Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Attityder och bättre vetande????
1, 2, 3   >>
8206 besök totalt
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Vad är det med rejsas attityd?
Förr var rejsa ett ställe man kunde få bra bemötande vid hur dumma frågor som helst.
Numer tror jag det är flera som inte vill eller vågar fråga saker.
Men blir nästan överkörd eller ifrågasatt omgående.

Se t.ex denna tråd för det senaste påhoppet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61539

Jag är nog en av de som hellre väntar och låter någon annan svara.
Då slipper man få dumförklarande frågor eller andra knäppa orelaterade frågor.
Jag personligen är väldigt less på denna attityd.

Men jag hoppas att Magnus tar tag i detta.
Annars glider rejsa snabbt mot ett "någravetbästforum".

Jäkla onödigt att låta folk få bete sig hela tiden!
Vågar man skriva så här eller blir man såga nu åxå?

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Min personliga syn på det hela är att många uttalar sig tvärsäkert i ämnen som de uppenbarligen inte har någon koll på och då faller vitsen med forumet. Man ska inte behöva känna alla för att veta att det det de skriver faktiskt är något de har koll på. Mitt eget inlägg i tråden det länkades till är för att jag tycker ingången i två kurvor bryter mot resten av körningen.

Den typen av inlägg där alla bara hävdar sin åsikt utan att ha några som helst teoretiska belägg för det de skriver är en av anledningarna till att jag valt bort modererandet.

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Min personliga syn på det hela är att många uttalar sig tvärsäkert i ämnen som de uppenbarligen inte har någon koll på och då faller vitsen med forumet. Man ska inte behöva känna alla för att veta att det det de skriver faktiskt är något de har koll på. Mitt eget inlägg i tråden det länkades till är för att jag tycker ingången i två kurvor bryter mot resten av körningen.

Den typen av inlägg där alla bara hävdar sin åsikt utan att ha några som helst teoretiska belägg för det de skriver är en av anledningarna till att jag valt bort modererandet.

+1

Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004

Jag tycker det börjar bli sämre och sämre med korrekta namn som användarnamn eller i signatur och egen bild i avatar också, vilket underlättar att köra en hårdare attityd. Detta tycker jag är mycket tråkigt...

Saab 9-3 -07
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Mats Th skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Jag tycker...

+1

Utifrån min personliga uppfattning... Jag håller inte helt med er.

Alla måste få tycka och kommentera här på rejsa så länge det är en sansad diskussion. Även om man är mindre erfaren eller yngre eller så...
Vi kan ju inte börja kräva en viss "kunskapsnivå" för att få posta på rejsa. Det skulle ju inte funka...
Vi vill ju lära av varandra på ett snyggt sätt.
Sen är det ju viktigt att man är ödmjuk inför sina påståenden. Alla kan "ha fel" eller uppfattas på fel sätt.

Som moderator måste jag ju se till att vi inte är taskiga mot varandra. Jag tycker väl kanske att Hr.Th var lite väl kort mot Axel Tanners tyckande i tråden det refereras till.
Jag uppfattade inte Tanners inlägg som så problematiskt.

Snart är det Jul. Ta en pepparkaka till.

Rice and shine
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Intressant hur som helst.
Det är ju dock ett faktum och inte en fråga detta.
Så vad som tycks är ju lite sekundärt.

Men jag håller mer med om att det har blivit sämre attityd.
Detta är ju bara den senaste tråden det blivit hårt i.
Inte första gången direkt

Inte heller första gången personen i fråga hugger till på inlägg.
Men frågan är ju inte vem eller vad som sägs utan är det så vi vill ha det?
Jag VET i alla fall att jag och andra drar mig från att fråga.
Detta även fast jag varit på rejsa att längre tag.

Ja i min värld är det roligt att fråga.
Men känner man sig hindrad så blir det inte kul längre.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Lars Falk skrev:
[ ............. Jag tycker väl kanske att Hr.Th var lite väl kort mot Axel Tanners tyckande i tråden det refereras till. ..............

och vem fan är det som skriver...TH.....är det en ny "Jag trodde att alla viste vem jag är"...?

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Det bästa är att inte ge sig in i trådar om ringen.....för där sitter det folk som inte är som andra.....dom är MYCKET bättre.

Men så länge dom inte kommer ut i det vanliga forumet...är iallafall jag nöjd.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Attityder och bättre vetande????

Lillen skrev:
Alltefter tiden går så är det smidigast att bifoga en signatur som innehåller en disclaimer mot felskriving, oförstådd; ironi, humor, argumentation osv.

Till viss del börjar det bli lite som Patentverket i USA ca 1890, allt är redan skrivet, SÖK.

Det blir numera ganska många skrivna inlägg som aldrig skickas, det är inte riktigt värt energin att ta hand om svaren.
Men det förståss, om man bara ska skriva om det man gör fysiskt (alternativt har färsk erfarenhet om) så ska jag ju hålla käft (topic är inte direkt soffnötande i nån av forumdelarna).

Edit: obs, detta tog längre att skriva än tänkt, så det är inte som följdrespons av inläggen ovan... (suck)

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Nu har jag ätit en pepparkaka till....
Magnus grundidé med rejsa är att forumet ska vara till för alla, så långt allt väl. För oss som läst och /eller varit reggade på rejsa en längre tid så tycks det dock ha gått lite fel någonstans på vägen.
Förr så var det vanligare att kunniga personer uttalade sig och diskuterade ett ämne och noviserna läste, tog till sig och kom in frågor då de undrade över något. I nuläget så känns det alltför ofta som att noviser går in i trådar och uttalar sig tvärsäkert med en attityd som att de har full koll när de i själva verket bara är unga, oerfarna och okunniga.

I mina ögon är det moderatorerna som bör hålla detta beteende i schack med vänliga tillrättavisningar och tips om att man kanske ska läsa först, fråga sen och därefter göra inlägg. Annars får vi en situation när inte skogen syns för alla träden, nykomlingarna sänker rejsas kvalitét medelst spammande.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Mats Th skrev:
I mina ögon är det moderatorerna som bör hålla detta beteende i schack med vänliga tillrättavisningar och tips om att man kanske ska läsa först, fråga sen och därefter göra inlägg. Annars får vi en situation när inte skogen syns för alla träden, nykomlingarna sänker rejsas kvalitét medelst spammande.
Att lägga allt upfostrande i moderatorernas knä fungerar inte, samtliga behöver ta på sig utbildarhatten, ta ett djupt andetag och försöka styra diskussionerna till den tvivselnivå som önskas.
Ibland fungerar det inte men det är många som tar styrning.

Ibland kommer det nykomlingar med stor erfarenhet också, då verkar det gnissla minst lika mycket innan bufflarna har sniffat tillräckligt på varandra.

Som exempel: "Å vem f_n e du att ha åsikter i 'mitt' ämne", är ju inte det smidigaste avtrycket att lämna till eftervärlden (för Rejsa kommer att finnas kvar för evigt, det har Magnus "lovat" (tror jag) ).

Information är knepigt, speciellt om den skapas kontinuerligt genom interation mellan människor. Det är mycket enklare när den är död och serverad indexerad och klar. Ett av de få områden jag har lite erfarenhet (tillräckligt för att nån vill betala för det iaf).

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Niklas Falk skrev:
Mats Th skrev:
Att lägga allt upfostrande i moderatorernas knä fungerar inte, samtliga behöver ta på sig utbildarhatten, ta ett djupt andetag och försöka styra diskussionerna till den tvivselnivå som önskas.
Ibland fungerar det inte men det är många som tar styrning.

Ibland kommer det nykomlingar med stor erfarenhet också, då verkar det gnissla minst lika mycket innan bufflarna har sniffat tillräckligt på varandra.

Som exempel: "Å vem f_n e du att ha åsikter i 'mitt' ämne", är ju inte det smidigaste avtrycket att lämna till eftervärlden (för Rejsa kommer att finnas kvar för evigt, det har Magnus "lovat" (tror jag) ).

Mitt enda inlägg i denna debatt blir detta till Niklas

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
samtliga behöver ta på sig utbildarhatten, ta ett djupt andetag och försöka styra diskussionerna till den tvivselnivå som önskas.

thumbs up

Jag var ung när jag började här och se vad jag lärt mig

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Pontus Fyhr skrev:
Jag var ung när jag började här och se vad jag lärt mig

Jag har träffat Pontus på riktigt och kan intyga att vi har lyckats bra med honom.

Skåne
Här sen Nov 2002

Mats Th skrev:

Förr så var det vanligare att kunniga personer uttalade sig och diskuterade ett ämne och noviserna läste, tog till sig och kom in frågor då de undrade över något. I nuläget så känns det alltför ofta som att noviser går in i trådar och uttalar sig tvärsäkert med en attityd som att de har full koll när de i själva verket bara är unga, oerfarna och okunniga.

Jag brukar inte alltid dela åsikt med Mats, men här håller jag med till 100%.

Många inlägg känns numera baserade på en 50/50 blandning av något, som folk i bästa fall har testat i sitt
Playstation och andra halvan en upprepning av något dom tjuvläst i dyra Engelsk tidningar på Pressbyrån...

Alltså, om någon skriver inlägg (inte frågor, alltså) om t.ex. Ringen, så är det väl ändå inte för mycket begärt
att den personen åtminstone har varit där? Det blir ju rätt värdelöst annars..

Den här trenden skulle väl egentligen inte vara något bekymmer, om det inte vore för att andelen duktiga skribenter
samtidigt verkar ha minskat - och därmed så har kvalitetsnivån fallit rejält.

Själv tillhör jag tveklöst en kategori som, sedan 2002, har läst mer än vad jag har tillfört här på rejsa - men nu är
det banne mig långt mellan aha-upplevelserna..

Så länge som rejsa höll en - i mina ögon - hög kvalitet, så var det också självklart för mig att skriva under med
fullständigt namn.

Men nu struntar jag i det och loggar ut ett tag. En kvalitetshöjning redan där.

/Vi ses

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

FredrikÅ skrev:
Den här trenden skulle väl egentligen inte vara något bekymmer, om det inte vore för att andelen duktiga skribenter
samtidigt verkar ha minskat - och därmed så har kvalitetsnivån fallit rejält.

Själv tillhör jag tveklöst en kategori som, sedan 2002, har läst mer än vad jag har tillfört här på rejsa - men nu är
det banne mig långt mellan aha-upplevelserna..

Så länge som rejsa höll en - i mina ögon - hög kvalitet, så var det också självklart för mig att skriva under med
fullständigt namn.

Men nu struntar jag i det och loggar ut ett tag. En kvalitetshöjning redan där.

/Vi ses
Låter som en recension av en tidning du börjat surna att betala prenumerationen på...
Men varför det skulle ge grönt ljus för "anonymitet" har jag svårt att se, missnöjesyttring genom trotsighet?

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Cyberdennis skrev:
Jag tycker det börjar bli sämre och sämre med korrekta namn som användarnamn eller i signatur och egen bild i avatar också

Här tycker jag att man "SKA" ha bild & rätt namn det underlättar så mycket

Nu har man själv varit med ett tag så man har hyfsad koll på de flesta som skriver frekvent här
men vissa sakar både namn & bild.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Personligen är det många gånger som jag har raderat ett inlägg och inte skickat det, inte för att jag är feg för att ta en debatt, men mer för att jag redan innan jag skickar vet att risken är står att tråden drar ivåg åt att diskutera inlägget istället för innebörden av inlägget och då känns det som man mer skrivit ett inklägg. Det är lite tråkigt som det blivit nu.

Jag har fortfarande gott hopp om rejsa och jag är mer en prenumerant än en skribent. Men! jag tänkte ändra på det nu så får vi se om jag också får svar av typen "å vem f-n är du att yttra dig" så kan vi kanske hjälpas åt att styra upp alla med den attityden.

För den attityden som vissa har är verkligen inte ok, om jag får tycka nåt..

Bra ide va?

/Benjamin

Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008

Jag får också lägga mig i denna tråd, jag håller med många om att folk svarar precis på det du INTE undrade över, och en annan massa skit.
Att folk har olika syn på vissa saker, visst det är helt ok, men måste man spy ner trådarna, för att man sitter där hemma och klappar sig på bröstet och tror att man är något bara för att man körde med sin fina bil på någon bana i somras.
Helt ärligt, jag har inte varit på rejsa mer sen 2007 eller 2008, och man märker att stämningen blivit sämre.
Vad har man att hålla hemligt med att inte skriva sitt riktiga namn, och inte fylla i sin profil.
Jag tycker personligen att det är jevligt fegt, man kan spy i trådarna men inte vissa vem man är.
Så ni som känner er träffade, Uppdatera era profile och era namn, och har man något att dölja, bli härifrån eller ge f-n i att skriva nerlåtande inlägg..

//Robban

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re: Attityder och bättre vetande????

Lillen skrev:
Vad är det med rejsas attityd?
Förr var rejsa ett ställe man kunde få bra bemötande vid hur dumma frågor som helst.
Numer tror jag det är flera som inte vill eller vågar fråga saker.
Men blir nästan överkörd eller ifrågasatt omgående.

Se t.ex denna tråd för det senaste påhoppet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61539

Jag är nog en av de som hellre väntar och låter någon annan svara.
Då slipper man få dumförklarande frågor eller andra knäppa orelaterade frågor.
Jag personligen är väldigt less på denna attityd.

Men jag hoppas att Magnus tar tag i detta.
Annars glider rejsa snabbt mot ett "någravetbästforum".

thumbs up +1

Fullständigt namn och en ödmjuk attityd mot varandra ser jag som en självklarhet.
Det är trist när det inte funkar för alla, dock älskar jag den råa men HJÄRTLIGA tonen man kan ha mot varandra här,
men det är först när man känner vederbörande och vet att det uppfattas korrekt.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Största skillnaden som jag upplever det är väl att det dyker upp fler och fler som använder rejsa som ett "facit", dvs man vill verkligen inte lära sig utan man vill bara ha svar på vad som är "rätt/optimalt".
Exempel: "Vad skall jag ha för fjädrar på min XXXX?" ist för "Hur räknar jag fram vilken fjäderkonstant jag skall börja prova med?" eller liknande.

Ganska stor skillnad i attityd IMo.

Sen att det finns många papegojor som bara säger vad dom hört utan att förstå är inget nytt, det finns utanför forumvärlden med..

BMW 330i -05
Citera
Foruminfo/frågor
1, 2, 3   >>
8206 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande