Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
MAZDA-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (11559 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för Mazdas modeller.

OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8810 gäller även i denna tråd

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bilköpartarmen suger och nu låter RX-8 som ett bra köp

Har surfat runt och kollat på ett antal RHD med kul prislapp, men ett typfel verkar vara att nåt händer och dom blir extremt svårstartade när dom är varma och ingen verkar bry sig om att laga dom
Vad är problemet? Är det total renovering av motorn som gäller?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Om man slökör med för kalla stift en längre tid koksar motorn igen och tätningarna Kärvar -fastnar.
Det gäller att bränna ur en "Wankel" likaväl som en "Otto" för att det ska funka väl. Om nu kokset skall tas bort så har Mazda medlet för det.
Ta komp.prov före och efter så ser du skillnaden på kompet.

Foton 1 & 2 före rengöring.
Ettans rotor.

Tvåans rotor.

Ettans rotor efter rengöring.

Tvåans rotor efter.


Så plocka inte ner motorer i onödan.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är det verkligen så simpelt?
Är det en dyr procedur eller är det mirakelmedel att hälla i soppan.
Har sett bilar med 6-70000km som har problemet och folk dumpar hellre än lagar.

Om man nu kör bilen och ger fan i att stänga av den. Skulle det vara möjligt att köra bilen 190mil utan att den stannar?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Är det någon av er Mazda MX-5 åkare som har något bra knep för att få loss den nedre yttre skruven till bärarmen och lagerhållaren till bakvagnen? Konstruktionen garanterar ju att skruvjäkeln rostar fast och sitter som berget.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



jonka skrev:
Är det någon av er Mazda MX-5 åkare som har något bra knep för att få loss den nedre yttre skruven till bärarmen och lagerhållaren till bakvagnen? Konstruktionen garanterar ju att skruvjäkeln rostar fast och sitter som berget.


Jag fick inte loss den utan bytte hjullager på plats. Nu kanske inte detta hjälper dig mer än att du vet att det går. Annars är det kapa loss, våld, värma och en ny som gäller.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Hela bakvagnen ska ner i beståndsdelar för blästring, lackering, bussningsbyte och lagerbyte så jag måste helst få ut skruven hel. Annars får det bli att fimpa den på mitten och köpa nya.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



jonka skrev:
Hela bakvagnen ska ner i beståndsdelar för blästring, lackering, bussningsbyte och lagerbyte så jag måste helst få ut skruven hel. Annars får det bli att fimpa den på mitten och köpa nya.


Mvh Jonathan


Det var mycket vilja våld och värme. Men jag bytte till nya efter det ingreppet... Bytte nog alla skruvar och bultar när jag ändå rev allt.

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Bladh skrev:
jonka skrev:
Hela bakvagnen ska ner i beståndsdelar för blästring, lackering, bussningsbyte och lagerbyte så jag måste helst få ut skruven hel. Annars får det bli att fimpa den på mitten och köpa nya.


Mvh Jonathan


Det var mycket vilja våld och värme. Men jag bytte till nya efter det ingreppet... Bytte nog alla skruvar och bultar när jag ändå rev allt.


Då blir det gassvetsen helt enkelt.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



jonka skrev:
Bladh skrev:
jonka skrev:
Hela bakvagnen ska ner i beståndsdelar för blästring, lackering, bussningsbyte och lagerbyte så jag måste helst få ut skruven hel. Annars får det bli att fimpa den på mitten och köpa nya.


Mvh Jonathan


Det var mycket vilja våld och värme. Men jag bytte till nya efter det ingreppet... Bytte nog alla skruvar och bultar när jag ändå rev allt.


Då blir det gassvetsen helt enkelt.


Mvh Jonathan


Kan nämna att Mazda i Sverige vill råna dig på nya så i detta fallet är det ebay som gäller. Allt finns i UK thumbs up

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Det gick lättare än vad jag trodde det skulle göra. Värme, rostlösare och stooora mutterknacken så släppte de ganska snällt.


_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Är det någon som har en MX-5 NA/NB-bakvagn eller drivaxel/medbringare lös och kan ta ett mått åt mig?

Jag behöver veta diametern på den yta packboxen till hjullagret ska täta mot.

Denna alltså:



Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



tyvärr inte, har du sökt på miata.net? De vekar ha diskuterat det mesta där

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



En kompis köpte en Miata 1600 -95, nere i europa........och någon skalle körde den tom på olja på vägen hit.
Så nu har vi en Miata med rasad moter.

Frågan är därför:

Finns det 1800cc motorer (eller större) som passar, från någon annan Mazdamodell ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Ja

Miatorna kom med 1800 också, bolt on.

1600 motorn är identisk med 323 GTX motorn, med lite annat insug, avgas och ventilkåpa.

FE3 motorn från 626 (?) är också ok men något högre och 2L tror jag. Länge sedan jag läste om detta, +10 år så man hinner ju glömma...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Här finns massa matnyttigt

http://www.solomiata.com/BP8.php

Annars funkar det med en Ford 302a

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Westfield skrev:
Ja

Miatorna kom med 1800 också, bolt on...............................


Sitter den i någon annan bil också ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



ButterflyRacing skrev:
Westfield skrev:
Ja

Miatorna kom med 1800 också, bolt on...............................


Sitter den i någon annan bil också ?


Nånstans i bakhuvudet viskar Kia Sportage. Om du googlar miata och kia sportage dyker säkert något upp som ger mer exakta svar.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



ButterflyRacing skrev:
Westfield skrev:
Ja

Miatorna kom med 1800 också, bolt on...............................


Sitter den i någon annan bil också ?
323F, med lite överflyttning av saker i ändarna (kylsystem och fördelare mot kamsensor) så ska det gå att få igång. Kammarna kan skilja lite om det är nåt du funderar över.
Styrsystemet för 1,6 med luftmätaren kan få lite problem att hantera 1,8an men det går att få till det genom att fippla med det (TPSen är annorlunda, och trottelhuset är lite olika så det är inte bara att byta), eller byta styrsystem. Motorfästen är också lite annorlunda vill jag minnas.

Ajdå, det är en 90hk 1600 från 95-97, en udda fågel så jag är inte 100 på hur styrsystemet lirar (är det luftmätare med flapp eller värmetråd?). Det kan vara det nyare systemet eftersom det med stor sannolikhet är en OBD-II.
För att få till en 1,8 i motorummet så behöver du ett plenum och trottelhus från en Miatamotor (alla andra installationer har den motorn tvärställd med trottelhuset i andra änden).

Det är Mazdas B serie som gäller för att passa mot växellådan. FE3 och annat är precis lika svårt som en LS1...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



BP är motorkoden för 1800. Sitter i 323bg, 323f etc -90/94 131hk. miata upp till morderna tider -00/01? Lite osäker där då jag inte är en miata fan. KIA och Ford delar även samma motor..
Det som skilljer är beroende på årsmodell är toppen. Hydrauliska lyftare eller mek och resta insugskanaler.

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Gjutjärnsblocket för alla BP är samma i grunden, sen skiljer det lite vilka kanaler som borrats upp för sensorer och ledningar. Axiallagret ändrades lite 01.
Resta kanaler finns bara på topparna till Miatorna 98-05 (98-00 140hk utan VVT och 01-05 147hk med VVT).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Skruva banåkabil
MAZDA-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (11559 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande