Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1252 besök totalt |
Japp, fast jag väljer att uttrycka det som, "för att bli bättre måste man veta vad man kan förbättra". I o m det så har man genast ett försprång eftersom man använder ett positivt ord istället för en negation ;-) ![]() Jo, självklart skulle man vilja ha system som loggar allt och helst hjälper till i analysen, helst i realtid (det där med träningsläran igen ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Jo, självklart skulle man vilja ha system som loggar allt och helst hjälper till i analysen, helst i realtid (det där med träningsläran igen
![]() ojojoj, mycke o tänka på. Naturligtvis är normaltillståndet göra "rätt", göra "fel" tillhör det som skall förbättras ![]() Målbild igen. Loggning, hm, gas/broms, varvtal, hastighet, växel, rattutslag. Vad blir det? 7 kanaler? 25 tkr i ett loggningssystem ger troligvis mer under än säsong jmft 10-20 marginella hästkrafter. |
||||||
Vi kanske kan bryta får någon att splitta ut denna tekniktyngda del av diskussionen.... Vad har man för sorts givare till dom olika? Gas - en vanlig analog TPS, eller linjärgivare på pedalen? Broms - linjärgivare på pedal eller tryckgivare på bromsvätskan? Växel - hur funkar såna? En proximitetsgivare för varje växelläge? Ratt - vanligt pulsgivare? Hur monterar man den? Varvtal och hastighet är ju lätt, bara räkna pulser. Hur gör man för att hålla reda på var på banan man befinner sig, att trigga vid förpassering av mållinje går ju säkert att fixa, sen räknar man klart hjulvarv etc, men blir det inte svårtolkat pga olika mycket upplåsning av hjul etc? Dessutom säger ju inte dessa 7 kanaler speciellt mycket om spårval, men det kanske inte finns några möjligheter till det för rimliga pengar? Accelerometerar kan kanske ge lite extra info om hur man utnyttjar friktionscirkeln - kan nog ge relativt lättidentifierade skillnader mellan olika förare, inte så dyra. Vilka intressanta system har ni hittat? Några länkar? _________________ Pär Hylander |
||||||
Det finns en hel del system.
Som vanligt är det en balansgång mellan pris och prestanda. http://www.speedlog.co.uk/mychron3.a Som säljs i Sverige av: http://www.aim-racing.com/ Den här har vi kikat på. PI system är oxå intressant, där börjar det dock bli aning dyrt. Hittade även en sida där man kunde mecka ihop sin egen, jag är ekonom och inte "elektrisk", men tyckte inte att lösningen ingav förtroende. Bättre att skaffa en färdig burk. Leksaker är kul :-) Vilka intressanta system har ni hittat? Några länkar?[/quote] |
||||||
Växel - kan man ha en givare i spakställ/låda...eller så räknar man helt enkelt fram den på hastighet och varvtal. Ratt - en vridpot med kugge/rem till rattstången fungerar bra.....
Man loggar mer än ett hjul....eller bygger in någon typ av intelligens där den även använder en Accelerometerar för att se om förändringen av hjulhastigheten är rimlig.
Jag har bara sysslat med Motecs ADL men den tycker jag har allt man behöver, är det dessutom till en tävlingsbil så kan nästan pengarna vara motiverade (man får ju Dash och loggsystem) _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||||
Hur dyr är den då? _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Jag tror den börjar på ungefär 20k.....sen kan man bygga ut den med mer minne och fler kanaler osv....med alla funktioner tror jag den kostar uppåt 70k _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||||
Ja, givetvis! Enkla och bra metoder! _________________ Pär Hylander |
||||||
Äsch, då får man ju svart på vitt hur dålig kondis man har ![]() Det är nog inte så dumt, ser man att pulsen, kroppstempen och varvtiderna går upp tillsammans så vet man att det är dags för fysträning ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Läser ni inte OT-forumet? ![]() Det där med pulsloggning har jag redan ordnat - det är bara resten som fattas ![]() ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1252 besök totalt |