Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1170 besök totalt |
S42?!?
Jag köpte idag decembernr'et av Total BMW (ja, jag har blivit frälst ![]() Läste precis om en speciellt BMW med en speciell BMW motor, och nu undrar jag: var hittar jag mer fakta om S42? Var får jag tag på en bil med en S42'a? ![]() |
||||
Men hallå!!!! Det är juh en brittisk tidning (vad annars?), har för mig att det är samma förlag som i sverige ger ut bilsport som ligger bakom den. Finns att köpa på press-stop eller interpress, men finns dom utanför sthlm? ![]() |
||||
S42 är tvåliters supertouring motorn.
http://www.kiosken.com/kiosken/nummer.html?cat=15-0&lang=0&title=&nof=175&cust=1129931&tid=4759&count=101&ret=trafflista _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Så mycket förstod jag av artikeln ![]() Vad jag är mer intresserad av är vad måste man göra med en std M42'a för att "konvertera" till en S42'a? |
||||
Det mesta + moms skulle jag tro dessvärre. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Någon gång måste man juh unna sig ett livstyngande lån ![]() |
||||
Skulle tro att inget i en äkta S42 härstammar från M42 förutom grundidén. Blocket är troligtvis ett förstärkt M42 block precis som DTM blocket till S14 som är ett förstärkt S14 block enbart framtaget för tävlingsbruk, toppen har nog ingenting gemensamt.
Däremot borde det gå att hitta begagnade motorer nu när alla börjar köra långlopp med ST bilarna. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
hittade lite info om bmws race motorer här men effekt siffrorna får man nog ta med en nypa salt.http://www.kempower.be/racedif/raceengines.htm
_________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() Siffrorna är inte helt olika BMW's utgivna effektsiffror, så helt uppåt väggarna är dom nog icke. |
||||
Interpress finns nog på många ställen runt om i detta land. Gå in på http://www.interpress.se välj din tidning, skriv in ditt postnummer och var närmsta butik finns dyker upp på skärmen.
_________________ Johan Carlsson Golf G60 ![]() |
||||
Reglerna för gammla ST är sådana att man MÅSTE utgå från original block och topp. Inga specialare här. Identiteten på alla delar måste kunna styrkas.
Att det sedan tar 40h att bearbeta bara blocket för en gubbe på Motorsport är en annan sak, fast det är ett standardblock. Topparna fyllde "de flesta" igen både kanaler och förbränningsrum på för att göra upp nya former på hela rasket. M42 har dock ett så pass vettigt topplock att utgå ifrån att detta med största sannolikhet är ogjort arbete. Iaf visar div flödesmätningar det. Men på Volvo vet jag att man gjorde det. Trimma efter ST är dock ett sätt att göra det ganska bökigt för sig då man bla hade en varvtalsbegränsning på 8500 varv, regler för ventil/kanalstorlekar osv osv. Mot slutet lyckades man få en körbar maskin ner mot 6500-6700 rpm. Under det var den död. Effekterna är nog inte saltade allt för mkt. BMW själva uppgav 312hk i den sista maskinen Fredrik Ekblom åkte med. Själv trodde FE mer på "fel sida 300". Nissan och Honda tog ut runt 330 sista åren i Italien. Axehult åker med en sådanhär maskin i sin ST 320, fast dom har satt i Endurancekolvar för längre livslängd. Det tappade han ca 7hk på och nu ger den 276 om jag minns rätt. Det är en motor efter 95 års spec. Nu ska han iaf kunna åka en säsong mellan renoveringarna... Volvo hade runt 50 mil på sina mot slutet... Vi kan konstatera en sak. Super Touring var extremt!!! ![]() Men visst Andrew, vill du ha lite bättre knuff i din maskin så har jag "nog" rätt kontakter... ![]() |
||||
Shit Pommes Frites (va dumt det ser ut i skrift ![]() ![]() ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1170 besök totalt |