Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett Coupe Gte -75
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (51058 totalt)
Kadett Coupe 400
Ljungby
Här sen Feb 2008
Inlägg: 20


Trådstartare
Pga att jag personligen tycker att det finns på tok för lite Opeltrådar på denna sida tänkte jag bidra med mitt Kadettbygge.
Planen är att få karossen färdigmonterad tilll sommaren och så snart ekonomin tillåter beställa motordetaljer så bilen blir klar för gatan.

Info..
Motor:2,4L Cih med omegas 24v topp kapad till 16v, kammar, kolvar och stakar ska införskaffas. Tanken är att använda ett hemmatillverkat spjällhus ᴓ50
Växellåda: Getrag 262 4vxl med lång 1:a
Chassi: ska behålla orginalkonstruktion av framvagn men med uppgraderade skivor och bromsar. Bakaxel ska förses med skivbroms och coilovers.
Kaross: Bilen har försetts med skärmbreddare från RP, om möjligt ska jag försöka få tag i Gte,s vinge och spoiler. Söker efter vita blinkers...
Inredning: Tanken är att behålla så mycket orginal instrumentering som möjligt. Bilen är försedd med bur och 2st stolar.

Bilens status i idag...



























_________________
David Lanquist
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Kadett Coupe 400 skrev:
...
Info..
Motor:2,4L Cih med omegas 24v topp kapad till 16v, kammar, kolvar och stakar ska införskaffas. Tanken är att använda ett hemmatillverkat spjällhus ᴓ50
...




Detta måste du berätta mera om.

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Snygg kadett! en 16v CIH är aldrig fel heller, tittade och lyssnade på en sån i somras - de är för trevliga!

Kommer helt klart följa det här projektet! Vad är målet med bilen förresten?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Kadett Coupe 400
Ljungby
Här sen Feb 2008
Inlägg: 20


Trådstartare
Målet med bilen är väl till hälften själva resan till färdig bil men självklart ser man fram emot den dagen då jag
förhoppningsvis fått höra ljudet av 16 ventilaren. Är fullt medveten om att vägen dit kräver en del extern hjälp
samt pengar men har sedan länge bestämt mig för att göra ett försök.

Tanken är att jag med en rolig motor och lätt bil ska få en rolig leksak till sommaren någon gång i framtiden. Någon Opelträff
ligger väl också på schemat. Bilen ska förses med ett par 16" BBS RS fälgar som jag har liggandes, men
dessa ska renoveras och uppgraderas med bredare fälgbanor.



_________________
David Lanquist
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



thumbs up

Härligt med ännu en fin Kadett Coupé! Det är inte många som bygger med kapad C30SE topp, men det borde väl iaf vara tre-fyra st i landet nu?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kadett Coupe 400
Ljungby
Här sen Feb 2008
Inlägg: 20


Trådstartare
Ja, vad man har hört men det finns troligtvis fler?? Någon som kanske byggt färdigt sin "Rissetopp"?

_________________
David Lanquist
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



DB bilas eller vad de heter har färdiga kamaxlar till ett sånt här bygge.
inte bara risse.

se till att få toppen bra portad då de är lite restriktiva på insug.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
backman
Jakobstad (Finland)
Här sen Jan 2005
Inlägg: 68



Kadett Coupe 400 skrev:
Pga att jag personligen tycker att det finns på tok för lite Opeltrådar på denna sida tänkte jag bidra med mitt Kadettbygge.
Helt rätt tänkt!
Ser jäkligt bra ut, ska bli intressant att få se och höra slutresultatet. thumbs up
Hur ser bromsplanerna ut för bakaxeln, Astra ok och skivor eller..?
Vita blinkers hittar du på tyska eBay; länk

_________________
Andreas Backman
Opel GT -69 | Kadett B LS -68 | ex. Kadett C coupé 2.0 16v -76
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Jag tycker de är för lite bilder i denna tråd! Mer vill jag se! Mer!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274



En mycket läcker Opel thumbs up

Den här tråden kommer jag att följa noga !
Det ska bli intressant att se hur du lyckas med 24-ventilarn, har varit sugen att
testa själv men inser att jag inte har kunskapen....

Mvh
Mantagubben

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Stefan Persson
Malmö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 214



JAAA!!! Mera Opel!

Ser mycket fin ut och det där med 24V till 16V ombyggnad är vääääldigt intressant.
Ska du göra det själv eller har du någon som gör jobbet. Kostnader??
Ska bli kul att följa!


Lycka till thumbs up
Stefan

_________________
Stefan Persson
FeniX Motorsport
Citera
Kadett Coupe 400
Ljungby
Här sen Feb 2008
Inlägg: 20


Trådstartare
Tack Andreas för tipset om var jag finner vita blinkers =) Astra ok hade varit det smartaste men har köpt
ok från 900 och tänkte köra med hydraulisk handbroms, få se vad de säger på bes.

Den största kostnaden för toppen är de specialtillverkade kammarna som ligger runt 10000-15000:-
annars är det mest tid och tillgång till alu-svets, fräs, svarv samt info från nätet. Portning av toppen har
jag inte tänkt göra själv.

http://kmcams.com/index.php?cPath=22&sort=2a&filter_id=25

http://www.mantawelt.de/cih16v-projectone-07.htm

www.risse-motorsport.de

_________________
David Lanquist
Citera
Kadett Coupe 400
Ljungby
Här sen Feb 2008
Inlägg: 20


Trådstartare
Monterat värmepaket...


_________________
David Lanquist
Citera
backman
Jakobstad (Finland)
Här sen Jan 2005
Inlägg: 68



Kadett Coupe 400 skrev:
Tack Andreas för tipset om var jag finner vita blinkers =) Astra ok hade varit det smartaste men har köpt
ok från 900 och tänkte köra med hydraulisk handbroms, få se vad de säger på bes.
Så lite så , håller själv på att fixa till en ny bakaxel med astra ok + skivor, skulle varit enkelt om nån annan skulle ha gjort samma sak och t.ex haft ritningar på fästen

_________________
Andreas Backman
Opel GT -69 | Kadett B LS -68 | ex. Kadett C coupé 2.0 16v -76
Citera
Kadett Coupe 400
Ljungby
Här sen Feb 2008
Inlägg: 20


Trådstartare
Monterat fram och bakruta samt torkarmotorn






_________________
David Lanquist
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



thumbs up

Fränt med 16v CIH oxå

_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



Mycket vacker bil!

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Anders Kristensson
Eslöv
Här sen Aug 2004
Inlägg: 9



Hittade en färdig CIH 16V topp på ebay.de om någon vill bygga något liknande.

http://cgi.ebay.de/CiH-16V-Zylinderkopf-bearbeitet_W0QQitemZ1205211860 . . . .

_________________
Anders Kristensson
Citera
Kadett Coupe 400
Ljungby
Här sen Feb 2008
Inlägg: 20


Trådstartare
Monterat bromscylinder, guldfärgen gör sig inte riktigt få se om den blir svart istället.


Svarvat nav till bromsskiva

_________________
David Lanquist
Citera
Kadett Coupe 400
Ljungby
Här sen Feb 2008
Inlägg: 20


Trådstartare
Någon som vet om man vinner något effektmässigt med att placera spridarna enligt bild(F1-motor) jämfört med att placera dom på insuget på traditionellt sätt? Fördelar och nackdelar??

_________________
David Lanquist
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158



Jag har fått för mig att det gör mer skillnad ju mer man tänkt varva....håller man sig under 8000rpm ger det knappast några fördelar. Svårt att få till tomgång oxå.

Tittade på en rallycross-corsa som klämde ur 225hk ur 1,6 liter o den hade dubbla spridarrader men dom yttre gick in över 8500 tror jag det var, under det hade det inte gett nån skillnad på den maskinen iaf.

_________________
Martin Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett Coupe Gte -75
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (51058 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande