Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köra wastefire med separata spolar?
1, 2   >>
4247 besök totalt
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Köra wastefire med separata spolar?

Är det möjligt att använda tändspolar som är avsedda för att köras en per cylinder, i ett wastefire tändsystem? Dvs i nuläget så har jag en bil med 4st tändspolar, finns det nån möjlighet att använda dessa till att köra wastefire?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Jodå det går. Så kommer jag att köra.
Man måste ha ett slutsteg för varje spole och sen kan man dela signalen från tändningssystemet...

925T här på forumet har nog ett mer utförligt svar på den frågan...

/Peter

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



peter zeberg skrev:
Jodå det går. Så kommer jag att köra.
Man måste ha ett slutsteg för varje spole och sen kan man dela signalen från tändningssystemet...

925T här på forumet har nog ett mer utförligt svar på den frågan...

/Peter




*väntar ivrigt med utförligt svar på hur man ska lösa detta*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 112



Jo det går bar om man har ett insprutningssystem som sickar ut den vanliga 5 voltssignalen till tändmodulerna typ motronic, eller en jord för uppladdnings tiden på spolarna, om man har en 5 V puls ut från boxen så tar man 4 st 280 104 124 och delar på signal kablarna till till de två som smäller samtidigt, om man har jord från boxen tar man en 008 modul.


det funkar utan Problem, och man vinner en massa joule på detta sätt jämför emot en dubbel ändad spole..
För de som vet påstår att det går mer ström till den cylindern som ej är utsatt för tryck, ström är ju lat som alla vet, tar den enklaste vägen...

//Niklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
925T skrev:
Jo det går bar om man har ett insprutningssystem som sickar ut den vanliga 5 voltssignalen till tändmodulerna typ motronic, eller en jord för uppladdnings tiden på spolarna, om man har en 5 V puls ut från boxen så tar man 4 st 280 104 124 och delar på signal kablarna till till de två som smäller samtidigt, om man har jord från boxen tar man en 008 modul.


det funkar utan Problem, och man vinner en massa joule på detta sätt jämför emot en dubbel ändad spole..
För de som vet påstår att det går mer ström till den cylindern som ej är utsatt för tryck, ström är ju lat som alla vet, tar den enklaste vägen...

//Niklas


Hmm, iom att vi har motronic (v1,7) så borde vi ha en 5v puls ut till spolarna alltså. 280 104 124 vad är det? ett boschnr förstår jag men lite mer specifikt är det tändspolar?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864



Micke Eriksson skrev:
280 104 124 vad är det? ett boschnr förstår jag men lite mer specifikt är det tändspolar?


Låter som en tändmodul...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



super7 skrev:
Micke Eriksson skrev:
280 104 124 vad är det? ett boschnr förstår jag men lite mer specifikt är det tändspolar?


Låter som en tändmodul...


Med en tappad nolla eller etta

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 112



jag var nog seg i huvudet i går söp i hop siffrorna lite den tändmodulen det ska var är 4 st 0227 100 124.. eller en 0227 100 211 en tändmodul med fyra utgångar, gå in på http://www.motec.com.au/drawings och titta hur man ska koppla..

//Niklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Cirkalisapris på en dylik tingest?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Andreas Lidström skrev:
Cirkalisapris på en dylik tingest?


Kan kolla "handelspris" åt dig på jobbet imorgon om ingen annan hinner före.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Men nån tändmodul lär det väl knappast behövas då de är "inbyggda" i tändsystemet. Borde väl funka då att bara parallellkoppla 2 spolar till en utgång?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Ca pris på 0 227 100 124 är 579:- och hör hemma på tex Volvo.
0 227 100 211 kostar ca 2216:- och benäms som transistorenhet medans ...124 benäms som transistordon (tändmodul)

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Citat:
Ca pris på 0 227 100 124 är 579:- och hör hemma på tex Volvo.

Frå man fråga vilka Volvo den sitter på (gör det lite enklare att får tag på rätt del)?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Wankelsport skrev:
Citat:
Ca pris på 0 227 100 124 är 579:- och hör hemma på tex Volvo.

Frå man fråga vilka Volvo den sitter på (gör det lite enklare att får tag på rätt del)?


Den sitter på 240, 360, 740, 760, 780 och 940 med insprutning.
Sitter även på Ford escort, Opel ascona, Porsche 944, 911 mfl och Citroen XM och några Saabar.
Kan vara bra att veta om man vill leta på skroten...
Varenda bildelsbutik lär ha den på hyllan.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Patrik Rydh skrev:
Ca pris på 0 227 100 124 är 579:- och hör hemma på tex Volvo.
0 227 100 211 kostar ca 2216:- och benäms som transistorenhet medans ...124 benäms som transistordon (tändmodul)


Tackar för all info! thumbs up

"Problemet" är väl bara att dessa kostar mer än hela sprutet...

Fast som Micke säger, vi har ju moduler (heter säkert ngt fint egentligen) i boxarna så det borde gå att koppla likadant fast "direkt från boxen".

Man får prova mao...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Vill man bara prova så kan man ju köpa Biltemas artikel nr: 53-2611 för 198,00 kr vilken verkar motsvara 0 227 100 124 om jag förstår listan rätt!
Jag skriver prova då jag inte är helt övertygad om Biltemas kvalité. Antagligen funkar de bra men....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Wankelsport skrev:
Vill man bara prova så kan man ju köpa Biltemas artikel nr: 53-2611 för 198,00 kr vilken verkar motsvara 0 227 100 124 om jag förstår listan rätt!
Jag skriver prova då jag inte är helt övertygad om Biltemas kvalité. Antagligen funkar de bra men....


Funkar säkert jättebra! tyvärr lär du inte få nån på garanti om den går sönder. Det får man aldrig på såna detaljer nånstans men 198kr kan det vara värt att lägga ut för att testa.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



198kr X 4....eller har jag missat ngt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Andreas Lidström skrev:
198kr X 4....eller har jag missat ngt...


Stämmer nog ja, är inte så insatt i Tomtek eller vad det är ni ska använda. Har bara fått MS principer förklarade för mig.

Skulle gärna vilja veta mer hur ni ska konfigurera era sprut och tändningar

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Kan någon vänlig själ förklara vad wastefire är?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



ThomasT skrev:
Kan någon vänlig själ förklara vad wastefire är?


om man har tex 2 spolar på en 4-cyl motor och kopplar dem mot 4stift.
Då får man gnista på det stiftet som ska bränna bensin just då men även ett som är i en annan fas.

Nackdelen är att lite mer energi går till det stift som har lägre tryck dvs det som inte ska antända.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
Allmänt banåkaforum
Köra wastefire med separata spolar?
1, 2   >>
4247 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande