| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
frågor kring att bygga grenrör..
|
6 besök senaste veckan (10958 totalt) |
|
Efter en avåkning så blev mitt grenrör skadat så jag tänkte bygga nytt. Men som helt novis på detta undrar jag om jag kan få svar på följande:
1. Själva flänsen mot toppen, köper man den (eller gör man själv)? 2. Är det bra om alla rör är lika långa? 3. Något speciellt material ss- man ska använda? 4. Andra tipps
Motorn är en alfa 2.0 TS -89 R4 Tack! _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||||
|
Re: frågor kring att bygga grenrör..
1. Flänsen får du nog låta tillverka någonstans, använd grensörspackningen som mall 2. Ja. Sen har längden betydelse också, samt "sammanfogningen" 4-2-1 eller 4-1. Sök här på forumet så hittar du massor. 3. Sök.
4. Sök.
_________________ Mattias Meldert |
||||||
|
1. Man köper, det är enklast. Kolla på KL-Racing osv. 2. Helst, men inte så viktigt för turboladdade maskiner 3. Man kan använda rostfritt men svartstål fungerar förvånasvärt bra, i snynnerhet för sugmotorer. 4. Bulta flänsen mot toppen innan du börjar svetsa då den kommer att slå sig. Du kommer troligtvis behöva plana flänsar ändå efter svetsning. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Ts motorn har rak topp & nordmoton lutar ca 30 grader, men man kan ju inte göra som alla andra
_________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||||
|
1: Hur skadat blev grenröret, tillräckligt för att kapa sönder så du kan använda flänsarna från det? 2: Man vill ju så lite diff som möjligt mellan rören dock så brukar det bli en del
innan man är nöjd. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Enligt mig är SS ajabaja på grenrör. sålänge du inte bygger Trailerqueen
rören ska vara så lika längd som möjligt det är även skillnad mellan ett 4-2-1 och ett 4-1 grenrör också ( motorkaraktär) sök lite på detta.
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
|
Re:
40, och kanalerna lutar svagt neråt de med.
Men TS är ju i det närmaste vinkelrätt i kanalerna och flänsen är 90 mot delningen, tack gode gud.
Vad har du för grejer i maskin då? Jag räknade på ett grenrör tidigare i sommar som aldrig blev av. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
och svartstål är ännu mer ajabaja om du tänkt ha en turbo efter... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
för att? Edit: Nu när lillan ligger och sover kan jag skriva lite utförligare varför jag tycker såhär. Rf är ett material som är väldigt känsligt för snabba temperaturskillnader. MAo går det mycket bättre på en sugmotor än en turbomotor iom att en sugis inte har såna temperaturer. RF spricker snabbare än Svartstål, frågan är bara när. Man kan förebygga detta genom att staga upp grenröret, ha flexslang i downpipe, samt flexslang på Wg röret om man har extern Wg som går in i downpipen efter en bit. (även om man alltid ska ha dessa saker, dock många som fuskar..) Men om man promt ska ha RF så ska man ha i materialet 321, är samma som 304 men har lite titan i sig som gör materialet lite tåligare mot dessa temperaturskillnader. Samt ALLTID svetsa RF med rotgas (skadar inte att göra detta på vanligt svartstål heller) så slipper du få glödskal in i din nya fina turbin
Jag själv bygger Grenrör genom företaget, och vill kunden ha ett RF grenrör får han det, men då lämnar jag aldrig nån garanti på sprickor och dyligt och informerar dom om nackdelarna med ett RF grenrör. Jag tycker att Svartstål har många fördelar gentemot ett Rostfritt grenrör. Jag gillar inte heller att ta denna diskusionen på ett forum då r*ven är delad och alla har olika åsikter, men nu har jag sagt mitt
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
|
Re:
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
2.6mm , sitter på många hemmabyggda grenrör http://www.rinkabyror.se/artlist.asp /Benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Re:
Dronken rätt i Greta, glödskal. Väljer man ett lämpligt rostfritt så klarar det högre temperaturer än kolvar, turbo, ventiler etc innan det släpper glödskal. Det gäller inte för vanliga svartböjar och rör. Men visst dränker man motorn i bränsle så den knappt går så är det ingen fara. och med stagning/sprickor etc har jag sett en rad svartrör som spruckit. De har inte varit stagade. Svetsar man ett rostfritt rör i lämpligt material och stagar rätt så håller det väldigt länge utan minsta problem. om du inte vill diskutera kanske det är lämpligare att stänga 'kakhålet' innan man öppnar och säger något (skriver). Som också byggt lite grenrör uteslutande i rostfritt, de som velat haft i svartstål och till turbo har fått gå någon annan stans. Det börjar nog bli uppåt 15 år sedan jag började bygga rör och problemen kommer bara vid felaktigt montage men det gör det vid svartrör också. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Glödskal får du i RF om man svetsar utan rotgas? det var så jag menade... svartstål går det bra utan, men bäst att svetsa med rotgas så får du en finare svets på insidan. du har fortfarande inte nämnt nackdelarna med ett svartståls-rör? vad är lämpligt material för dig? _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
|
Re:
Jag nämde nackdelarna med svartstål, du får GLÖDSKAL vid användning av röret om du justerar tändning/bränsle korrekt. Dvs massa metallpartiklar kommer farande rätt in i turbin. Det är en rackarns jobbig nackdel för svartstål tycker jag, levde jag på att tillverka turbo skulle jag rekommendera folk att köra med svart för att få sälja mycket.... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Inte för att jag brukar orka lägga ned någon energi i sånna här tjafstrådar, men måste fråga en sak
Finns det någon som har bevis på att glödskal har dödat någon turbo? Har hört att många säger att glödskal är dåligt men aldrig hört om någon som kunnat bevisat ett turbo haveri pga glödskalen. |
||||||
|
Re:
Jag har aldrig sett det, men jag antar att du vet som jag hur stora glödskal det kan bli i ett RF grenrör om du mot förmodan svetsar utan rotgas, jag tror inte det är hälsosamt för en turbo, även om mycket kan slinka förbi.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (10958 totalt) |