Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hur köra slalom? Attack? Mjukt? Analys? Kul!
4 besök senaste veckan (7428 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Gunnar som satte näst bästa tiden i den här slalomen körde en Se7en otroligt mjukt o fint. Inte så mycket av o
på med gasen utan med mjukt men otroligt snabbt flyt.

"Kotten" som satte bästa tiden kör en Caterham superlight. Han kör med fantastisk precision och repeterbarhet
mellan åken. Men han har ett klart snäpp mer attack i körningen jmfrt med Gunnar på andra plats.

Jag kom på tredje plats med dunderklumpen. Jag kör mycket av/på både för att justera vart jag är på väg men
också för att ha maximal hastighet varenda meter (märks till exempel att jag gasar _mellan_ konerna in mot
mål trots att varje port är tajtare och tajtare. Gunnar flöt snyggt med en gas, en fart genom det partiet. Om
jag skulle köra så med min 2-3 ggr tyngre bil så blir jag hjälplöst efter i tid.

Hursomhelst, kul att fundera på hur olika man kan uppnå goda resultat och jämföra. Jag har logg och film bara
på mitt åk. Jag vet att Kotten som vann filmade sina åk. Kanske dyker upp?


Här är mitt åk: http://www.youtube.com/watch?v=7osRp1ySoac Ett j**a rattande
(klicka på "HD" till höger under videon!)

och mina loggfiler: https://rejsa.nu/im/_log_general/logfile_annan_2009-06-10_u3_mantorp_2 . . . .




Min logg (från filen som är bifogad är ovan):

https://rejsa.nu/im/_bantraffar/3-new_2009-06-11-slalomosklogg.gif

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag har bara kört konbana på tid en gång så med reservation för den ringa erfarenheten anser jag att rätt generell medicin är ATTACK!
(givetvis med hänsyn till biltyp och däck)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mattias Stahre
Sthlm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 89



Så här väljer jag att köra

http://www.youtube.com/watch?v=llk9k7Cd3GY

Blandning mellan mjuka viktförskjutningar men ändå ganska snabba rörelser för att hålla bilen i liv och inte hamna i understyrning i fall jag missar.

_________________
Mattias Stahre
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Intressant. Nu är banorna ganska olika men jag tycker mig se att du har mjukare rattrörelser medans jag
oftast "vrider till" så snabbt jag kan när det är dags att byta riktning? osäker men jag tycker det verkar så iaf?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2134



Skillnaden på körstil mellan Kotten & Gunnar kan nog i alla fall delvis förklaras av effektskillnaden & skillnaden i gassvar som fås med insprutning vs förgasare.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Förra slalomen med ÖSK var blötare


(bild från Björns biltråd)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Skillnaden på körstil mellan Kotten & Gunnar kan nog i alla fall delvis förklaras av effektskillnaden & skillnaden i gassvar som fås med insprutning vs förgasare.


och ändå inte mycket som skiljer i tid thumbs up Vet du ungefär vikter och hk i deras bilar?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Stor, tung bil, medelstark motor=man får jobba hårdare, ratta mer.
Sämre precision i rattrörelsen, men man kan ofta ta igen förlorad
kurvhastighet mellan konorna med motoreffekt.

Detta är mina klena erfarenheter av att ha kört
dunderklumpen nr. 1 i Superstage, Opel omega.

Provkörde en Speedster för nån månad sen, det var en helt annan värld.
Plötsligt insåg jag hur det ska kännas när en bil svänger, inte kränger...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Mattias Stahre
Sthlm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 89



Magnus Thomé skrev:
Intressant. Nu är banorna ganska olika men jag tycker mig se att du har mjukare rattrörelser medans jag
oftast "vrider till" så snabbt jag kan när det är dags att byta riktning? osäker men jag tycker det verkar så iaf?


Precis så tycker jag också att det ser ut.

Miatan är inte alls understyrd och det syns ju tydligt genom att jag ibland mitt i kurvorna rätar upp ratten.

Sen att A-sprinten är mycket snabbare bidrar ju också till en annan rythm i körningen där jag inte behövde de mkt input för att svänga bilen. Den liksom balanserar från höger till vänster ganska bra.
Är ju svårare på så vis i den långsammare banan ni körde.

_________________
Mattias Stahre
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nu har jag ju ingen film från A-Sprinten... Men väl en gammal slalomfilm från LazzatRS på Lunda. (För lite vidvinkel dock, man ser inte riktigt ratten)
Jag kör nog mer som Magnus, fast kanske inte riktigt så spattiga rörelser... Fast jag försöker ta det lugnt med attacken så att jag inte blir för sen i portarna.
Sen blir det ju iofs en annan sak med en undermotoriserad tokunderstyrd FWD.

http://www.youtube.com/watch?v=xVmXM3HNVGs

_________________

Rice and shine
Citera
marcus r33
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 68



Här är från förra konbana deltävlingen
Jag med R-Däck denna gång
http://www.youtube.com/watch?v=x3lKosvwd6E

Supersnabba Lasse
http://www.youtube.com/watch?v=hfS9wsnH_Jw&feature=channel_page

_________________
Marcus Lewau
LMS Banracingsektionen
G3 Racing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lars Falk skrev:
...spattiga rörelser...




Varför ändra ett bra koncept




Klart är ju att olika bilar kräver olika handlag. Men en annan del av myntet är att samma bil faktiskt går
att köra fort på så olika sätt. Det här tycker jag alltid har varit ganska fascinerande.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119



Efter att ha kört challenge några gånger har jag kommit fram till att full attack är det som fungerar bäst för mig och min bil, ~300 hästar, 4wd på 1180 kg med R-däck. Evon är väldigt jobbigt understyrd i konbanor när man mesar och försöker köra snyggt. Mer attack så blir den mer överstyrd. thumbs up

Problemet när man börjar attackera hård är att det är lätt att glida ut och missa idealspåret och då rinner ju tiden iväg. Om man inte hittar runt banan till 100% tror jag man sparar tid på att åka rätt spår. Iallafall börja dagen med att köra lite försiktigare och hitta rätt linjer, sen dom sista körningar så kan man börja attackera mer och mer.

Så fort jag har råd ska jag köpa en Performance Box o lägga upp lite hård-attack loggar här.

Här är en incar i min bil från challenge, tyvärr har jag ingen film då det går lite fortare. (Åker med mycket mer attack på körningarna jag inte har film på)
http://www.youtube.com/watch?v=MrNF-pQp93w

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 447



Broman skrev:
Efter att ha kört challenge några gånger har jag kommit fram till att full attack är det som fungerar bäst för mig och min bil, ~300 hästar, 4wd på 1180 kg med R-däck. Evon är väldigt jobbigt understyrd i konbanor när man mesar och försöker köra snyggt. Mer attack så blir den mer överstyrd. thumbs up

Problemet när man börjar attackera hård är att det är lätt att glida ut och missa idealspåret och då rinner ju tiden iväg. Om man inte hittar runt banan till 100% tror jag man sparar tid på att åka rätt spår. Iallafall börja dagen med att köra lite försiktigare och hitta rätt linjer, sen dom sista körningar så kan man börja attackera mer och mer.

Så fort jag har råd ska jag köpa en Performance Box o lägga upp lite hård-attack loggar här.

Här är en incar i min bil från challenge, tyvärr har jag ingen film då det går lite fortare. (Åker med mycket mer attack på körningarna jag inte har film på)
http://www.youtube.com/watch?v=MrNF-pQp93w


Upplever exakt det du skriver med min evo oxå! om du inte visar bilen vem som bestämmer vill den gärna göra lite som den känner för hehe.
Vad har du för koppling i bilen eftersom du kan göra sånna goa starter? Min gamla ACT ville inte riktit va me när jag testade själv

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag tror skillnaden mest handlar om att små lätta bilar svänger in ordentligt och har oftast betydligt högre rattutväxling, så man behöver inte vara lika "hyper" bakom ratten som i en dunderklump. Därtill går de lättare att balansera på trotteln, som ytterligare gör att man inte behöver svänga lika mycket framtill, utan svänger en del baktill både i gas men även i motorbroms kan man få bakdelen att hjälpa till. Ett annat skäl till att de som kör seven blir lugnare är att man tenderar skrubba av hastighet på ett annat sätt.

Jag körde Focus STn en gång, och den var betydligt mer "arbete", just för att den inte svängde in lika bra.

(ska tilläggas att jag är inte alls på den nivån som Gunnar är i sin ...)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Porsche klubben har i många år kört mycket konbana.
De som är bäst och kör snabbast kör mjukt och låter bilen jobba, väldigt lite på sladd.
Nu finns det dom som kör snabbt med en aggressivare körstil också, de har då ofta en väldigt preppad och hård bil.
Nu är väl kanske Porsche (911 alltså) en lite speciell bil med sin bakvikt som gynnar en mjukare körstil.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



safe skrev:
Porsche klubben har i många år kört mycket konbana.
De som är bäst och kör snabbast kör mjukt och låter bilen jobba, väldigt lite på sladd.
Nu finns det dom som kör snabbt med en aggressivare körstil också, de har då ofta en väldigt preppad och hård bil.
Nu är väl kanske Porsche (911 alltså) en lite speciell bil med sin bakvikt som gynnar en mjukare körstil.


En person brukar köra Vit Porsche 911 på Lazzats konbanor och han kör verkligen inte mjukt utan jobbar med gasen och viktförskjutningen. Den kränger och sätter sig ganska mycket i chassiet men fort går det thumbs up

Men det är mycket möjligt att det fungerar att köra lugnt också. Troligen är de så för de flesta förare iaf men inte alla.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Andreas Millbro skrev:
safe skrev:
Porsche klubben har i många år kört mycket konbana.
De som är bäst och kör snabbast kör mjukt och låter bilen jobba, väldigt lite på sladd.
Nu finns det dom som kör snabbt med en aggressivare körstil också, de har då ofta en väldigt preppad och hård bil.
Nu är väl kanske Porsche (911 alltså) en lite speciell bil med sin bakvikt som gynnar en mjukare körstil.


En person brukar köra Vit Porsche 911 på Lazzats konbanor och han kör verkligen inte mjukt utan jobbar med gasen och viktförskjutningen. Den kränger och sätter sig ganska mycket i chassiet men fort går det thumbs up

Men det är mycket möjligt att det fungerar att köra lugnt också. Troligen är de så för de flesta förare iaf men inte alla.


Jovisst, man måste jobba med gas, broms och lastväxel hela tiden med en elva i slalom om det ska gå fort. Men det kan fortfarande gå mjukt till.
En av våra bättre förare kör en relativt standard Carrera -86a med gatdäck och han kör ifrån allt i porscheväg som inte har r-däck, ofta är han före även r-däck bilarna också. Det som imponerar är att det är så mjukt kört att det inte alls ser snabbt ut.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Andreas Millbro skrev:

En person brukar köra Vit Porsche 911 på Lazzats konbanor och han kör verkligen inte mjukt utan jobbar med gasen och viktförskjutningen. Den kränger och sätter sig ganska mycket i chassiet men fort går det thumbs up

Men det är mycket möjligt att det fungerar att köra lugnt också. Troligen är de så för de flesta förare iaf men inte alla.


Jag tror jag vet vem du menar, jämna tider också. Verkligen underhållande körning även på Challenge där 1:20,60 är en mycket bra tid och snabbaste Porsche på nuvarande bansträckning thumbs up Den körs för tredje året i rad.
hmmm....det är en tämligen exklusiv klubb den där under-1:20-klubben, å dit är det ju inte så långt.

Svårt att säga då vad som är rätt och fel men jag tror nog det är som det skrivits i några inlägg ovan att det beror på...........
En sak jag tror på är att inte ha för brådis att sätta den där bra tiden direkt på morgonen utan se det mer som övningskörning/finslipning av tekniken, sedan försöka kräma på lite mer senare på dagen.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319



Dom få gånger jag kört konbana så har jag kört absolut snabbast när det varit full attack. Bromsa stenhårt inför varje kona och ta dom snävt. Alltså inte ta ut svängarna och försöka undvika bromsen.
Jag körde flera sekunder snabbare med min bil när jag började attackera på detta vis

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hur köra slalom? Attack? Mjukt? Analys? Kul!
4 besök senaste veckan (7428 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande