Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bygga räser: Rensa karossen. | 1, 2, 3 >> 11 besök senaste veckan (10170 totalt) |
Tänkte man kunde få lite tips angående hur man rensar bort gammal underredsbehandling, har sett hur en garagepolare värmt och skrapat nu ett tag och jag tycker det borde finnas bra mycket effektivare sätt?
Ånghögtryck har jag fått tips på men den skulle tydligen inte klara av PVC färg som sitter under på vissa bilar och då är man tillbaka på värma/skrapa nivå igen. Någonstans i bakhuvudet så vill jag minnas att det finns våtblästertillsatser till vissa högrtyckstvättar, funkar det eller är detta en produkt som kom i samband med högtryckstvättarna och försvann igen? Rondell med stålborste på blir man ju vansinning på efter ungefär fem minuter så det funkar ju inte så bra heller. om man nu skall laga lite typ svetsa så är det ju trevligt om det är rent och fint så man slipper bränder och dålig genombränning. Så, finns det några "jägartips"? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Köpte en BOSCH PSE 180E (elskrapa) för några år sedan.
Mina garagekompisar tyckte det var så kul att använda den att jag slapp göra jobbet själv! Kan garanterat inte bli enklare. |
||||
När det gäller asfaltmattor så finns det tyvärr bara ett tillförlitligt sätt:
http://project911.luminasweden.com/l http://project911.luminasweden.com/l http://project911.luminasweden.com/l _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jag kör med en roterande stålborste till vinkelslipen för att ta bort alla underredsmassa på sciroccon. Funkar kanonbra. Asfaltsmattan innuti bilen tar jag med värmepistol och skrapa, funkar bättre om man värmer på undersidan av bilen och sen skrapar, man löser då bara upp limmet och får lättare loss stora bitar som inte kleggar så mycket....
Resultatet av vinkelslip med stålborste... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Appropå vilkelslip med stålborste så kan jag säga att de förbannade stråna från borsten skjuts iväg som små spetsiga projektiler. De har också en tendens att väva sig in i kläderna för att sedan när man minnst anar det sticka till ordentligt.
Inget kul alls när man sätter sig ner och de små jävlarna har letat sig in till underkläderna Men för att ta bort den gummiliknande underredesmassa på vår 944:a så var vinkelslipen den bästa metoden. Asfaltmattor är enklast med varmluftspistol och spackelskrapa. Gammalt kontaktlim går ganska enkelt bort med en blandning av thinner och lacknafta. En bra skyddsmask rekomenderas starkt. Man vill inte veta vad skiten som samlats i 20 år och sitter under bilen egentligen består av. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
En snubbe som sysslar med Porschar använde en sån där tryckluftsdriven mejselhammare med stor mejsel, kan vara något kanske?.
För jag funderar på i 911 phase 2 att lätta den ytterligare o få en ren undersida. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Det är väl samma som nedan sånär som på drivmediat.....
_________________ Pär Hylander |
||||
Jag tog bort underredsmassan på min E30 (PVC?) med hjälp av gasolvärmare och skrapa... Provade med stålborste i vinkelslip också men det resulterade i en bränd vinkelslip För tungt tydligen att borsta väck 2mm underredsmassa..
Kan tillägga att det tog lång tid.. Elskrapa låter bra, frågan är hur bra man kommer åt i skrymslen? _________________ /Arne Lindgren |
||||
Jag hade sönder en Bosch vinkelslip när jag skulle ta bort underredsmassa i fram och bakdel, det går riktigt tungt och sitter du där i timtal så se till att täcka över allt som du inte vill ha smuts på.
Fick en ny vinkelslip på garantin, så den är jag riktigt rädd om nu och använder billig Best Tools vinkelslip nu till sådana jobb. Tryckluftmejselhammare tror jag på, elskrapa kan man lätt köra sönder tror jag. Hobbymaskiner som säljs på närmaste ICA butik är inte byggda för timtals användning, något därinne smälter och luktar apa sen slutar det funka. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
mmm, trevligt med tips. Tack
Personligen är jag av den åsikten att billiga rondeller på ICA är tokbra om man använder dom på rätt sätt, jag och några kompisar lättade en segelbåt genom att slipa ur 2mm ur laminatet på insidan, det var ingen trevlig miljö för vinkelslipen och det gick åt sex stycken ungefär innan vi var färdiga. Hade inte vinkalslipen haft ett sjuhelvetes lagerglapp från start så hadew den nog skurit direkt och eftersom ICA är stort så hoppar man på olika personer i personalen varje gåg man kräver en ny på garanti... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag har slitit ut en sådan pga att kolen var totalt borta.... kostade dock bara 149kr att köpa en ny och den har 2 års garanti... För övrigt kan jag inte fatta hur man kan tillverka en vinkelslip coh sälja den med vinst för 149 kr.... ?! _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Jag tyckte det blev för kletigt när man höll på och värmde med värmepistol. Tog alltså bara en gammal metallspackel och "hyvlade" av det mesta av underredsmassan. Kvar blev en liten tunn svart hinna över originalfärgen, men den gick lätt att tvätta bort med lacknafta på trasa.
Blev jobbigare där det inte var plant utan fabrikens rostskydd/karosskit hade bildat vågor... Blir alltså inte plåtrent med denna metod, men underredsmassan försvinner. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Skrapade Porschen plåtren med hjälp av varmluftpistol och vässat stämjärn. Kan inte minnas att det var sådär överdrivet jobbigt, ganska avkopplande faktiskt .
Galven sitter kvar på det sättet vilket den knappast gör om man använder vinkelslip. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Beror lite på hur man ser det. Ej galvat tenderar att bli både lättare och bättre ventilerat med åren........... så man kan säga att galv är ganska tungt efter några år. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Men nu snackar vi inte en "bruksräcer" utan en all-out räcer, knappast en bil som kommer vara ute mer än de ggr man kör den och då kommer den vara så varm att den torkar på en grisblink när det är färdigkört...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Med en viss försiktighet med vilkenslipen och borsten så kan man ha kvar både galv och underredesfärg. Kanske inte på de mest utstickande delarna.
Man kan verkligen undra vad det är för underredefärg som porsche har lagt på origninal, den sitter verkligen som berget. Det är inget som biter på den. Varken färborttaglingsmedelsgift (se annan tråd) eller thinner eller kaustiksoda, bra grejer. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Underredsmassan har jag inte vågat skrapa på Rekorden, det kan ju vara det enda som håller ihop bilen... Men all asfaltsmatta inuti bilen har jag hackat bort med stämjärn. Först penslade jag asfaltsmattan med gammal bensin, sen gick det ganska lätt att knacka bort den. Men det tog ganska lång tid.
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Skruva banåkabil Bygga räser: Rensa karossen. | 1, 2, 3 >> 11 besök senaste veckan (10170 totalt) |