Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lufta bromsar
3008 besök totalt
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Lufta bromsar

Hejsan

Då jag vid ett panikbyte av belägg nere på knutstorp såg att dammskydden på båda framoken var paj så bestämde jag mig för att fixa oken själv. Hur svårt kan det va?
Efter mycket om och men så satt nya dammskydd och packningar på plats och det var dags att fylla på bromsvätska och lufta. Då jag inte fixat så här med bromsar tidigare så vet jag ju inte om jag gjort rätt.

Det jag hade till min hjälp var en luftman med vilken man trycksätter bromsvätskebehållaren med hjälp av ett däck. Jag fyllde på vätska i behållaren, kopplade på luften och öppnade sedan luftnippeln och höll den öppen tills vätska kom ut. Sedan likadant på andra sidan. Sedan lufta på bägge sidor igen. Jag såg hela tiden till att det var tillräckligt med vätska i behållaren. Då pedelen vibrerade sakta och sjönk när motorn var på efter detta så gjorde jag om luftningen där jag även tog bakoken.

Nu till resultatet....
När motorn är av så blir pedalen hård och fin. När sedan motorn är på och man håller tryck på pedalen så vibrerar den sakta och sjunker. Under provkörningen så kändes pedalen som vanligt det är bara när man står stilla och trycker på pedalen som man känner att den sjunker. Bilen drog möjligtvis lite åt vänster mot slutet av inbromsningen men det var inget man märkte när man höll i ratten. Vänster fälg var lite varmare än höger när jag parkerade i garaget igen. Tyckte även att det var mer vätska i behållaren då än innan jag åkte ut.(?)

Vad kan va felet? Är det bara att lufta mera? Under mina luftningsövningar så tryckte jag väl igenom totalt ca 2,5dl vätska efter det att jag inte såg några bubblor mer.
Ställer ABSen till med problem under luftning? Måste jag lufta kopplingen också?

Vad tror ni?

Tack på förhand,

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009

Kan ej BMW

men vissa ABS system luftas med tändning på/pump i gång.

Stötta gängor vid nipplarna kan suga in luft.

Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Jag bytte till nya luftnipplar fram men under luftningen så kom det ut lite vätska genom gängorna. Men då jag hela tiden har tryck på behållaren så borde väl det inte spela nån roll så länge nippeln håller tätt när jag skruvat åt, vilket den verkar ha gjort.

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

På vissa bilar får man knacka eller vrida runt på oken också för att bli av med luftfickor.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

- Ha motorn igång när du luftar (gäller bara vissa bilar med ABS)
- Knacka på oket under luftning för att frigöra luftbubblor
- Smörj upp beläggens glidytor och gör rent oksadelns glidytor (dvs. plåtbitar som glider mot varandra)

och sist men inte minst: har du precis installerat nya belägg på beggagnad bromsskiva kan du tyvärr förvänta dig en viss svampighet i början. Skivan är inte perfekt slät men beläggen är det. Det tar en stund tills beläggen har slitits in i samma form som skivans yta har.

Lufta bromsar
3008 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande