Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga räser: Rensa karossen.
1, 2, 3   >>
11 besök senaste veckan (10170 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606


Trådstartare
Tänkte man kunde få lite tips angående hur man rensar bort gammal underredsbehandling, har sett hur en garagepolare värmt och skrapat nu ett tag och jag tycker det borde finnas bra mycket effektivare sätt?
Ånghögtryck har jag fått tips på men den skulle tydligen inte klara av PVC färg som sitter under på vissa bilar och då är man tillbaka på värma/skrapa nivå igen.
Någonstans i bakhuvudet så vill jag minnas att det finns våtblästertillsatser till vissa högrtyckstvättar, funkar det eller är detta en produkt som kom i samband med högtryckstvättarna och försvann igen?
Rondell med stålborste på blir man ju vansinning på efter ungefär fem minuter så det funkar ju inte så bra heller.

om man nu skall laga lite typ svetsa så är det ju trevligt om det är rent och fint så man slipper bränder och dålig genombränning.

Så, finns det några "jägartips"?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Köpte en BOSCH PSE 180E (elskrapa) för några år sedan.
Mina garagekompisar tyckte det var så kul att använda den att jag slapp göra jobbet själv! Kan garanterat inte bli enklare.

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447




_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Jag kör med en roterande stålborste till vinkelslipen för att ta bort alla underredsmassa på sciroccon. Funkar kanonbra. Asfaltsmattan innuti bilen tar jag med värmepistol och skrapa, funkar bättre om man värmer på undersidan av bilen och sen skrapar, man löser då bara upp limmet och får lättare loss stora bitar som inte kleggar så mycket....

Resultatet av vinkelslip med stålborste...

Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Appropå vilkelslip med stålborste så kan jag säga att de förbannade stråna från borsten skjuts iväg som små spetsiga projektiler. De har också en tendens att väva sig in i kläderna för att sedan när man minnst anar det sticka till ordentligt.

Inget kul alls när man sätter sig ner och de små jävlarna har letat sig in till underkläderna

Men för att ta bort den gummiliknande underredesmassa på vår 944:a så var vinkelslipen den bästa metoden.
Asfaltmattor är enklast med varmluftspistol och spackelskrapa.
Gammalt kontaktlim går ganska enkelt bort med en blandning av thinner och lacknafta.

En bra skyddsmask rekomenderas starkt. Man vill inte veta vad skiten som samlats i 20 år och sitter under bilen egentligen består av.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



En snubbe som sysslar med Porschar använde en sån där tryckluftsdriven mejselhammare med stor mejsel, kan vara något kanske?.

För jag funderar på i 911 phase 2 att lätta den ytterligare o få en ren undersida.
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



borg skrev:
Gammalt kontaktlim går ganska enkelt bort med en blandning av thinner och lacknafta.


He he he, vi har brukt noen liter thinner... det var noen morsomme dager i garagen ja

orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



kid skrev:
En snubbe som sysslar med Porschar använde en sån där tryckluftsdriven mejselhammare med stor mejsel, kan vara något kanske?.


Det är väl samma som nedan sånär som på drivmediat.....

Utzon skrev:
Köpte en BOSCH PSE 180E (elskrapa) för några år sedan.
Mina garagekompisar tyckte det var så kul att använda den att jag slapp göra jobbet själv! Kan garanterat inte bli enklare.

_________________
Pär Hylander
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Jag tog bort underredsmassan på min E30 (PVC?) med hjälp av gasolvärmare och skrapa... Provade med stålborste i vinkelslip också men det resulterade i en bränd vinkelslip thumbs down För tungt tydligen att borsta väck 2mm underredsmassa..
Kan tillägga att det tog lång tid..

Elskrapa låter bra, frågan är hur bra man kommer åt i skrymslen?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jag hade sönder en Bosch vinkelslip när jag skulle ta bort underredsmassa i fram och bakdel, det går riktigt tungt och sitter du där i timtal så se till att täcka över allt som du inte vill ha smuts på.

Fick en ny vinkelslip på garantin, så den är jag riktigt rädd om nu och använder billig Best Tools vinkelslip nu till sådana jobb.

Tryckluftmejselhammare tror jag på, elskrapa kan man lätt köra sönder tror jag.

Hobbymaskiner som säljs på närmaste ICA butik är inte byggda för timtals användning, något därinne smälter och luktar apa sen slutar det funka.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606


Trådstartare
mmm, trevligt med tips. Tack

Personligen är jag av den åsikten att billiga rondeller på ICA är tokbra om man använder dom på rätt sätt, jag och några kompisar lättade en segelbåt genom att slipa ur 2mm ur laminatet på insidan, det var ingen trevlig miljö för vinkelslipen och det gick åt sex stycken ungefär innan vi var färdiga. Hade inte vinkalslipen haft ett sjuhelvetes lagerglapp från start så hadew den nog skurit direkt och eftersom ICA är stort så hoppar man på olika personer i personalen varje gåg man kräver en ny på garanti...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Best Tools vinkelslip från ÖB dör aldrig (powerknappen brukar smälta fast i på-läge dock, bara att rycka ut sladden)...och gör den det så är det bara att byta ut...kostar 179:- gör den också.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



beepbeep skrev:
Best Tools vinkelslip från ÖB dör aldrig (powerknappen brukar smälta fast i på-läge dock, bara att rycka ut sladden)...och gör den det så är det bara att byta ut...kostar 179:- gör den också.


Jag har slitit ut en sådan pga att kolen var totalt borta.... kostade dock bara 149kr att köpa en ny och den har 2 års garanti...

För övrigt kan jag inte fatta hur man kan tillverka en vinkelslip coh sälja den med vinst för 149 kr.... ?!
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



Jag tyckte det blev för kletigt när man höll på och värmde med värmepistol. Tog alltså bara en gammal metallspackel och "hyvlade" av det mesta av underredsmassan. Kvar blev en liten tunn svart hinna över originalfärgen, men den gick lätt att tvätta bort med lacknafta på trasa.
Blev jobbigare där det inte var plant utan fabrikens rostskydd/karosskit hade bildat vågor...

Blir alltså inte plåtrent med denna metod, men underredsmassan försvinner.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Jag har byggt en halv bil med hjälp av 1 skaknisse från Jula för typ 120 kr och en vinkelslip från ÖB för 150kr.
Har använt dom hårt i iaf över 2000 tim.. har funkat kanon.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Skrapade Porschen plåtren med hjälp av varmluftpistol och vässat stämjärn. Kan inte minnas att det var sådär överdrivet jobbigt, ganska avkopplande faktiskt thumbs up .

Galven sitter kvar på det sättet vilket den knappast gör om man använder vinkelslip.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606


Trådstartare
Galv? Är inte det tungt?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



MaZ skrev:
Galv? Är inte det tungt?


Beror lite på hur man ser det. Ej galvat tenderar att bli både lättare och bättre ventilerat med åren........... så man kan säga att galv är ganska tungt efter några år.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606


Trådstartare
Men nu snackar vi inte en "bruksräcer" utan en all-out räcer, knappast en bil som kommer vara ute mer än de ggr man kör den och då kommer den vara så varm att den torkar på en grisblink när det är färdigkört...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Med en viss försiktighet med vilkenslipen och borsten så kan man ha kvar både galv och underredesfärg. Kanske inte på de mest utstickande delarna.
Man kan verkligen undra vad det är för underredefärg som porsche har lagt på origninal, den sitter verkligen som berget. Det är inget som biter på den. Varken färborttaglingsmedelsgift (se annan tråd) eller thinner eller kaustiksoda, bra grejer.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Underredsmassan har jag inte vågat skrapa på Rekorden, det kan ju vara det enda som håller ihop bilen... Men all asfaltsmatta inuti bilen har jag hackat bort med stämjärn. Först penslade jag asfaltsmattan med gammal bensin, sen gick det ganska lätt att knacka bort den. Men det tog ganska lång tid.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Skruva banåkabil
Bygga räser: Rensa karossen.
1, 2, 3   >>
11 besök senaste veckan (10170 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande