Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2707 besök totalt |
Min budet RX uppdateras långsamt efterhand och så småningom till en fullblods/budget RS maskin.
![]() Jag behöver hjälp att få fram vilka fjäderhårdheter jag bör utgå i från. Fjäderben fram och stel axel bak, mått/vikt data finns på skisserna. (om de går att tyda;) ) Bilen rullar på R.däck (Toyo 888) Framvagn: (Översta skissen är en bärarm, från chassit till fästyta för hjul) ![]() Bakvagn: (Fjädern står på axeln) ![]() Tackar på förhand! _________________ Rikard Niva |
||
Kolla vad Wankelsport har kört med, det borde ge en vink om vad som funkar.
Jag antar det är till RX7an du menar? |
||
Lite om nuvarande uppstättning av fjädrar och krängare är
Fram orginal fjäder (kapade) 19.7Nm/mm (hydraliskpress och badrumsvåg) Fram krängare 25mm, övriga mått enl. Ovan. Bak orginal fjädrar (kapade) ej "pressad" ![]() Bakre krängare bortmonterad. Gissar på att RC högt bak. Wattlänken sitter infäst ovan bakaxelröret. Fram gissar jag på att det är ganska lågt. Höjden på bilen från ram till mark är ca10cm Kan inte justera cambern mer än 1grader, org.fjädern tar i tornet. Mvh/Rikard _________________ Rikard Niva |
||
Tack för att du hjälper! ![]() ![]() ![]() Jepp 7.an har drivning därbak med stelaxel. Som svar på dina? Bak 15N/mm (85lb/in) MR är då 1 (fjädern står på axeln) om jag har förstått det hela rätt? Funderar på attt modifiera och sätta fjädern 110mm bakom axeln ? ("coilover" i stötdämpar fästet) 70-100 N/mm känns som en regäl ökning ![]() Sportkits som finns att köpa har fjäderhårdheter omkring, Fram 25 till 30 N/mm och (145-171 lb/in) Bak 17 till 19 N/mm (100-110 lb/in) Dessa är kombinerade med de hårdare krängarna 29mm för fram och 19mm bak (skiss enl. Ovan) Vi hörs/Rikard _________________ Rikard Niva |
||
om nu min bild i pallet stämmer med verkligheten och efter kollat dina skisser.
Flyttar du fjädern bakåt kommer MR öka, bli större än 1 MR= 470/(470-110) -->MR=1,3 Skall ta en titt på fjäderhårdheten en gång till. _________________ Johan Sjölinder |
||
k fram 60-70N/mm
k bak 25-30/mm (MR=1) k bak 15-18/mm (MR=1,3) Ger en ganska mycket hårdare bil fram än bak. Med stel axel brukare det bli så. obs Värderna på k är lite av ett höftskott. Känns vättiga med lite överslagsräking. _________________ Johan Sjölinder |
||
Tackar så mycket!
![]() Angående krängare... Ska det vara den grövre fram och kanske ingen eller den tunnare bak? //Rikard
_________________ Rikard Niva |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2707 besök totalt |