| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Åka slicks på M3 E36
|
6432 besök totalt |
|
Åka slicks på M3 E36
Har en uppsättning MIchelin Cup slicks som ligger. Hur är det att åka dessa på M3 e36 3,2, är det risk för att olja inte är kvar där den ska ? Tänkte bruka dem på knutstorp. Mvh Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||||
|
Re: Åka slicks på M3 E36
Jag skulle vara rädd för det...
Men jag är ju ett bränt barn...
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
det ditter ett jäkla bra tråg på 3.2 litaren så det skall nog inte va någon fara. men däremot mår inte karosen bra av det finns risk för sprickbildning i skarvar.
_________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||||
|
Fullt med folk i bilen (dvs bra över 1900 kg) och slicks på Superstage dödade de främre bussningarna i bakvagnen på min. Så jag kör inte slicks mer även om just de bussningarna är bytta till Millways numera. Men det var attans nice o köra med slicks
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Har ju oxå de bussningarna bak så
Bilen har ju matchvikt på 1455kg så jag intalar mig att det e bara o "åk"
Har 4st 24/64-18 som bara ber om att få åka på .. Får fundera ......
Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||||
|
Re:
Inget att tveka på. Frestar rätt bra med r-däck också isåfall. |
||||||
|
I've seen the light
Slicks is the SHIT...
Åkte 80+ varv på Knutan idag och vilken enorm skillnad kontra R-däck. Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||||
|
Re:
Sant, men enligt de jag pratat med så funkar 3,2:an bra med skvalpisarna + att jag fyllde upp en skvätt extra olja.. Går det så går det
Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||||
|
Re:
Dåså rock on då
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
|
Snart kommer säkert svar ifrån de som testat med slicks och r-däck på samma bil men det jag fått lära mig är att steget mellan gatdäck och r-däck är mindre än steget från r-däck och vidare uptill slicks.
Hur mycket mer g det ger är kanske inte är lnjärt men greppet skall tydligen inte gå att jämföra... _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
Jag är en av dom som körde där med slicks
Jag är inne på andra året med slicks och kan säga att jag aldrig mer kommer köra på R däck ( om jag inte måste eller arrangören kräver det ) , det sån stor skillnad att åka slicks , finns hur mycket grepp som hellst mor R'däck . Hela förra året körde jag på slicks , en enda träff fick jag köra på R'däck och kan säga att jag inte kom överens med bilen för fem öre , trodde att jag åkte på vanliga gatdäck , sån skillnad det vart
_________________ --VVTS-- |
||||||
|
Re:
Inga problem i alla fall på min 850 , kör med originalsump fast jag byter olja vart 300mil och jag kör på Castrol Race olja 10W/60 , andra året med samma motor och slicks , har inte sätt några onarmala grejer i oljan än _________________ --VVTS-- |
||||||
|
Re:
Exakt så är det Provade slicks på Anderstorp och det skiljde 15km i karusellen mellan R'däck kontra slicks , hade 120blås med R'däcken mot 135 blås med slicksen på ( hade säkert kunnat öka med 5-10km till men ville inte utmana ödet och hamna i depåmuren
||||||
|
Re:
Menar du dämpare,fjädrar mm??? Jag har ju redan plastbussningar i hela framvagnen så den biten kan man glömma . Fjädringen känns att den är för mjuk för slicksen ,men det är nog dämparna som bottnar inte fjädrarna ( detta är bara fram för bak är den hur underbar som hellst ) men å andra sidan så är det ju ingen stcc bil heller
||||||
|
Re:
Jepp. Ett friskt orginalchassie på iaf BMW (i princip det enda märke jag har erfarenhet av) klarar oftast bankörning så länge det sker på gatdäck men blir för mjukt på r-däck. Tänkte att kanske samma sak sker när man sätter på slicks? Men det blir en kompromiss alltså? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
Jag kan tänka mig att ett original chassi inte klarar av krafter som slicksen levelerar , och har man dessutom gummibussningar så kan det bli spännande
Ska man åka både R'däck och slicks så får man kompromissa på en bil som rullar på gatan _________________ --VVTS-- |
||||||
![]() |
Däck för banåka
Åka slicks på M3 E36
|
6432 besök totalt |