det gick väldigt bra, bara blinka åt höger eller vänster så att dom kommer förbi.
Dom snabbare bilarna får helt enkelt vänta tills det blir raksträcka så dom kommer förbi.
Sen att man hindrar lite ibland är bara att acceptera för han bakom, för man kan ju inte köra av vägen

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Jag har bara kört Kinnekulle två gånger i sommras men så fort nån kom ifatt mig så försökte jag släppa förbi dom men det hände att folk som hade en mycket snabbare bil inte vill vänta några sekunder utan försökte tränga sig förbi på enligt mig olämpliga ställen....t.ex jämsides med mig när vi gick över krönet i TV-kruvan... (på insidan) Då blir man som ovan förare lite nervös....

Med bilar som håller ungefär samma varvtider skulle det inte bli lika många omkörningar och enligt mig roligare körning...
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Långsammare banåkning?
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (19286 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande