Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Krängningsfjäder
1, 2   >>
2483 besök totalt
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Krängningsfjäder

Har lite funderingar om det är värt att försöka bygga dit det bak på Super7:an. För som jag upplevt den när jag var nere på Midlanda i sommras så tyckte jag att den krängde lite för mycket bak, eventuellt kanske det är lite för mjuka fjädrar bak..men efter att pratat med killen som byggt stötdämparna åt mig så vet jag inte riktigt..jag vill prova hårdare fjädrar men han är rädd att jag kommer att tappa fäste bak i stället.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Är bilen balanserad nu vad gäller greppet så kommer den bli överstyr om du styvar upp den bak.
Är krängningen för stor måste man styva upp båda ändrana, kan göras med fjädrana och/eller K-fjädrar.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Jag har funderat lite på det där med krängning... Man säger ju oftast att "den kränger för mycket" MEN gör det egentligen något att den kränger? Efter att ha läst görans eminenta bok så kan jag inte se att krängningen i sig skulle vara annat än ett komfortproblem.. Av denna anledning ska jag ta bort k-fjädern fram på saaben men låta den där bak vara kvar..
Det kommer säkert kränga en del, men men...

Hur fel tänker jag?

Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Vad jag läst angående "Sjuor" så skall det mesta kunna ordnas med rätt val av fjädrar och dämpare. Anledningen till att t.ex. Caterham kör med krängningsfjäder fram på vissa modeller är för att kunna köra med ganska mjuka fjädrar och dämpare och ändå ha den bra väghållningen bevarad.

MGB GT 1967
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Efter att ha läst görans eminenta bok så kan jag inte se att krängningen i sig skulle vara annat än ett komfortproblem

Nja, en sak kommer jag på.
Gäller att man har tillräcklig camberkompensation eller hindra att krängninen äter upp den negativa cambern man har från början.
Detta gäller A-armar och MacPeston ben.
Med stel axel kan vi glömma detta fenomen.

Camberkompeastion(fram) vill man ha när man svänger men inte när man bromsar pga att man får mer negativ camber vid nigning. Hmm man vill äta kakan och ha den kvar.

Nu käns det som det vart rörigt , hoppas det vart något så när begripligt.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Fuling: Låter som den berömda kompromissen ska letas fram...

Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

fuling skrev:
Camberkompeastion(fram) vill man ha när man svänger men inte när man bromsar pga att man får mer negativ camber vid nigning. Hmm man vill äta kakan och ha den kvar.

Det är därför jag funderar på att bygga in anti-nigningsegenskaper i framvagnen när man själv svetsar sin ram Nu är det iofs inte så stort problem på "Sjuor" eftersom de inte väger så mycket, men när man ändå sitter och ritar på det så varför inte?

MGB GT 1967
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Mats Friberg skrev:
Vad jag läst angående "Sjuor" så skall det mesta kunna ordnas med rätt val av fjädrar och dämpare. Anledningen till att t.ex. Caterham kör med krängningsfjäder fram på vissa modeller är för att kunna köra med ganska mjuka fjädrar och dämpare och ändå ha den bra väghållningen bevarad.

Nja alla Caterham har nog krängningshämmare (skriver hämmare inte fjäder trots att jag kan hålla med om att fjäder per defintion kan vara bättre...). Det finns dock ett antal olika hämmare. Ställbara & fasta.

För banbruk så funkar det dock bäst med en ganska hård fjädring och en mjukare hämmare på en Caterham. Sen så är det lite jox med att hitta rätt kombination för de respektive banorna.

Normalt så vill man inte att Caterhamen skall kränga alltför mycket. Du får snabbare lastförflyttningar med en hårdare & lite giftigare inställning. Kräver mera passning och kan vara något svårare att hämta hem men. En Caterham är ju dock väldigt snäll & lättkörd så att ha den lite hårdare är bara ok.

MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Peter S skrev:
Nja alla Caterham har nog krängningshämmare (skriver hämmare inte fjäder trots att jag kan hålla med om att fjäder per defintion kan vara bättre...). Det finns dock ett antal olika hämmare. Ställbara & fasta.

Stämmer säkert! Jag var inte säker på om jag sett Caterham utan - det är ju lite svårt att skilja på original och kopior när hårddisken är full av bilder på hjulupphängningar från mängder av olika håll

MGB GT 1967
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nu är det ju alltså bak jag har tänkt att ha krängaren
Sen så är det en delad axel jag har.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

super7:
Japp tråden spårade ur lite.

Deladaxel bak eller ej så måste du styva upp både bak och fram för att inte förstöra balansen i bilen.
Är bilen balaserad(beutralstyrd) idag???????

Umeå
Här sen Nov 2002

Trådstartare
fuling skrev:
super7:
Japp tråden spårade ur lite.

Är det inte det forum är till ibland..

om jag skall återgå till fakta..
Det jag var ute med frågan är...är det svårare att
hitta ballansen i bilen med eller utan krängnings fjäder?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag kan väll bara säga vad jag jobbar på.
Jag försöker hitta/räkna på en grundbalsans med fram och bakfjädring och sen kommer jag skaffa en K-fjäder bak som är justerbar för finliret.
Hmm eller ta hand om beräkningsfelen

Men du skall förmodligen ha K-fjäder både fram och bak för din bil är förmodligen mycket mer balanserad från början än min fornlämning.

K-fjädrar brukar vara betydligt lättare att få justerbara på ett lätt sätt så det går snabbat att ändra inställningarna. Fjädringen är marigare att justera snabbt och enkelt.

Mantorp
Här sen Nov 2002

om man läser i Görans bok så står där att ca 30% av upptaget krägningsmoment via krägningsfjädern är en bra tumregel att gå på.

Vet inte hur rätt detta är, men jag får för mig att man kanske ska passa sig för att göra om du Fuling, kan det inte medföra att man åker onödigt hårt fjädrat och att bilen fungerar väldigt bra under vissa partier av kurvan, men kanske sämre i inbromsning eller liknande.

Vet inte hur fel jag har, men allt är ju en ständig avvägning.

Ngn som har en kommentar på en lämpligt %-sats för krängaren att ta upp? Eller är vi som vanligt hänvisade till fall till fall?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ett förtydligande, vad jag menar med balansera fjädringen är att se till att inte fram eller bak är onödigt hård/mjuk som måste då kompenseras med en onödigt hård K-fjäder i någon ända.

Mantorp
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Ett förtydligande, vad jag menar med balansera fjädringen är att se till att inte fram eller bak är onödigt hård/mjuk som måste då kompenseras med en onödigt hård K-fjäder i någon ända.

thumbs up

Mkt räknande och filande fram och tb för att iaf på pappret hitta en bra kombination.

Har du ngt bra värde på hur många % KF ska ta upp av krägningen?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:

Nää inte för ögonblicket, men hälst så lite som möjigt. Jag tycker inte om att knyta ihopp inviduella fjädering med en balk. Hmm balk var nog lite överdrivet Jag vill ha en biljäv... som går att åka där det är gropigt också.
Men jag lodar i ämnet och återkommer om jag hittar något matnyttigt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
citat:

Nää inte för ögonblicket, men hälst så lite som möjigt. Jag tycker inte om att knyta ihopp inviduella fjädering med en balk. Hmm balk var nog lite överdrivet Jag vill ha en biljäv... som går att åka där det är gropigt också.

thumbs up
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:

Mkt räknande och filande fram och tb för att iaf på pappret hitta en bra kombination.

Eller som jag har gjort ...fram har jag provat med 3 st olika fjäder sättningar och bak 2 st än så länge

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Eller som jag har gjort ...fram har jag provat med 3 st olika fjäder sättningar och bak 2 st än så länge

Räkna är bara ett sätt att minska provandet, allså ett sätt för de lata , men kan aldrig utesluta provning.

Hmm nu vart jag nyfiken
Vad vart resultatet när du bytte fjädrar???
Hur stora steg var det mällan fjädrana du testade???
Vad väger bilskrället bak och fram???
Vad är spårvidden bak och fram?
Vad finns det för rekomendationer på fjäderkonstnter bak och fram?
Vad för däck åker du på?
Däcksdimentioner bak och fram?
Var ligger tyngdpunket på bilen?
Var ligger rollcentrumet?

Mantorp
Här sen Nov 2002

super7 skrev:
Andreas Lidström skrev:

Som Johan skriver, det minskar bara testandet samt att man har koll på den teoretiska biten. Ökad kunskap och förståelse = ökad glädje.

Vet hur det varit med våra SLC-bilar... Ojojoj, innan vi hittade ngt sånär rätt.

Allmänt banåkaforum
Krängningsfjäder
1, 2   >>
2483 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande