Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (15897 totalt)
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
Införskaffade mig ännu en bil för några veckor sedan...... BMW M3 blidde det.
Helt orginal förutom Konidämpare fram och bak.

Bilen är i toppskick och rullat ca. 12000mil. Jungfrufärden bar av ut i Europa, ca. 700mil genom Tyskland, Schweiz, Italien, Frankrike, Monaco, Kroatien, Montenegro, Slovenien, Österrike........
Måste säga att jag är mycket nöjd!!!!!

På vägen ner genom Tyskland stannade vi till i Adenau med en övernattning, tyvärr var RINGEN stängd.
På hemvägen blev det ytterligare ett stopp i Moseldalen och denna gång var det ÖPPET!!!!!

12 varv lyckades vi köra varav den bästa BTG landade på 8.23min, är nöjd med denna tid då jag senast var på ringen 1993!!!!!!!!
Sista!!!!! varvet ner för BRÜNCHEN small det i bakvagnen och ingen drivning kvar....... Camberstaget på vänster sida hade gått helt av och tagit med sig drivaxeln!!!!!!! bärgare till verkstad, 2 dagar senare nya stag, och bytta drivaxlar......1900 EURo senare!!!! Det konstiga var att på bilen satt det 27mm drivaxlar som skall sitta på 3,0 M3:an dessa byttes till 38mm som det skall vara på 3,2:an, kan ju vara så att på tidiga modeller av 3,2:an använde man sig av 27mm, vad vet jag......

Nu skall bilen byggas om och den som vill får gärna komma med förslag!!!!!!!!

Efter att bilen är ombyggd skall denna ner igen och denna gång tas SKODAN med.....

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Se där, en estorilblå från -96.. det konceptet känner jag igen!

Grattis till (ytterligare) en kul bil! Trist med raset på ringen men du kan ju glädja dig åt att allt är i ännu bättre skick nu.

Har haft min bil sen oktober men är mer än nöjd, har kostat mycket mer än planerat men så är det väl, den som ger sig in i leken..

Hur långt sträcker sig planerna med denna? Blir det två banbilar nu med skodan oxå..?

M v h

// Johan
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
Hur långt sträcker sig planerna med denna? Blir det två banbilar nu med skodan oxå..?

Planen med bilen är väl att bygga den för tider kring 7.00-7.30min BTG

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



Roxnäs skrev:


Planen med bilen är väl att bygga den för tider kring 7.00-7.30min BTG




Jag måste erkänna att jag tror det blir svårt men jag vore väldigt glad om du lyckades! Ska följa tråden thumbs up

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
kardanaxel skrev:
Roxnäs skrev:


Planen med bilen är väl att bygga den för tider kring 7.00-7.30min BTG




Jag måste erkänna att jag tror det blir svårt men jag vore väldigt glad om du lyckades! Ska följa tråden thumbs up

Med en ganska bekväm runda runt RINGEN på 8.23min med mycket trafik, två st räckesbygget varav ett stort från Pflanzgarten ända till Schwalbenschwanz med en bil helt orginal samt med gatdäck så är jag ganska säker på att tider runt ovannämnda inte är en omöjlighet...... måste nämna att bilen var fullpackad med resväskor och dyl. samt att fästmön satt brevid!! Vägde bilen i Nyköping, på väg ner till Europa VIKT 1730kg!!!!!!, hur som målet är ner på dessa tider och sen får vi se.......

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Roxnäs skrev:

Med en ganska bekväm runda runt RINGEN på 8.23min med mycket trafik, två st räckesbygget varav ett stort från Pflanzgarten ända till Schwalbenschwanz med en bil helt orginal samt med gatdäck så är jag ganska säker på att tider runt ovannämnda inte är en omöjlighet...... måste nämna att bilen var fullpackad med resväskor och dyl. samt att fästmön satt brevid!! Vägde bilen i Nyköping, på väg ner till Europa VIKT 1730kg!!!!!!, hur som målet är ner på dessa tider och sen får vi se.......


Låter spännande.
Vad är det för ombyggnader du tänkt dig? Måste väl byggas om en hel del kan jag tänka...

Jag körde också min M3a 8.25 original (fast med gamla r-däck) och nu med en hel del modifieringar och 150 varv senare så är jag inte nere i lägre än 7.55 BTG vilket i jämförelse med andra turistkörningstider är mycket snabbt.
Tror säkert att du är snabbare än mig... men 7.30 eller lägre är väääldigt snabbt.
Hoppas du lyckas thumbs up

_________________
S a m u e l S
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



Hur mycket effekt siktar du på i motorn?

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
Ingenting har hänt med bilen annat än att jag köpte BBS-fälgar av Sunk här på forumet.
Beställt camber/casterjustering topplagringar av Millway, kom inte inför helgens drabbning på Mantorp(BMWCS)
Bättre begagnade R-däck, camberjustering bak till ca. -2 annars helt orginal gick bilen ganska bra runt banan.
"Yankegung" i böjarna opålitliga bromsar samt enorm understyrning i "Parisern" lyckades jag ta runt bilen på 1.34,7.
Vmax 210 km/t på stripenrakan.

Nu är tanken att bilen skall in i vinterdvala för moddifiering.....

På "att göra"-listan:
-Bilstein PSS9 CS eller INTRAX
-X-BRAKE
-justerbara krängningshämmare
-justerbara camberstag bakvagn
-bussningspaket
-KÖHLERtrimning(360-380hk)
-Byte av diffklump med annan utväxling(Peder i Göteborg)
-Byte till 5-växlad låda
-STOPTECH bigbrakekit fram och bak(Per, PEAN SWEDEN)
-Stoppa i Sparco EVo-stol
-Halvbur
-RATT

Ingen lättning(bilen skall köras på allmän väg.

Mantorp i vår 1.27-1.28-tider.....vi får se.

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Roxnäs skrev:
Ingenting har hänt med bilen annat än att jag köpte BBS-fälgar av Sunk här på forumet.
Beställt camber/casterjustering topplagringar av Millway, kom inte inför helgens drabbning på Mantorp(BMWCS)
Bättre begagnade R-däck, camberjustering bak till ca. -2 annars helt orginal gick bilen ganska bra runt banan.
"Yankegung" i böjarna opålitliga bromsar samt enorm understyrning i "Parisern" lyckades jag ta runt bilen på 1.34,7.
Vmax 210 km/t på stripenrakan.

Nu är tanken att bilen skall in i vinterdvala för moddifiering.....

På "att göra"-listan:
-Bilstein PSS9 CS eller INTRAX
-X-BRAKE
-justerbara krängningshämmare
-justerbara camberstag bakvagn
-bussningspaket
-KÖHLERtrimning(360-380hk)
-Byte av diffklump med annan utväxling(Peder i Göteborg)
-Byte till 5-växlad låda
-STOPTECH bigbrakekit fram och bak(Per, PEAN SWEDEN)
-Stoppa i Sparco EVo-stol
-Halvbur
-RATT

Ingen lättning(bilen skall köras på allmän väg.

Mantorp i vår 1.27-1.28-tider.....vi får se.


Det är vilt satsat, Spjuvern ligger ju och kör på låga 1:29 och hans bil är snabb.. men det är helt rätt, kul att du sticker ut hakan lite..
Tips: KW's coilover är nog inte helt fel heller.. sen har ju Millway superfina bussningar till fram- och bakvagn som gör stor skillnad thumbs up Annars finns mycket att hitta i USA då dollarkursen är låg igen, kolla gärna hos Summit och hos Turner.. moms och frakt tillkommer om man inte känner någon i USA som kan vidarefordra..

Lycka till!!

//
Citera
1björn
Helsingborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 28



Grattis till ett bra bilköp!

Var det vi som pratades vid snabbt nere på ringen i Juli?
Jag höll på att montera ut min sons barnstol i min gröna M3:a?

Mvh
1Björn

_________________
Björn Rittinge
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
1björn skrev:
Grattis till ett bra bilköp!

Var det vi som pratades vid snabbt nere på ringen i Juli?
Jag höll på att montera ut min sons barnstol i min gröna M3:a?

Mvh
1Björn

Det stämmer, en kort visit under några dagar blev det på Ringen.
Hur gick det för dig, lyckades du få något bra flyt i körningen?

Måste säga att bilen går riktigt bra, är imponerad av dessa M3:or....... standard bil som det ändå går att ta sig runt på racingbana(någorlunda) med.
Bättre chassi och man har en renodlad racer!!!!!

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
Ni som också har/haft E36 M3 3,2, har Ni bänkat Er bil?
Bänkade denna för några veckor sedan hos Roffe Lundblad..... > 284hk!!!!! inte mycke'... då BMW går ut me 321hk, nu vet jag att dessa normalt inte ger 321hk men 284!!!!!!(Roffes bänk ger iof låga siffror).
Pratade med Köhler om detta och enligt honom ligger verklig hk mellan 300-315hk, fick ett pris av honom på trimning som skall ge mellan 360-380hk men DYRT...... men bilen skall ner i vinter är det tänkt för denna motoroperation, OM INTE NÅGON KAN KOMMA MED ETT BÄTTRE OCH BILLIGARE FÖRSLAG(öppen för allt)

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Roxnäs skrev:
Ni som också har/haft E36 M3 3,2, har Ni bänkat Er bil?
Bänkade denna för några veckor sedan hos Roffe Lundblad..... > 284hk!!!!! inte mycke'... då BMW går ut me 321hk, nu vet jag att dessa normalt inte ger 321hk men 284!!!!!!(Roffes bänk ger iof låga siffror).
Pratade med Köhler om detta och enligt honom ligger verklig hk mellan 300-315hk, fick ett pris av honom på trimning som skall ge mellan 360-380hk men DYRT...... men bilen skall ner i vinter är det tänkt för denna motoroperation, OM INTE NÅGON KAN KOMMA MED ETT BÄTTRE OCH BILLIGARE FÖRSLAG(öppen för allt)


Maskinerna har ju rätt hög trimmningsgrad & är inte allt perfekt vilket det sällan är
efter x antal år & x antal mil så ger det snabbt utslag på effekten.


Gissar att det är billigare att köpa en M5 v8 & trycka ner i motorrummet än att låta Köhler trimma sexan

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 270



Roxnäs skrev:
Ni som också har/haft E36 M3 3,2, har Ni bänkat Er bil?
Bänkade denna för några veckor sedan hos Roffe Lundblad..... > 284hk!!!!! inte mycke'... då BMW går ut me 321hk, nu vet jag att dessa normalt inte ger 321hk men 284!!!!!!(Roffes bänk ger iof låga siffror).
Pratade med Köhler om detta och enligt honom ligger verklig hk mellan 300-315hk, fick ett pris av honom på trimning som skall ge mellan 360-380hk men DYRT...... men bilen skall ner i vinter är det tänkt för denna motoroperation, OM INTE NÅGON KAN KOMMA MED ETT BÄTTRE OCH BILLIGARE FÖRSLAG(öppen för allt)


Kul att fler fastnar i E36 träsket..! Mycket "Bang for the buck"!
Min förra 3,2'a gav efter mappning, racekattar och kolfiberplenum 308hk... Den motorn hade under 5000 mil på mätaren..
Mitt råd: Gå all the way!!!
Lycka till med bygget så kanske vi ses där nere..
Mvh. Nicklas Strid

_________________
Nicklas strid
BMW M2 BTG-Räser
Porsche 964 Turbo -92
Citera
Talonen
Hedemora
Här sen Aug 2007
Inlägg: 164



Kul att du har lite förnuft , med bilvalet....Drivning i Rätt ända , och germaniskt ursprung

Mvh Mattias //tarmacracing

_________________
Mattias Talonen
Bavariacup 2017 2:a i std klass
Bmw 135 m3 GTR banracingbil
Husqvarna 350 2020 Enduro
Husaberg 570-11:a RallyRaid
Mustang cab 07:a
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Roxnäs skrev:
Ni som också har/haft E36 M3 3,2, har Ni bänkat Er bil?
Bänkade denna för några veckor sedan hos Roffe Lundblad..... > 284hk!!!!! inte mycke'... då BMW går ut me 321hk, nu vet jag att dessa normalt inte ger 321hk men 284!!!!!!(Roffes bänk ger iof låga siffror).
Pratade med Köhler om detta och enligt honom ligger verklig hk mellan 300-315hk, fick ett pris av honom på trimning som skall ge mellan 360-380hk men DYRT...... men bilen skall ner i vinter är det tänkt för denna motoroperation, OM INTE NÅGON KAN KOMMA MED ETT BÄTTRE OCH BILLIGARE FÖRSLAG(öppen för allt)


Maskinerna har ju rätt hög trimmningsgrad & är inte allt perfekt vilket det sällan är
efter x antal år & x antal mil så ger det snabbt utslag på effekten.


Gissar att det är billigare att köpa en M5 v8 & trycka ner i motorrummet än att låta Köhler trimma sexan

V8....nja, vet inte det ja'. Förtjust i dessa raka sexor, men 75000-85000kr e mycket pengar(Köhlers kalkyl).
Sedan är det tänkt att bilen skall framföras "lagligt" på allmän väg, svårt med V8 då eller.?

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Roxnäs skrev:
Michael Bäck skrev:
Roxnäs skrev:
Ni som också har/haft E36 M3 3,2, har Ni bänkat Er bil?
Bänkade denna för några veckor sedan hos Roffe Lundblad..... > 284hk!!!!! inte mycke'... då BMW går ut me 321hk, nu vet jag att dessa normalt inte ger 321hk men 284!!!!!!(Roffes bänk ger iof låga siffror).
Pratade med Köhler om detta och enligt honom ligger verklig hk mellan 300-315hk, fick ett pris av honom på trimning som skall ge mellan 360-380hk men DYRT...... men bilen skall ner i vinter är det tänkt för denna motoroperation, OM INTE NÅGON KAN KOMMA MED ETT BÄTTRE OCH BILLIGARE FÖRSLAG(öppen för allt)


Maskinerna har ju rätt hög trimmningsgrad & är inte allt perfekt vilket det sällan är
efter x antal år & x antal mil så ger det snabbt utslag på effekten.


Gissar att det är billigare att köpa en M5 v8 & trycka ner i motorrummet än att låta Köhler trimma sexan

V8....nja, vet inte det ja'. Förtjust i dessa raka sexor, men 75000-85000kr e mycket pengar(Köhlers kalkyl).
Sedan är det tänkt att bilen skall framföras "lagligt" på allmän väg, svårt med V8 då eller.?


Det beror ju på hur laglig du menar Gör man en snygg installation som ser orginal ut
kan det ju tom passera sbp utan problem annars har man några timmars motorbyte vid bes.

Men en V8 ger ju mer än vad du får ut av sexan för dessa 75000-85000:-
Lägger du samma pengar på byte till V8 så har du nog en drygt 400 hk

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
husaberg550 skrev:
Kul att du har lite förnuft , med bilvalet....Drivning i Rätt ända , och germaniskt ursprung

Mvh Mattias //tarmacracing

Ja eller hur!!!! Snackade med Karlzzon tidigare idag, hörde att du me är sugen på en E36 M3, hitta en vet jag så kan vi köra lite "hobbyracing" ihop nästa år.......Karlzzon e me som 2:e pilot

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Roxnäs skrev:
Michael Bäck skrev:
Roxnäs skrev:
Ni som också har/haft E36 M3 3,2, har Ni bänkat Er bil?
Bänkade denna för några veckor sedan hos Roffe Lundblad..... > 284hk!!!!! inte mycke'... då BMW går ut me 321hk, nu vet jag att dessa normalt inte ger 321hk men 284!!!!!!(Roffes bänk ger iof låga siffror).
Pratade med Köhler om detta och enligt honom ligger verklig hk mellan 300-315hk, fick ett pris av honom på trimning som skall ge mellan 360-380hk men DYRT...... men bilen skall ner i vinter är det tänkt för denna motoroperation, OM INTE NÅGON KAN KOMMA MED ETT BÄTTRE OCH BILLIGARE FÖRSLAG(öppen för allt)


Maskinerna har ju rätt hög trimmningsgrad & är inte allt perfekt vilket det sällan är
efter x antal år & x antal mil så ger det snabbt utslag på effekten.


Gissar att det är billigare att köpa en M5 v8 & trycka ner i motorrummet än att låta Köhler trimma sexan

V8....nja, vet inte det ja'. Förtjust i dessa raka sexor, men 75000-85000kr e mycket pengar(Köhlers kalkyl).
Sedan är det tänkt att bilen skall framföras "lagligt" på allmän väg, svårt med V8 då eller.?


Det beror ju på hur laglig du menar Gör man en snygg installation som ser orginal ut
kan det ju tom passera sbp utan problem annars har man några timmars motorbyte vid bes.

Men en V8 ger ju mer än vad du får ut av sexan för dessa 75000-85000:-
Lägger du samma pengar på byte till V8 så har du nog en drygt 400 hk

Nu frestar du mig..... vikt på en sådan spis, har du koll på?

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Karlzzon.
Munkedal
Här sen Maj 2005
Inlägg: 92



Roxnäs skrev:
husaberg550 skrev:
Kul att du har lite förnuft , med bilvalet....Drivning i Rätt ända , och germaniskt ursprung

Mvh Mattias //tarmacracing

Ja eller hur!!!! Snackade med Karlzzon tidigare idag, hörde att du me är sugen på en E36 M3, hitta en vet jag så kan vi köra lite "hobbyracing" ihop nästa år.......Karlzzon e me som 2:e pilot



Låter jättebra tycker jag

_________________
Matthias Karlsson
Skoda Octavia RS II
BMW 320D

Optimerade av VTECH




Vinnare av MSLS 2009
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Roxnäs skrev:
Michael Bäck skrev:
Roxnäs skrev:
Michael Bäck skrev:
Roxnäs skrev:
Ni som också har/haft E36 M3 3,2, har Ni bänkat Er bil?
Bänkade denna för några veckor sedan hos Roffe Lundblad..... > 284hk!!!!! inte mycke'... då BMW går ut me 321hk, nu vet jag att dessa normalt inte ger 321hk men 284!!!!!!(Roffes bänk ger iof låga siffror).
Pratade med Köhler om detta och enligt honom ligger verklig hk mellan 300-315hk, fick ett pris av honom på trimning som skall ge mellan 360-380hk men DYRT...... men bilen skall ner i vinter är det tänkt för denna motoroperation, OM INTE NÅGON KAN KOMMA MED ETT BÄTTRE OCH BILLIGARE FÖRSLAG(öppen för allt)


Maskinerna har ju rätt hög trimmningsgrad & är inte allt perfekt vilket det sällan är
efter x antal år & x antal mil så ger det snabbt utslag på effekten.


Gissar att det är billigare att köpa en M5 v8 & trycka ner i motorrummet än att låta Köhler trimma sexan

V8....nja, vet inte det ja'. Förtjust i dessa raka sexor, men 75000-85000kr e mycket pengar(Köhlers kalkyl).
Sedan är det tänkt att bilen skall framföras "lagligt" på allmän väg, svårt med V8 då eller.?


Det beror ju på hur laglig du menar Gör man en snygg installation som ser orginal ut
kan det ju tom passera sbp utan problem annars har man några timmars motorbyte vid bes.

Men en V8 ger ju mer än vad du får ut av sexan för dessa 75000-85000:-
Lägger du samma pengar på byte till V8 så har du nog en drygt 400 hk

Nu frestar du mig..... vikt på en sådan spis, har du koll på?


Har ingen koll på vad den väger med alla pryttlar på
men ett longblock väger 158,5 kg (S62) s50:n i din bil väger 154 kg

räkna med ca 50 kg till för svänghjul,startmotor,generator,spjällhus,insug,remskivor,insprut mm

det skiljer kanske 10-15 kg max i slutändan på dom

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (15897 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande