Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
En liten varning till er andra biltokar...
2 besök senaste veckan (5924 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
Här kommer en liten varning mest för att jag inte vill att nån annan ska råka ut för samma sak.

Jag har en VW Scirocco som jag via SFRo reggat med en 1,8t motor.
Bilen blev klar förra våren och jag fick vevaxelras på den under sommaren (troligtvis fanns felet redan när jag köpte motorn) Nåja, den renoverades och gjordes iordning så i år skulle jag bara köra. Var till BugRun träffen på Mantorp i juni och när jag kom hem hade jag för lågt oljetryck på tomgång...*ångest, inte ett ras till !!*

Nåja, ingen idé att hänga läpp så motorn plockades ur, blocket fick Trollspeed kolla över (mycket bra firma btw!) nya lager, packingar och skruvar köpts, sen har den skruvats ihop igen och stoppats tillbaka i bilen. Kan väl säga att min sambo och barn inte fått se så mycket av pappa som dom borde fått denna sommaren. :-(

Kan juh säga att jag inte var helt nöjd igår morse när jag provkörde bilen ett varv runt kvarteret och när jag kom hem och oljan blivit lite varm, ca 60 grader enligt tempmätaren (om man nu kan lita på den?) så hade jag mindre än 1 bar i oljetryck. *Aaaaaaargh!!!*

Nåja, efter lite klurande så kollade jag med kompisen Jani om han hade nån oljetrycksmätare liggande....det hade han såklart så den lånade jag
och installerade nu på morgonen.

Biltema mätaren visade:
900 rpm, oljetemp 60 grader = 0,6-0,8 bar

Speedpartsmätaren visade:
900 rpm, oljetemp 60 grader = 1,6-1,8 bar
2000 rpm, 60 grader = 3,5 bar
3000 rpm, 60 grader = 4,8 bar

900 rpm oljetemp 70 grader = 1,2-1,4 bar

oljan som används är Biltemas 5W-50 helsyntet. (endast i utsköljningssyfte, ska bytas mot bättre olja innan bilen belastas nånting) Även oljetempmätaren är från Biltema så frågan är om den visar rätt eller fel den också...?!

Härmed vill jag utfärda en liten varning för Biltemas oljetrycksmätare (och kanske andra mätare också?) Dom är snygga, kostar hälften av vad andra mätare gör, men deras mätresultat kan ibland också bara vara hälften av vad dyrare (och högst troligtvis bättre) mätare visar.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Låter oroväckande! Har du alltså möjligen rivit motorn helt i onödan?

Undrar också om det är den billigaste Biltema varianten du använt eller den dyrare med finare skala.

Skönt att det inte var något allvarligt fel iaf.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Är Speedpartsmätaren kalibrerad? Att den är dyrare gör ju inte automatiskt att den visar rätt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
Kalibrerad och kalibrerad, jag har kollat den mot tryckgivaren på min kompressor och dom visar lika...har dock inte ännu monterat ur biltema givaren och mätaren ur bilen och kollat den ännu.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Vill du låna en Autometermätare och kolla mot?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
Kan lugna mig lite med det, ska felsöka den givaren jag har här först sen blir det att köpa nåt eget av högre kvalisort troligen.

Men tack för erbjudandet. thumbs up
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Helt klart vettigt att man bör kolla mätaren också och inte bara automatiskt anta att det är motorras pågång.

Kolla över kablaget till mätaren också. Är inga problem att få minst sagt konstiga värden om det är glappkontakt till mätaren...

För övrigt anser jag att mätare bör endast användas för att mäta skillnader och inte absoluta värden. För övrigt gör jag ingen skillnad på Biltema, div billiga mätare och Autometer

Hade lite problem med konstiga värden på min vattentempmätare när jag åkte till Mantorp, den visade att motorn var riktigt varm trots lugn körning. Det visade sig vara kabelskon som satt fast lite dåligt och gjorde så att vattentempen varierade 20 grader...

Jag har VDo mätare och de verkar funka hyffsat hittils iaf...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 411



När det gäller mätare av olika slag så finns det bara ett märke om man vill vara säker på att de visar rätt värde och de kommer från Japanska Defi.

www.defi-shop.com

_________________
Johannes Ericson
///M
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Vad ska oljetrycket va i en sånn motor vid 900 rpm?

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
1-3,5 bar på tomgång och 5-7 bar vid 3000 rpm
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



GT3 CS skrev:
När det gäller mätare av olika slag så finns det bara ett märke om man vill vara säker på att de visar rätt värde och de kommer från Japanska Defi.

www.defi-shop.com


Låter som kvalificerad fanatism iof.
Skall dom in för kalibrering ofta? Får man med kalibreringsprotokoll när man köper dom?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Mats! feltema.... Köp en riktig olja och gasa. Man stirrar sig blind på mätare. Vår GTV 6a stog oljetrycket på 0bar vid bankörning när man kom in i depån, inte ett misljud eller problem. 5-papp+ bilen kör vi utan mätare. Dyker oljetrycket är det ändå för sent när man ser det oftast hörs det först....

Bättre med tempmätare, gärna både olja och vatten säger mer om något är på gång.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



MaZ skrev:
GT3 CS skrev:
När det gäller mätare av olika slag så finns det bara ett märke om man vill vara säker på att de visar rätt värde och de kommer från Japanska Defi.

www.defi-shop.com


Låter som kvalificerad fanatism iof.
Skall dom in för kalibrering ofta? Får man med kalibreringsprotokoll när man köper dom?

Kan bara hålla med. Det finns många tillverkare av bra mätinstrument, men utan kalibrering (och eventuell justering) så kan ingen vara säker på att mätvärdena är "rätt".

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Allmänt banåkaforum
En liten varning till er andra biltokar...
2 besök senaste veckan (5924 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande