| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Elise .. Okörbar ?
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (6348 totalt) |
|
Elise .. Okörbar ?
Jag har tittat på ett halvtimmes program på Motors TV om Eilse Trophy. Detta program innehöll fler snurrningar, avåkningar och påkörningar än vad en hel sessong i RallyCross innehåller...
Bilarna snurrade överallt....på raksträckor, in i böjar och ut ur böjar. Slutledningen från min sida är...att bliarna är helt okörbara. Hur kan en bil, som tydligen helt saknar väghållning, vara så populär...???
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Precis som många 911 som är "felbalanserade" har denna modell orsakat massa avåkningar pga den låga masströgheten och mycket grepp i kombination kort axelavstånd.
Varför är den då populär? Enkelt svar; därför. När man sätter allt och det går bra, så går det sjukt bra. precis som med en 911. Men det är svårt.. därför blir det en utmaning. Och den förklaringen behövs väl inte förklaras ytterligare. Kan avsluta med en video som sammanfattar Lotusen på ett ärligt sätt. http://videos.streetfire.net/video/L _________________ Mathias Lövdblad |
||||||||
|
Ta en titt på förra veckans Topgear där de(även Stig) kör en Lancia Stratos replika. Snacka om svårkörd bil...
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
|
Re: Elise .. Okörbar ?
Jag såg antagligen samma och hade också fundering på att fråga här om Elise/Speedster är okörbara...
Jag har en annan reflektion om Motors TV (nu när jag har den), varför är det så mycket fokus på avåkningar? Hela program kan ju vara bara avåkningar... Kan de inte visa omkörningar istället? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
|
Re:
Ägaren har postat på ett forum och sagt att the stig körde typ hela dan med total kontroll och kunde utan problem hålla lååååånga powerslides, sen sa producenten till honom att snurra lite...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Re: Elise .. Okörbar ?
Det är vissa program på Motors TV som är lite suspekta. Som tur är det en hel del bra också. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Förhoppningsvis ingen som är förvånad, oavsett hur svårkörd bilen är måste väl en förare som the Stig som är erfaren och kompetent kunna hantera den nog för att köra ett NÅGORLUNDA bra varv iaf... Tycker Top Gear börjat flamsa runt lite väl mycket på senare tid. _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Re:
Det har dom gjort länge länge, hela deras "topplista" är ju stagead men struntsamma, det är snyggt filmat och underhållande mer behöver det inte vara. resten ska tas med en stor nypa salt. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||||
|
Re:
Jo precis, men det känns som att det blivit sämre, mer ploj, senaste 2 säsongerna ungefär. _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Jag har provat och provocerat ganska många bilar i mina dagar.
En enda gång har jag "snurrat" utan att jag var med på vart åt det barkade och utan att kunna reda upp det... Gissa vad det var för bil...
|
||||||||
|
Det är väl inte så konstigt att den är populär. Konkurensen på den sortens bilar är ju ickeexisterande, finns det några andra i klassen över huvud taget?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
|
Är den mer svårkörd med andra bilar med samma layout?
Eller är det så att det inte finns så många andra bilar med denna layout, och som är uppsatta för banåka, som 'hobbyförare' får tillgång till (och vågar satsa med)? //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||||
|
Re:
Vet inte vem The Stig är men tittar man på Race of Champions tex så blir det intressant. Rally- och racingförarna är ofta väldigt bra i grupp-N och wrc bilar etc, men kommer det till buggys eller rejäla rc-bilar som de haft ett år blir det väldigt försiktigt och kantigt. Medans rc-förarna brukar klara sig hyfsat i rallybilarna. Är nog inte så enkelt att 'KLIVA UPP' några trappsteg till häftigare (läs mer effekt, galnare, kanske sämre väghållning) och köra bra direkt. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Re:
Nej men att inte kunna fullborda ett varv utan att snurra känns väldigt otroligt eftersom han ändå kört en hel del seriösa monster runt den där banan. _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Re:
En ganska bra sammanfattning. Fast i det här fallet så är det rättbalanserat
och hävdar du att anledningen till att den är populär är att den är svårkörd har du nog aldrig kört en. EDIT: Ser att du har en speedster. Provat har du, men fel har du fortfarande. Den låga vikten, den korta hjulbasen och det låga masströgheten är det som gör bilen så fantastiskt kul att köra. Den regerar omedelbar på allt man gör. Och den reagerar omedelbart på omgivningen. Ett oväntat kast med bakvagnen måste kompenseras omedelbart, är du någon tiondel för långsam så hamnar du i en sladd som inte går att rädda. Samma egenskap som gör bilen så kul att köra gör den också lite lynnig. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||||
|
Re:
Nu har du nog läst lite fel; populär för att den är utmanande, inte för att den är svårkörd. Kul å köra är den ju, så klart. Men svårkörd på gränsen är den. (om du inte upptäckt det har det inte gått tillräckligt fort, för fort. )
_________________ Mathias Lövdblad |
||||||||
|
Re:
[quote="Fastlane"][quote="AxelT"]
Det räcker för mig! Underhållning när den är som bäst! Sen att inte hälften är sant av vad som kommer ur käftarna på de tre farbröderna är skit samma, det är bra TV! Synd att de inte visade ett RIKTIGT varv med Stratosen, hade varit kul att se vad den egentligen presterade. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
|
Re:
Instämmer i allt!
_________________ Ragnar Burenius
|
||||||||
|
Re:
[quote="Gustav_H78"][quote="Fastlane"]
Men nu har de ju tidigare visat att de kan bedriva någorlunda seriös (nåja) journalistik och varva med skön humor och actionfyllda klipp. Nu är det för mycket "And we asked ourselves.. how hard can it be?" och så tar nåt skumt projekt upp hela sändningstiden. Jämför med när de t.ex. körde supersportbilar på jakten efter den perfekta vägen, till exempel, som iaf för mig kändes mer intressant och bättre TV! _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Ang Top Gear:
Man får inte glömma att det är ett humorprogram med motorinslag. Man ska inte tro det är ett motorprogram med humorinslag. Den skillnaden gör att de har betydligt fler tittare skulle jag tro. Målgruppen blir klart större. Ang Stratos: Drömbil! och det är väl klart att den inte är så svårkörd som de påskiner. Men med kort hjulbas och vikten inte utspridd längst ut i ändarna av bilen (och i det aktuella fallet en relativt tung motor) så kräver den säkert sin man. Det kanske var James tur att vara the Stig den här veckan
Ang Elise: Underbar tråd det här Tycker det redan skrivits helrätta inlägg här i tråden om Elisen. Jag håller bara med. Typ: Snabba reaktioner är kanon men det kräver ju även snabba reaktioner.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Elise .. Okörbar ?
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (6348 totalt) |