Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum En liten varning till er andra biltokar... | 2 besök senaste veckan (5924 totalt) |
Här kommer en liten varning mest för att jag inte vill att nån annan ska råka ut för samma sak.
Jag har en VW Scirocco som jag via SFRo reggat med en 1,8t motor. Bilen blev klar förra våren och jag fick vevaxelras på den under sommaren (troligtvis fanns felet redan när jag köpte motorn) Nåja, den renoverades och gjordes iordning så i år skulle jag bara köra. Var till BugRun träffen på Mantorp i juni och när jag kom hem hade jag för lågt oljetryck på tomgång...*ångest, inte ett ras till !!* Nåja, ingen idé att hänga läpp så motorn plockades ur, blocket fick Trollspeed kolla över (mycket bra firma btw!) nya lager, packingar och skruvar köpts, sen har den skruvats ihop igen och stoppats tillbaka i bilen. Kan väl säga att min sambo och barn inte fått se så mycket av pappa som dom borde fått denna sommaren. :-( Kan juh säga att jag inte var helt nöjd igår morse när jag provkörde bilen ett varv runt kvarteret och när jag kom hem och oljan blivit lite varm, ca 60 grader enligt tempmätaren (om man nu kan lita på den?) så hade jag mindre än 1 bar i oljetryck. *Aaaaaaargh!!!* Nåja, efter lite klurande så kollade jag med kompisen Jani om han hade nån oljetrycksmätare liggande....det hade han såklart så den lånade jag och installerade nu på morgonen. Biltema mätaren visade: 900 rpm, oljetemp 60 grader = 0,6-0,8 bar Speedpartsmätaren visade: 900 rpm, oljetemp 60 grader = 1,6-1,8 bar 2000 rpm, 60 grader = 3,5 bar 3000 rpm, 60 grader = 4,8 bar 900 rpm oljetemp 70 grader = 1,2-1,4 bar oljan som används är Biltemas 5W-50 helsyntet. (endast i utsköljningssyfte, ska bytas mot bättre olja innan bilen belastas nånting) Även oljetempmätaren är från Biltema så frågan är om den visar rätt eller fel den också...?! Härmed vill jag utfärda en liten varning för Biltemas oljetrycksmätare (och kanske andra mätare också?) Dom är snygga, kostar hälften av vad andra mätare gör, men deras mätresultat kan ibland också bara vara hälften av vad dyrare (och högst troligtvis bättre) mätare visar. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Låter oroväckande! Har du alltså möjligen rivit motorn helt i onödan?
Undrar också om det är den billigaste Biltema varianten du använt eller den dyrare med finare skala. Skönt att det inte var något allvarligt fel iaf. |
||||
Kalibrerad och kalibrerad, jag har kollat den mot tryckgivaren på min kompressor och dom visar lika...har dock inte ännu monterat ur biltema givaren och mätaren ur bilen och kollat den ännu.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Kan lugna mig lite med det, ska felsöka den givaren jag har här först sen blir det att köpa nåt eget av högre kvalisort troligen.
Men tack för erbjudandet. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Helt klart vettigt att man bör kolla mätaren också och inte bara automatiskt anta att det är motorras pågång.
Kolla över kablaget till mätaren också. Är inga problem att få minst sagt konstiga värden om det är glappkontakt till mätaren... För övrigt anser jag att mätare bör endast användas för att mäta skillnader och inte absoluta värden. För övrigt gör jag ingen skillnad på Biltema, div billiga mätare och Autometer Hade lite problem med konstiga värden på min vattentempmätare när jag åkte till Mantorp, den visade att motorn var riktigt varm trots lugn körning. Det visade sig vara kabelskon som satt fast lite dåligt och gjorde så att vattentempen varierade 20 grader... Jag har VDo mätare och de verkar funka hyffsat hittils iaf... _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
När det gäller mätare av olika slag så finns det bara ett märke om man vill vara säker på att de visar rätt värde och de kommer från Japanska Defi.
www.defi-shop.com _________________ Johannes Ericson ///M |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Låter som kvalificerad fanatism iof. Skall dom in för kalibrering ofta? Får man med kalibreringsprotokoll när man köper dom? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Mats! feltema.... Köp en riktig olja och gasa. Man stirrar sig blind på mätare. Vår GTV 6a stog oljetrycket på 0bar vid bankörning när man kom in i depån, inte ett misljud eller problem. 5-papp+ bilen kör vi utan mätare. Dyker oljetrycket är det ändå för sent när man ser det oftast hörs det först....
Bättre med tempmätare, gärna både olja och vatten säger mer om något är på gång. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Kan bara hålla med. Det finns många tillverkare av bra mätinstrument, men utan kalibrering (och eventuell justering) så kan ingen vara säker på att mätvärdena är "rätt". _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Allmänt banåkaforum En liten varning till er andra biltokar... | 2 besök senaste veckan (5924 totalt) |