Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil MAZDA-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (11559 totalt) |
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för Mazdas modeller.
OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||||||
Bilköpartarmen suger och nu låter RX-8 som ett bra köp
Har surfat runt och kollat på ett antal RHD med kul prislapp, men ett typfel verkar vara att nåt händer och dom blir extremt svårstartade när dom är varma och ingen verkar bry sig om att laga dom Vad är problemet? Är det total renovering av motorn som gäller? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Om man slökör med för kalla stift en längre tid koksar motorn igen och tätningarna Kärvar -fastnar.
Det gäller att bränna ur en "Wankel" likaväl som en "Otto" för att det ska funka väl. Om nu kokset skall tas bort så har Mazda medlet för det. Ta komp.prov före och efter så ser du skillnaden på kompet. Foton 1 & 2 före rengöring. Ettans rotor. Tvåans rotor. Ettans rotor efter rengöring. Tvåans rotor efter. Så plocka inte ner motorer i onödan. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||
Är det verkligen så simpelt?
Är det en dyr procedur eller är det mirakelmedel att hälla i soppan. Har sett bilar med 6-70000km som har problemet och folk dumpar hellre än lagar. Om man nu kör bilen och ger fan i att stänga av den. Skulle det vara möjligt att köra bilen 190mil utan att den stannar? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Är det någon av er Mazda MX-5 åkare som har något bra knep för att få loss den nedre yttre skruven till bärarmen och lagerhållaren till bakvagnen? Konstruktionen garanterar ju att skruvjäkeln rostar fast och sitter som berget.
|
||||||
Jag fick inte loss den utan bytte hjullager på plats. Nu kanske inte detta hjälper dig mer än att du vet att det går. Annars är det kapa loss, våld, värma och en ny som gäller. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Hela bakvagnen ska ner i beståndsdelar för blästring, lackering, bussningsbyte och lagerbyte så jag måste helst få ut skruven hel. Annars får det bli att fimpa den på mitten och köpa nya.
Mvh Jonathan |
||||||
Det var mycket vilja våld och värme. Men jag bytte till nya efter det ingreppet... Bytte nog alla skruvar och bultar när jag ändå rev allt. _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||||
Då blir det gassvetsen helt enkelt. Mvh Jonathan |
||||||
Kan nämna att Mazda i Sverige vill råna dig på nya så i detta fallet är det ebay som gäller. Allt finns i UK _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||||
Det gick lättare än vad jag trodde det skulle göra. Värme, rostlösare och stooora mutterknacken så släppte de ganska snällt.
|
||||||
Är det någon som har en MX-5 NA/NB-bakvagn eller drivaxel/medbringare lös och kan ta ett mått åt mig?
Jag behöver veta diametern på den yta packboxen till hjullagret ska täta mot. Denna alltså: Mvh Jonathan |
||||||
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
En kompis köpte en Miata 1600 -95, nere i europa........och någon skalle körde den tom på olja på vägen hit.
Så nu har vi en Miata med rasad moter. Frågan är därför: Finns det 1800cc motorer (eller större) som passar, från någon annan Mazdamodell ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ja
Miatorna kom med 1800 också, bolt on. 1600 motorn är identisk med 323 GTX motorn, med lite annat insug, avgas och ventilkåpa. FE3 motorn från 626 (?) är också ok men något högre och 2L tror jag. Länge sedan jag läste om detta, +10 år så man hinner ju glömma... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Sitter den i någon annan bil också ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Nånstans i bakhuvudet viskar Kia Sportage. Om du googlar miata och kia sportage dyker säkert något upp som ger mer exakta svar. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Styrsystemet för 1,6 med luftmätaren kan få lite problem att hantera 1,8an men det går att få till det genom att fippla med det (TPSen är annorlunda, och trottelhuset är lite olika så det är inte bara att byta), eller byta styrsystem. Motorfästen är också lite annorlunda vill jag minnas. Ajdå, det är en 90hk 1600 från 95-97, en udda fågel så jag är inte 100 på hur styrsystemet lirar (är det luftmätare med flapp eller värmetråd?). Det kan vara det nyare systemet eftersom det med stor sannolikhet är en OBD-II. För att få till en 1,8 i motorummet så behöver du ett plenum och trottelhus från en Miatamotor (alla andra installationer har den motorn tvärställd med trottelhuset i andra änden). Det är Mazdas B serie som gäller för att passa mot växellådan. FE3 och annat är precis lika svårt som en LS1... |
||||||
BP är motorkoden för 1800. Sitter i 323bg, 323f etc -90/94 131hk. miata upp till morderna tider -00/01? Lite osäker där då jag inte är en miata fan. KIA och Ford delar även samma motor..
Det som skilljer är beroende på årsmodell är toppen. Hydrauliska lyftare eller mek och resta insugskanaler. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
Gjutjärnsblocket för alla BP är samma i grunden, sen skiljer det lite vilka kanaler som borrats upp för sensorer och ledningar. Axiallagret ändrades lite 01.
Resta kanaler finns bara på topparna till Miatorna 98-05 (98-00 140hk utan VVT och 01-05 147hk med VVT). |
||||||
Skruva banåkabil MAZDA-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (11559 totalt) |