Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 med S38. (fjädersättnings funderingar)
5 besök senaste veckan (15900 totalt)
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Skaffade denna förra året istället för den fina E30 M3an jag hade, men inte hade hjärta att göra banbil av.
Var rätt sent på säsongen och endast sista körningen med BMWSC hans med innan vintern. Han med att göra lite små modifieringar.

Bilen hade redan:
Bur
Rensad inredning (men hade kvar dörrsidor och mittkonsoll)
Bilstein sprint, tillsammans med några okända fjädrar.
Singeltorkare (massiv viktbesparing )
Fjäderbensstag fram och bak.

Jag skaffade:
Carbotech XP10 fram och XP8 belägg.
Stålomspunna slangar, men bara fram blev monterade.
Justerbara topplagringar fram från Millway.
Alu topplagringar bak från Millway.
Mässingsbussningar till oken fram.
Sparco Evo 2 Plus stol som passade mig lite bättre
Sabelt moccaratt med lite mer djup.
Toyo R888 i 205/50-15 (har två sett E34 15" split fälgar)

Såg ut och var annars mest som en vanlig M3a och med en orginal S14



Sedan dess har det varit mycket velande om dess framtid. Man har mycket tid att fundera på sånt när man är utomlands på jobb och inte kan sätta sin fot i garaget på 7-8 månader

Tyckte det var lite segt med orginal S14 och stötte och blötte lite alternativ.
Trimma S14 kanske? Tog imot en del när jag började undersöka det hela. Inte värt pengarna för att nå ca 260-280 tyckte jag. Och nog ville jag ha lite mer också.

Var mycket inne på V8 för cylindervolym är bra, ford eller cheva låg bra till. Men lite kommentarer från BMWSC sida om att man kunde bli nekad körning om man inte hade BMW grejjer satte stopp för det, plus att det vette fasen om jag rett ut det. BMW V8 lockade inte speciellt.

Blev att jag köpte M3Jonas turbo grejjer istället. Och tänkte så får det bli.
Ska det byggas S14 så är det lika bra att göra ordentligt och drar det fort iväg både i pengar och så står man där men en skitfrän motor på hörrejösses mycket hästar. Vilket iofs är fränt men det skulle bli på bekostnad av annat. Väghållning etc. vilket trots allt har högre prioritet. Så jag ändå inte helt övertygad.

Var också inne på att det skulle bli riktig hard core banåkabil. Men ringen då? Vad ska jag prova den med?
och bilen är ju egentligen rätt fin...humm...

Ja så höll det på i många varv.

Kom hem och var extremt körkåt, Chrysler Voyager gör ju ingen glad på den fronten. Så en 325i Touring med S38B36 införskaffades lite hastigt och lustigt Ca en vecka senare åkte 1600:an ut på annons och jag var tvungen att köpa den med. Så nu stod man där och suckade, uj uj vad jobb

Men detta löser sig ju fint kom jag på

S14 motorn åkte ur och såldes och turbogrejjerna är till salu.
Blev bara tomt kvar:


1600:an blir hårding bilen

och 325:an blev av med denna:

och återställs till orginal.

Nu är det ju rätt klart vad som är i görningen. Det blir M5 motor i M3 karossen, så som Hartge gjorde på 80 talet. Plus att den var det lider kommer göras mer hemtrevlig. Med målet att vara en tillförlitlig, hyfsat snabb bil som man inte drar sig för att åka till skåne på träff eller till ringen med.
Kommer fortsätta vara ränsad till 1600:an blir klar. Men kommer inte bli mycket hårade än nu.

Så nu är det väl bara att göra plats och ta itu med att få i rovan

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Väntar på lite grejjer till Touringen så det blev några timmar över till denna.

En före bild på torpeden, endast lite läbbig asfaltmatta som är borta. Det som ser ut som rost är halvröten matta. Kunde nog blivit fin rost med tiden.


Bankade lite.

Provade stoppa i åbäket:


Hade bankat lite för lite, behöver ett par cm till.
Motorn är stoor, motorrummet nästan tillräckligt.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Kul att någon bygger en H35 replika, och hoppas det blir bra resultat!

Säger detta i samma stund som jag skär mig i handleden av olycka över att se en framtida klenod gå ett sådant öde till mötes... M3 E30 med S14, en drömbil för många, och en legend för alla

Lycka till! Men lider med bilen

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Replika är ett lite för starkt ord. Än så länge följs bara konceptet med M5 motor. Är ju egentligen fel motor också. Även fast denna egentligen också är 3,5liter.

Nu först blir det M5 låda, har kvar dogleglådan men den behöver renoveras. Får se hur det blir i förlängningen.

Förstår att detta kan vara jobbigt för puritaner. Men denna började "förstöras" för länge sedan, medan de fortfarande var billiga. Sålde min fina just med anledning att jag inte kunde få mig till att ta ur inredningen ens.
Kanske inte ska visa bilder på hur torpeden ser ut nu

S14 motorn gick till en som bygger M3 replika så den kommer till nytta

S14 är ju fint för balansen. Men ljudet och kraften i S38:an är ju så mycket skönare (det vet ju du om någon ).

Så hjärtat säger E30 M3 kaross och S38

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Nu är iaf 325an klar och ute ur garaget så det är lite mer svängrum.

Har lite saker jag skulle behöva men inte vet riktigt var man hittar nått lämpligt. Tips mottages tacksamt.

Behöver oljekylare, det hittar jag iofs på några ställen. Men kan man vända dem hur som helst eller måste de sitta "rätt"? Vet inte riktigt var jag ska montera den.

Behöver kraftigare soppapump, orginal är lite på gränsen. Så jag har tänkt att mata en catch tank med orginal och sen en "inline" pump som klarar iaf 350hk (bensin). Vill köra vanlig slang, är ju inget speciellt med effekt. Och jag gillar inte en massa eloxerade blingprylar (ju svartare desto bättre). Eller svindyra kopplingar jag inte behöver.

Tips på catchtank men slanganslutningar? Behöver bara utgång för en pump.
Tips på soppa pump?
Tips på var man hittar nipplar, för typ M10 till slang.

Bor långt ifrån alla roliga butiker så jag beställer gärna på nätet.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Nu är lite mer gjort.
Bankat lite mer torped, gjort ett litet uttag i rambenet. Tog bort lite fästen. Tänkte köra med M3 expantionskärl uppe på "batterihyllan", men det sprack. Ingen plats för slang.



Bromsservo från en Polo.


Motorn "trillade" i så småning om. Det är trångt som tusan. Men jag lyckades få dit kåporna över högra fläkten också. Och orginal plåten över fläktarna. Fick kapa av vattenrören till värmepaketet för att få dit insuget.




Kylare från 324td. Orginal M3 fläkt och en liten oljekylare. Tänkte styra fläkten med en kontakt i gaveln på kylaren. Blir tvåfarts precis som orginal.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Det mesta under huven på plats. Sparco fjäderbensstag gick inte dit. Hamnade vid gasvajer fästet och går nog knappt över insuget. Fortfarande inte avdammad.
Kardan, avgassystem etc. Är på plats. Ny växellådsbalk och nytt stödlager. Gamla stödlagret i denna karossen och det från M3 kardan var inget vidare.
Avgassytemet blev sådär om man säger så. Hålet bak för utblåset sitter inte lika på M3 och vanliga E30.
Hade ett rostfritt system liggande, men fel klämma längst fram. Så jag har valigt stål till under baksätet ungefär och rostfritt med ferritta dämpare där bak. På grund av främre delen och ett fäste som behäver ändras hamnar det snett som fan. Rakt och fint är dock så det är bra för prestandan. 3" enkelt rakt igenom.




Börjar bli bil:

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



ILiveTORide skrev:
Nu är iaf 325an klar och ute ur garaget så det är lite mer svängrum.

Har lite saker jag skulle behöva men inte vet riktigt var man hittar nått lämpligt. Tips mottages tacksamt.

Behöver oljekylare, det hittar jag iofs på några ställen. Men kan man vända dem hur som helst eller måste de sitta "rätt"? Vet inte riktigt var jag ska montera den.

Behöver kraftigare soppapump, orginal är lite på gränsen. Så jag har tänkt att mata en catch tank med orginal och sen en "inline" pump som klarar iaf 350hk (bensin). Vill köra vanlig slang, är ju inget speciellt med effekt. Och jag gillar inte en massa eloxerade blingprylar (ju svartare desto bättre). Eller svindyra kopplingar jag inte behöver.

Tips på catchtank men slanganslutningar? Behöver bara utgång för en pump.
Tips på soppa pump?
Tips på var man hittar nipplar, för typ M10 till slang.

Bor långt ifrån alla roliga butiker så jag beställer gärna på nätet.


Jag har en 3,8 oljekyl över (du löste det, såg jag lite längre ner)
finns en soppa pump från en 3,8 oxå. (monterad i tanken)

Kul bygge!!

H35 24an är så go, ska du trimma något mer framöver?

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Tackar.

Jag tror tyvärr inte E34 pumpar går i tanken?
Har dubbla pumpar, en matningspump i tanken och en för trycket som sitter framför bakhjulet. Den pumpen är samma som till E28 M5 och M635CSi hittade jag efter lite sökande. Så det ska nog gå rätt bra. Ska ända fixa catchtank men det blir inte just nu.

Hoppas oljekylaren funkar bara. Gick väl efter reklamen Ska vara väldigt effektiv trots liten storlek. Svårt att få plats med någon stor också med den fläkten. Skulle behöva byta till en tunnare fläkt för att kunna ha större kylare framför.

Får se om det blir någon trimmning. Är ju sugen men jag ska lägga lite energi på 1602an först.

Nu står bilen på hjul också. Ska hämta nytt fördelarlock och M3 tempgivare för att matcha mot instrumentet idag. Sen är det lite el som skall fixas. Behöver har hastighetssignal från instrumentet till boxen. Varvtal från boxen till instrumenten Har gamla kabelhärvan så orginal går inte varvtalssignalen genom skarvkontakten (C101/X20). Plus att jag skulle vilja dra in oljetempen som på M5 inte går via X20 heller.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Nu är den ute och i princip klar. Morrar på fint

Spammar på med lite bilder.













_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Läcker

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 464



Har du någon aning om vem som byggt karossen? Finns det någon projekttråd eller liknande om den någonstans?
Snygg bil annars. Såg trevlig ut.

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



ser fin ut!..
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Tackar!

Idag blev det första riktiga provturen
Hade visst glömt smörja bromsar, så det kärvade lite först.

Hade också glömt hur jäkla låg den är. Får ju stå på knä för att skruva under huven. Och markfrigång

Har nog gjort ett misstag också, eller så är det nått gammalt knas.
Kan man sätta slangarna in till värmepaketet fel?
Jag får värme när jag vrider mot det kalla

Gick bättre att lufta när jag kom på det.

Nått är fel med varvräknaren, det var det tidigare med S14 också. Så det får felsökas. Gör det lite svårt att kontrollera om hastighetssignalen är kopplad rätt dock. Intrumentet har ingen utgång för det eftersom det inte funkar så orginal. Men samma signal skickas till färddatorn och till farthållar modulen (om hade haft en). Så jag har tagit den till färddatorn. Ska ju bara varva 6500 utan den. Men jag kom upp i drygt 120km/h på tvåan så det motsvarar nog 7200varv som det ska. Kör alltså med 3.25 i slutväxeln. Ska göra 190 på trean och 256 på fyran

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Har varit borta några veckor. Och nu när jag kom hem smorde jag glidpinnarna som inte såg bra ut. Men det är nått annat knas

Får tryck i systemet. Pedalen blir stum efter en liten stund. Och alla bromsar ligger på.
Nått tips?

Kör med M3 bromsar, ABS, polo servo och okänd huvudbromscylinder. Förmodligen 325i. Servo och huvudbromscylinder funkade tidigare fint med motorn.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det låter som du har för lite spel mellan pedalens tryckstång och huvudbromscylindern.

Det måste vara ett spel på någon/några millimeter när allt är kallt, annars kommer bromsarna att ligga an när grejerna värms upp.

Värt att kolla i alla fall.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Tror du har rätt

Inte helt säker på hur det blev så men så är det.
Behöver ha ur bromsservon för att fixa det. Lägger det till vinterns arbetslista.

Så på listan:
Fixa stången mellan pedal och huvudbromscylindern.
Renovera bakvagn.
Fixa varvräknaren.
Koppla in oljetempmätaren.
Justera avgasystemet (behöver nog en dämpare till )

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Efter senaste uppdateringen stannade allt av pga en massa off topic strul.
För ett par veckor sedan blev det dock åter dags för denna

1600an såldes så det är bara denna som blir kvar som banåkarbil, utan några direkta krav på funktion till något annat. Så det blir inte mycket till replika eller komfort. Blir bara nått som gör själen gott och jag uppskattar att köra. Har inget annat mål.


Bromsproblemet var mycket riktigt det therealpinto föreslagit, insåg att jag tabbat mig lite. Fixade detta och provturerna hittills verkar lovande.
Det går också att koppla slangarna fel till kylpaketet Kopplade om dessa också vilket gjorde lite skillnad.

Bytte även till gamla avgasystemet och provar lite med en "dieselkrök" för ljudet, får se var det slutar. Också bytt plasten i grillen så det falska M3 märket är borta, kändes inte bra att ha det där.

Ska prova den lite mer ordentligt nu och se att drivlinan verkligen fungerar. Och sen blir det lite mer uppdateringar innan vintern. Och målet är att kunna köra nästa säsong.
Tyckte den var lite understyrd och sladdrig sist på bana och jag hade ingen möjlighet att justera någonstans.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Härlig bil! thumbs up Kan tänka mig att den är mycket trevlig att ratta.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Det är äntligen dags för lite roliga saker
Ska byta ut de dämpare och fjädrar jag har. Och jag funderar helt klart på ett XYZ race kitt.
De tillåter att man väljer fjäderkonstanter vid beställning.

Men det är två saker som jag inte blir riktigt klok på.

1. Håller det för att köra köra coilover bak? Eller måste det förtärkas, i så fall hur och hur mycket?
Har bur men den ansluter inte till fjädertornet bak som det är. Har fjäderbensstag och har tänkt köra med utjämningsplatta typ de som Ireland Engineering säljer, tänkt göra detta oavsett. Detta sprider lasten lite i toppen på tornen.

2. Fjäderkonstanter, fattar inte hur det kan spreta så otroligt. Och alla säger min bil är perfekt balanserad.
Vad har ni för tips och erfarenheter här?

2a, tänkte mig ursprungligen att köra liknande grupp N gat sättningen med 120/180 N/mm fram/bak. Det betyder en fram/bak hjulkonstant ratio på 1,38. Detta för att ha något jag trodde bevisligen var rätt bra. Och för att utgå från något som är hjälpligt "rätt".

2b, XYZ kitter har 140/120 med riktig coilover, ger ett hjulkonstant förhållande på 0,96. 120 är riktigt hårt, motsvara ca 300N/mm med standard placering.

2c, grupp A sättningen är samma fram som bak och hjulkonstant förhållande på 0,83.

2d, amerikaner rekomenderar ofta typ 500/650 lbs/in och ingen krängare bak. Alltså mjuka fjädrar och ingen krängare

2e, har sett en del rekomendationer här om ca 120/60 med coilover, alltså hjulkonstantförhållande på ca 1,65 vilket stämmer med skapligt med 2a.

2f, finns en annan amerikansk "skola" som ochså stämmer med H&R Race sättning t.ex. som förespråkar ett hjulkonstand förhållande om ca 1,05-1,1 för att det stämmer mot viktfördelningen, som kanske kan antas vara ca 53/47 eller nått. Stämmer ganska väl med grupp A och XYZ.

2g, finns också de här som förespråkar klart mjuka fjädrar bak.

Har räknat på MR 1,06 för coilover bak och 0,67 för standard. 0,67 eller 0,61 verkar också var ett ämne för debatt. Jag vet inte vad jag har, det är nån gammal sänkningssats. Understyr gör det iaf i torrt.

Lutar lite åt 140 fram och 90 eller 100 bak, om det kan tänkas hålla med coilover. Annars motsvarande med standard placering. Vilket också är möjligt.
Kommer förmodligen gå upp i krängare både fram och bak också, med bibehållet förhållande som orginal.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
På 1 svarar jag väl själv med att det verkar för riskabelt, så jag passar.

På 2 är jag fortfarande intresserad av ideer och tankar.


Nu kanske man åker på motorbyte också igen

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 med S38. (fjädersättnings funderingar)
5 besök senaste veckan (15900 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande