| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Söker e30 projekttrådar där folk dragit ny el
|
2974 besök totalt |
|
Hoppas tråden är ok. är ingen hejare på el men vill ha nytt i min e30 skulle därför vilja tjuvkika på hur andra har gjort även kanske ställa frågor mm nån som kan länka några fina byggen? har sökt men det är ju en hel djungel
_________________ J1mmy @rv1dsson |
||
|
Jag har ju pillat lite med elen då & då. Mer & mer av elsystemet har förvunnit med tiden.
Idag så återstår följande Kabelhärva bak (blinkers,bakljus,backljus,bromsljus,givare hastighetsmätare,soppapumpar 1&2,tempgivare diff & bränsletyck) Kabekhärva fram( helljus,halvljus,blinkers,p-ljus,tuta,vindrutespolare, kylarfläkt & vattentemp) Kabelhärva mittkonsol brytare för följande(tändning,startmotor,kupefläkt,kylarfläkt,soppapumpar,logger,instrument) Kabelhärva ratten här finns styrning av följande(blinkers,helljus,torkare,spolare,logger & tuta) Lite lösa elprylar är vindrutetorkare bromsljus sidoblinkers brytare för helhalvljus & p-ljus bromsbrytare för handbromsen Backgivare i växellådan Till detta är följande från motorn inkopplat tändning startmotor oljetryck laddning el till databoxen Allt är sedan sammankopplat till en modefierad orginal säkringsbox som matas från batteriet via en huvudbrytare. Lite bilder från fix med elen mm
Så här blev boxen
Smidiga kontakter i botten på säkringsboxen så det var bara att pilla ut dom med en skruvmejsel & plocka om dom som man ville ha det mycket smidigt
Så här ser det ut på baksidan när allt som inte ska användas är bortrensat
Denna lilla hög har jag sensat bort denna gången det blev 2,2 kg med div kablar mm
Följande funktioner har reläerna i boxen K1= klylfläkt K2=Signalhorn K3=Helljus K4=Halvljus K5=Bränslepump K6=Bränslepump K7=Värmefläkt K8=Ljusrelä K10=Vindrutetorkare Avsäkringen blev följande 1=Helljus vänster 2=Helljushöger 3=Kylfläkt 4=Blinkers 5=Vindrutetorkare/spolning 6=Bromsljus 7=Signalhorn 8=----------- 9=Backljus 10=instrumet 11=--------- 12=--------- 13=Halvljus vänster 14=Halvljus höger 15=---------- 16=---------- 17=Bränslepump 18=Bränslepump 19=--------- 20=Kupefläkt 21=--------- 22=P-ljus, vänster 23=P-ljus, Höger 24=---------- 25=---------- 26=---------- 27=---------- 28=12v uttag 29=GPS-puck 30=Data logger Allt är avsäkrat individuellt för att inte ställa till det för nått annat i fallt det går en säkring. Lite bilder på hur mittkonsol blev mm
Lite frånkopplande av instrumentpanelen & mittkonsolen Börjat koppla elen till instrumenten
Färdigkopplad instrumentpanel
Vare det ljus
Då var det färdigt
Börjat koppla ihop elen till mittkonsolen
Dessa vita kontakter som det är hopkopplat med är inget att ha _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
Den går inte genom snap off på min bil då det inte gick att få till nån vettig lösning som skulle hålla i längden. Utan jag har lös spiralkabel (vanlig tp (8-pol)) Mikael Kenson har fått till kabeldragning genom snap off på sin ultima han kör med 15-p dsub (vga-kontakt) på sin. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2974 besök totalt |