Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Viktning av kolvar och stakar?
2 besök senaste veckan (5486 totalt)
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Jag håller på att bygga ny motor till min 200sx (CA18DET motor).
Har handlat Wiseco kolvar och Apex Performance vevstakar.

Wiseco kolvarna vägde jag in med 0.1 gram i skillnad mellan tyngsta och lättaste (inklusive kolvbult, ringar och clips) thumbs up

Vevstakarna skiljde det 1.9 gram mellan den lättaste och tyngsta.
Är det värt att försöka vikta in stor och lillända när total skillnaden är 1.9 gram?
Jag har sett diverse uppställningar med snören och prylar.
Hur gör jag på mina stakar som är plana i storändan? Blir det inte svårt att balansera in den änden på vågen? Se bilden:

Edit: Passar på med en fråga till: om jag ska ta bort material från staken. Vart gör jag det lämpligast?

Målsryd
Här sen Sep 2004

kanske finns svaret här?
http://www.turnitedcnc.se/

Eslöv
Här sen Apr 2006

Det finns de som vidhåller att balansering är jättenoga, men jag vill mena på att 1.9 gram är en p**s i sjön i relation till reaktionskrafterna i en motor

Göteborg
Här sen Jan 2005

Tror volvo från fabrik hade en tolerans på 10grams skillnad på stakarna på 70-80 talet. Och på dom motorerna märks såklart stor skillnad på att putsa till dom så de kanske skiljer bara 1 gram

Frågan är ju också hur mycke tid du har över? Jag hade, bara för att jag gillar att vara retsamt noga, vägt in dom till under 1g i skillnad mellan tyngst och lättast om jag haft tid, men de är ju jag

Regards, Johan Eriksson.
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

En "vanlig" stake kan man ju fila lite här och där på, men en H profils finns det inte så många ställen och ta på tycker jag.. ??
dom skall ju vara invägda satser, men själv tycker jag dom kunde hålla sig inom 1g när dom väger..

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

på min ca18det är det 10 gram mellan tyngsta o lättaste vevstaken. Hur sjutton blir man av med det?

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Nikel skrev:
på min ca18det är det 10 gram mellan tyngsta o lättaste vevstaken. Hur sjutton blir man av med det?

Köp nya, av en vettig tillverkare.

BMW 330i -05
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

MaZ skrev:
Nikel skrev:

Köp nya, av en vettig tillverkare.

+1

10g är Väldigt mycket..

08
Här sen Apr 2005

Re:

Nikel skrev:

Du slipar av mtrl, helst från storänden. Mjuka radier anbefalles. Fast 10 g blir en del slipande.
Sitter det inga balansklackar på stakarna?

Kan ju även matcha de tyngre stakarna med lättaste kolvarna.

Exv. Fiat har +/- 5g som spec på Lampredisnurrorna.

Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Vevstakar ska man inte slipa bort material från bara på Måfå..

Dels vill man ju inte försämra hållfastheten.
Sen vill man ju inte sabba balansen i motorn mer än det var från början.

Lite enkelt kan man säga att storändan på vevstaken kan räknas in i vevaxeln och ses som roterande del
medans lilländan kan räknas in till kolven och är fram/återgående.

Man vill såklart att alla vevstakar ska väga lika mycket.
Men, det som är minst lika viktigt är att alla storändar väger lika mycket!
Detta är något som har diskuterats här lite då och då, det finns många olika metoder för att väga vevstakarna och alla har ju sin favorit.

Är man osäker på hur detta funkar så bör man lämna in sina vevstakar till en motorrenoverare som tycks veta vad han håller på med

Edit: 1,9 gram är rätt lite skillnad.. vevstakar med så bra tolerans går ganska fort att få inom 0,1g om man vill.
Kolvar i aluminium som det skiljer 5-10 gram är jobbigare.. man får slipa bort bra mycket alu för att 10g ska synas på vågen
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Gustav Sundberg skrev:
...Kolvar i aluminium som det skiljer 5-10 gram är jobbigare.. man får slipa bort bra mycket alu för att 10g ska synas på vågen

Då är det bättre att svarva kolvbulten.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Re:

ice skrev:
Gustav Sundberg skrev:
...Kolvar i aluminium som det skiljer 5-10 gram är jobbigare.. man får slipa bort bra mycket alu för att 10g ska synas på vågen

Då är det bättre att svarva kolvbulten.

Det är ju lite från fall till fall oxå..
Kolvbultar är ofta hårda och tråkiga att svarva i om man inte har en bra svarv.

Sen kan det ju va så att det finns väldigt mycke "dö-material" i kolven som man tydligt kan slipa bort utan problem.

Man kan självklart svarva kolvbulten!
Men jag föredrar att varje grej väger som dom ska så slipper man hålla ordning på vart allt hör.. :P
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Sådana här helbearbetade vevstakar ska ju normalt sett inte balanseras, de ska genom rätt precision i tillverkningen få ungefär lika stor vikt. De bearbetas ju först varefter de kulpeenas och bearbeta dem efter kulpeeningen är ju inget man vill göra.

1,9 grams viktskillnad mellan vevstakarna kanske inte är toppklass, men det bör vara tillräckligt bra. Det man eventuellt kan göra är att försöka kombinera ihop de vevstakar med tyngst lillända med de tyngsta kolvarna.

Biltillverkare sorterar ibland vevstakarna i olika grupper beroende på deras vikt så att de vevstakar som används i samma motor ska väga ganska lika. Men det är ju något som kräver stora serier vevstakar att välja mellan.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Re:

Johan Edlund skrev:
Sådana här helbearbetade vevstakar ska ju normalt sett inte balanseras, de ska genom rätt precision i tillverkningen få ungefär lika stor vikt. De bearbetas ju först varefter de kulpeenas och bearbeta dem efter kulpeeningen är ju inget man vill göra.

1,9 grams viktskillnad mellan vevstakarna kanske inte är toppklass, men det bör vara tillräckligt bra. Det man eventuellt kan göra är att försöka kombinera ihop de vevstakar med tyngst lillända med de tyngsta kolvarna.

Biltillverkare sorterar ibland vevstakarna i olika grupper beroende på deras vikt så att de vevstakar som används i samma motor ska väga ganska lika. Men det är ju något som kräver stora serier vevstakar att välja mellan.

om det hade varit mina vevstakar så hade jag viktat dom till 100%
Det finns gott om ställen där man kan slipa bort material utan att det stör hållfastheten.

Jag har hitintills aldrig stött på ett sett H-profilare som är helt 100.. men jäkligt nära
Citera
Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (5486 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande