Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Honeycomb
2151 besök totalt
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369


Trådstartare
Honeycomb

Hej,
är det någon som vet någon bra inköpskälla för honeycomb-paneler (dvs små mängder/storlekar) i Sverige?

_________________

/LOLA-Christian
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Re: Honeycomb

Christian Carlsson skrev:
Hej,
är det någon som vet någon bra inköpskälla för honeycomb-paneler (dvs små mängder/storlekar) i Sverige?


Ring och prata med Fredrik Wettermark på Composite design i Malmö 040-437437.

Har du en Lola så lär han tycka det är kul att hjälpa till.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Köper man färdiglaminerade paneler? Finns dom i alla möjliga utförande eller bara plana?

Är det till bärande delar?

mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Pär Hylander skrev:
Köper man färdiglaminerade paneler? Finns dom i alla möjliga utförande eller bara plana?

Är det till bärande delar?

mvh, pär


Det vanligaste är glasfiberskins med kevlar honeycomb. de kommer i planaplattor och används mycket i flygindustrin. För att få andra former används sk. cut-and-fold teknik. man tar bort en remsa av skinnet som är lika bred som plattan är tjock (för 90deg böj) på ena sidan med en fräs. sedan viker man skivan varpå honeycomben viks ihop. Därefter limmar man fogen på insidan.

Det finns även alu-alu paneler men dessa är känsliga som fan. Dock perfekta att göra krockstrukturer av. Det fanns två GT40 med chassiet tillverkade i alu-alu med cut and-fold, tyvärr var de omöjliga att laga efter små sammanstötningar.

Man kan absolut bygga bärande delar med mycket hög styvhet, dock är man ju begränsad till just cut&fold vilket inte ger lika stor designfrihet somm upplagd fiber.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



porschedriver skrev:
Det finns även alu-alu paneler men dessa är känsliga som fan. Dock perfekta att göra krockstrukturer av. Det fanns två GT40 med chassiet tillverkade i alu-alu med cut and-fold, tyvärr var de omöjliga att laga efter små sammanstötningar.


Har du tips på någon som säljer sånt material?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Westfield skrev:
porschedriver skrev:
Det finns även alu-alu paneler men dessa är känsliga som fan. Dock perfekta att göra krockstrukturer av. Det fanns två GT40 med chassiet tillverkade i alu-alu med cut and-fold, tyvärr var de omöjliga att laga efter små sammanstötningar.


Har du tips på någon som säljer sånt material?


Jag har en kompis som jobbar i flygindustrin, men kolla med Fredrik (andra inlägget i denna tråd). Han kan säker skaffa fram material bara man är beredd att betala vad det kostar.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hur stora kvantiteter pratar vi om?
Vad ska du ha materialet till?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Hur stora kvantiteter pratar vi om?
Vad ska du ha materialet till?


Det är bara en bit, c:a 500 x 1200, som behövs.
Jag håller på att återställa mitt LOLA-chassie efter kraschen på Knutstorp för 2 år sedan.
Lyckades hitta en nästan identiskt monocoque i England förra året,
men det är en förstärkningsdetalj i förarutrymmet som saknas,
och som blev knäckt så att den ej kan återanvändas.
och ja, det är just alu - alu paneler som skall användas.

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hur tjock?
Vi reparerar en hel del honycombstrukturer (alu-alu) i vår verkstad. Men vi brukar klara oss ifrån att byta hela paneler (dyrt att byta skrov på en helikopter...) utan vi reparerar med hjälp av ilägg och ny plåt. Är den ireparabel går den ju alltid att tillverka...
Har du bilder på den skadade detaljen? Maila över så visar jag dem för plåtslagarna i verkstan och låter dom komma med ett utlåtande.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369


Trådstartare
Hej Kristian (en frände?.... )
c:a 20 mm skulle jag tro, bitarna liger på verkstan,
men jag skall ta och mäta upp den under helgen
så skickar jag dig bild och mått.
Tills dess kanske du kan titta på den här bilden:

Det är avdelaren som syns i mitten av bilden som avses.

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Carlsson, Ser kul ut!

"Måste" man reparera med just den metoden? Hade det inte gått bra att göra ett litet laminat med bra skumplastkärna. Eller blir det varmt där? Viktmässigt kan det ju inte göra många hg.

Merheim,
Intressant med cut&fold-tekniken! Hur säkerställer man att kärnan från de båda "delarna" sammanfogas ordentligt? Lim i stora lass?

_________________
Pär Hylander
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369


Trådstartare
Det handlar bara om att eftersträva original-utförandet, that's all.....

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Christian Carlsson skrev:
Hej Kristian (en frände?.... )
c:a 20 mm skulle jag tro, bitarna liger på verkstan,
men jag skall ta och mäta upp den under helgen
så skickar jag dig bild och mått.

Bra om du skickar ett par bilder.
Bonus om du vet vad det är för alu thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Pär Hylander skrev:
Carlsson, Ser kul ut!

"Måste" man reparera med just den metoden? Hade det inte gått bra att göra ett litet laminat med bra skumplastkärna. Eller blir det varmt där? Viktmässigt kan det ju inte göra många hg.

Merheim,
Intressant med cut&fold-tekniken! Hur säkerställer man att kärnan från de båda "delarna" sammanfogas ordentligt? Lim i stora lass?


Kärnan (dvs bikakestrukturen) sammanfogas inte alls, den bara viks ihop, ungefär som ett dragspel sedan limmar man i innerfogen med ett lätt elastiskt lim eller med en specialepoxi(tror jag).

Är det någon som är seriöst intresserad av att bygga chassin så kan min kompis från flygindustrin hjälpa till med exakta instruktioner.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



porschedriver skrev:


Kärnan (dvs bikakestrukturen) sammanfogas inte alls, den bara viks ihop, ungefär som ett dragspel sedan limmar man i innerfogen med ett lätt elastiskt lim eller med en specialepoxi(tror jag).
.




Så märkligt och så långt ifrån vad som är acceptabelt vi (=DIAB, producent av Divinycell) laminerar med just skumplasten Divinycell. Kan det ha att göra med att honeycomben inte har samma egenskaper i alla riktningar (kommer inte ihåg det korrekta ordet, anisotropt?) så att det inte är lönt att sammanfoga kärnan?

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Pär Hylander skrev:
porschedriver skrev:


Kärnan (dvs bikakestrukturen) sammanfogas inte alls, den bara viks ihop, ungefär som ett dragspel sedan limmar man i innerfogen med ett lätt elastiskt lim eller med en specialepoxi(tror jag).
.




Så märkligt och så långt ifrån vad som är acceptabelt vi (=DIAB, producent av Divinycell) laminerar med just skumplasten Divinycell. Kan det ha att göra med att honeycomben inte har samma egenskaper i alla riktningar (kommer inte ihåg det korrekta ordet, anisotropt?) så att det inte är lönt att sammanfoga kärnan?


excaktemento... honeycomben är anisotrop. dessutom så förstörs inte strukturen vid vikningen såsom vid cut&fold med skumkärna utan viks ihop ungefär som ett dragspel i innerkant. Sedan läggs ju limsträngen så att den även limmar ihop kanterna.

Detta tillvägagångssätt är standard i flygindustrin så det är väl utprovat.
Man kan ju göra cut&fold även med divinycell men då skär man ju även ut trekantiga bitar ur kärnan där ytorna sedan måste limmas. med honeycomben så rör man aldrig materialet utan det är bara fiberskinnet som tas bort.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



porschedriver skrev:
[
dessutom så förstörs inte strukturen vid vikningen såsom vid cut&fold med skumkärna utan viks ihop ungefär som ett dragspel i innerkant.


Aha! Där hade vi den felande länken i min tanke! Man skär inte inte sönder kärnan utan fäller bara ihop den lite försiktigt thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Honeycomb
2151 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande