Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7535 totalt) |
Polera vevstakar... tips?
Tänkte polera vevstakarna i samband med min motorrenovering och undrar lite lätt om någon har tips hur man lättast utför detta. Tänkte att det borde finns några här som utfört operationen ![]() Sitta med smerjelduk känns inte så lockande ![]() _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Eric det stog väl inte så mycket om hur man gjorde själva poleringen... men det va ju en supertråd som talar om hur vi ska väga in stakarna
![]() En bänkmaskin och eventuellt en dremel ska nog göra susen skulle jag tro.. nått i stil med det vi diskuterade tidigare idag ![]() Nu du David ska vi plocka dom där sista hästarna ur motorn som knäcker lådan när man har 40 mil hem ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Ja intressant tråd men inget om polering...
Ja Danne en bänkmaskin med lite olika slipvkt så kommer nog saken att vara biff ![]() ![]() Klart vi ska kunna locka fram de sista hästarna, bocksera i 40 mil kan det vara någon hitt tror du ![]() ![]() Fast just poleringen görs iaf för ett gott syfte, ett extra titthål ur motorn vore trist... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Jag kan tala om vad jag skulle göra.
1. Ta stakar från en motor som gått snält, om det är samma som ta från en inprutningsbil(förgasare). 2. Slipa bort det västa skägget, hmm höll på att skriva gjutskägg men hoppas för guds skulla att stakarna är smidda. 3. Slipa av anäggnings ytan på överfallet och staken. 4. kul-bomba stakarna. 5. Och sen hona storändan 6. Ny bussning i lilländan. 7. Självkart då med ny vevstaksbult. Hmm ordingen på åvanstående kan diskuteras. oooopps höll på att glömma vägning av lill och storända och tolalvikten. _________________ Johan Sjölinder |
||
Tack för tipsen! Man kanske ska ta och leta upp ett par andra stakar, historiken på de är så gott som okänd. Vad exakt menas med "kul-bomba" antar att det är ett sätt att förstärka...eller? _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
ska det kulbombas före man polerar?
Sitter och väntar på ett ebayfynd och de stakarna är redan kulbompade, men sidorna är inte polerade... Kan man göra det då, eller skall det kulbombas igen efteråt? |
||
Med kulbombning menas att man "blästrar" vevstaken fast istället för blästersand använder man små metallkulor.
Enkelt beskrivet: Kulbomba är en metod för att höja vevstakens hållfasthet, det sker en liten deformationshärdning då kulorna träffar vevstaken vilket gör den lite starkare. [Materiallära mode on] "Då vevstaken deformeras plastiskt under kulbombningen kommer det i varje korn att bildas dislokationskällor och en ström av dislokationer sprider sig från varje källa. De rör sig i många glidplan. Hur många dislokationer som rör sig och med vilken hastighet bestäms av deformationshastigheten. Dislokationer från olika källor, i olika plan korsar varandra och det bildas knippen av dislokationer som förhindrar rörelser genom att låsa varandra. Detta leder till materialet deformationshårdnar varvid dess hållfasthet ökar." ovanstående är taget ur boken "Aluminium SIS handbok 12:2001" och gäller i alla fall aluminium men samma princip borde även gälla för andra metaller. [Materiallära mode off] Det finns säkert mer att säga om detta, komplettera gärna. ![]() _________________ Johan Carlsson Golf G60 ![]() |
||
Polera först och sen kulbomba, hmm kallas också kulpening om jag kommer ihåg rätt.
Vet ej om det är värt jobbet att polera stakarna, själv så har jag inte gjort det utan bra kulpenat dom. Anders Jeppsson: Är stakarna redan kulpenade skull jag inte röra dom. Exakt hur kulpeningen går till har jag inte studerat men man sprutar typ stålkulor på ytan. Ytan blir då hoppressad eller vad man skall kalla det. Kulpening/polering höjer EJ hållfastheten på stakrna utan bara förlänger utmattningstiden, allså minskar risken för utmattningsbrott. Edit: Hmm jag fattar inte varför det alltid smyger sig in inlägg i mellan när jag skriver ![]() Bara det är bra inlägg så spelar det inge roll och det var det ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
och för oss som av olika anledningar inte är välkomna på sidan, vad står det ? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
_________________ Johan Sjölinder |
||
hmm jag tänkte för oss som inte är välkomna även då länken fungerar ![]() ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Sjukasjukasjuka människor! Daniel B var ju grovt inblandad oxå. ![]() Men helt underbart intressant och välskrivet. Synd bara att det inte blivit ngt slut på tråden... Får slå lite på Urban om det. Sen slog det mig... Denhär maskinen känner jag igen... ![]() En kompis som har den och jag kan säga att i år med runt 285hk så är den nog det absolut brutalaste jag åkt/kört! Inkl. räsersaabarna. Sjukt explosiv och går som ett troll... ![]() ![]() |
||
Jag trodde att genom polering dvs. gämna till alla kanter (större radie) så minskade brottriksen på vevstaken. Stämmer inte detta? _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
När du polerar - se då till att alltid slipa parallellt med belastningens riktning. Så att slipränderna blir längs med staken, inte tvärs över den. Annars kan slipränderna bli brottsanvisningar.
På mitten av stakarna, i mitten av I:et, där text brukar stå tryckt är det inte så noga, det är inte där belastningarna finns. Angående kul-peening, så är det inget man gör själv. Det är väldigt noga att man gör det på rätt sätt med rätt riktning på strålen och sån't. Annars blir det bara sämre än orginal. Gjutskägg eller inte, alla stakar är väl mer eller mindre gjutna. Men under olika tryck. Jag tror inte det är så vanligt med stakar som är frästa ur ett stycke stål. Men bra stakar så har man väl ett stycke varmt glödande stål som man smäller till med en form med jättehögt tryck och vips så har man en stake. På så sätt bibehålls stålstyckets inre struktur. Nån med mer kunskap om detta kan rätta mig. _________________ William Ekström |
||
citat:
Jag trodde att genom polering dvs. gämna till alla kanter (större radie) så minskade brottriksen på vevstaken. Stämmer inte detta? om vi säger tex att staken klara en viss belastning i oändlig tid. Ökar(trimmar) vi nu belstningen så kommer staken att gå av förr eller senare. Vad man gör med polering/radier/kulpening mm är att förlänga tiden innan staken går av. Men trimmar/varvar vi för mycket så kommer std och den fixade staken att gå av sammtidigt om kraften/belastningen överstiger brottgränsen i marialet. Hmm får skriva mer i kväll. _________________ Johan Sjölinder |
||
Re: Polera vevstakar... tips?
Just det! Detdär ska jag prova tror jag. =) om inte latheten tar vid allt för mkt... Tror detta är en bra melodi. |
||
om jag förstått det rätt så blir inte staken "starkare" av polering/kulpenning utan segare och med ökad längrelivslängd. Man ökar inte brottgränsen i själva mtrl. Men utmattningskonstanten ökar, så man kan ändå säga att man ökat livslängden på vevstaken... Har jag fattat det rätt? Men, har man grader, gjutkanter mm. på staken så "borde" dessa oxå kunna leda till brott. Så genom att slipa stakarna plana och gämna så borde brottriksen minskat där. Att jag inte svarat tidigare är pga. mkt att göra ![]() Har du något tips på firma som kulpennar till ok pris i sthlm? _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7535 totalt) |