Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum | << 1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 42, 43, 44 >> 88 besök senaste veckan (262582 totalt) |
Om vi säger såhär, så är mina usla placeringar inte så smärtsamma då just slicksen gör körningen så fantastiskt mycket roligare Jag har medvetet hittils kört väldigt högt tryck för att få upp yttemperatur. Men vid senaste körningen låg jag runt 2 varmt. Tillsammans med ok drifttemp så kan jag nog börja labba med lägre däcktryck. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Fantastiskt roligt att läsa om dina körningar Eddie.
Jag blir grön av avund att jag inte har möjligheten att göra detsamma. Kämpa på med både körning, racerapporter och utveckling av bilen. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Japp, Höstracet blev en riktig höjdare på många sätt . Upptakten var att jag fick bytt däcket med pyspunka hos FHRacing. Ena framdämparen var lite väl glappig så den demonterades, smordes och monterades. Jag hårdbevakade SMHI appen under veckan för att få grepp om väderläget inför tävlingen. Det fanns hopp och dagen skulle bjuda på torrt, soligt om än kyligt (en bit under 10 grader) väder. Riktigt bra förhållanden med andra ord. Dagen började med de vanliga rutinerna och denna gång hade jag Roy som hade tagit med mina slicks till banan.
Fri träning Vilken underbar förmån med fri träning. Mina däck var hårdpumpade så däcktrycket behövde justeras, dessutom var det mycket däckrester på dem som behövde skrubbas av. Sedan är det bra med lite uppvärmning av föraren. Vi är i princip halva startfältet ute på träningen så det är mycket trafik. Men det känns väldigt bra, kanske något överstyrt. Under passet märker jag skrammel som verkar komma inifrån kupén och klonkande från ena fjäderbenet. Ser 1:12,2 på laptimern vilket indikerar att denna dagen han det hända stora grejer . I depån kollar jag däcktryck som får justeras från 2,6 till 2,0. Fjäderbensglappet justeras med efterspänning av bulten till fjäderbenslagringen. Skramlet i kupen blir svårare att hitta men lite småskräp plockas bort under mattorna och en dräneringsslang får fästas upp. Foto: Göran Larsson - Rätt coolt med hjullyft genom Kvällsposten men troligtvis lider jag av kärvande kränghämmare. Tidskval 1 Riktigt glad och uppvärmd går jag ut på kvalet. Det visar sig bli ett fritt pass med mycket solokörning. Saker flyter på och körningen slipas nästan organiskt. Liksom Sturup övar jag på att bromsa in i kurvorna och det känns bra. Likaså övar jag på inte bromsa upp för NGK samt hålla full gas från Lito hela vägen ut på rakan. 1:11,1 ser jag snart på Performanceboxens display, sedan börjar 1:10 tider visas och så kommer det en 1:10,0 på displayen. Tyvärr blir det gulflagg i Ronnie Peterson med en orange Mallock i gruset . Kör ett par varv och bestämmer mig att det inte är lönt att köra med så lite kvar av passet så jag går i depå. Dessutom har jag fortfarande ett skrammel i kupen. Kollar temp i däcken som visar ca 40 grader runt om vilket skvallrar om att jag får upp anständig temp. Får sänka trycket i något hjul till 2,0 . Kollar kupen en gång till och hittar en hylsförlängare som är orsaken till skramlet. Nu kikar jag på amigoo för att se vad 1:10,0 innebär. Jo att jag precis "spräckt-tian" på knutan . Uppdraget utfört, jag har kört 2 sekunder snabbare än någonsin på r-däck . Det är ungefär här jag beslutar mig för att strunta i mina metodiska analyser som jag praktiserat tidigare under året. Det finns mer att ta och det får helt enkelt ske på känsla. Ingen djupare analys men det är ju klar förbättring över NGK denna körning (Röd) mot mitt förra personbästa 1:11,1 från vårracet (Blå) Tidskval 2 Åter ett hyfsat fritt pass och nu utan skrammel. Jag har fått känsla för när däcken kommer upp i temp och förtroendet för bilen är på topp. Det ska gå att hålla fullt över NGK! Försöker att inte släppa på väg upp men det är svårt, det närmaste jag lyckas komma är strax mer stödgas. Med rätt spår är bilen hur snäll och stabil som helst. Nu får jag även till full gas över bäcken ända från Lito. Hittar även referenserna för bättre optimerad broms men inget jag hinner slipa på. Laptimern säger 1:09,3 som snart backas upp av 1:09,1 . Allt känns riktigt bra med ett helt anständigt spår dock har jag missat sätta på mig solglasögon. Nästa steg för att bli snabbare är att få draghjälp... Efter passet kollar jag hur det ser ut resultatlistan. Dels säger den att jag satt mitt absoluta personbästa 1:09,142 vilket är bra mycket bättre än vad jag hade vågat hopas på . Fast något jag inte funderat så mycket på är min placering. Jag är van vid att mina klasskompisar tar sig runt på sådär 1:08 i sina Ginetta G20, att ha en placering hade jag på förväg räknat bort. Men så var inte fallet. Tydligen hade jag 2 erkänt snabba Ginettor tätt bakom på 1:09,2 tider och då slår det mig att jag har kvalat 2:a i klassen vilket ger mig många fina poäng i serien. Dessutom kommer jag få starta i mitten av fältet på racet, det har inte hänt sen jag krigade i Roadsport C för sådär 5 år sedan . De kan bli ett spännande race... Det blev lunchtid och min goda vän Jocke kom och hälsade på med bland annat min son. Ytterst tacksam att de kom och sonen hade tydligen riktigt kul att följa racen. Foto: Ronny Persson - Kapten Persson lägger ut sin oljetanker från kajen... Race 1 Så efter lunch så är det allvar. Jag startar i mitten med väldigt få Modsport bilar framför mig. Min erfarenhet i klassen säger att jag är startsnabb, kan även komma iväg fortare än Mallocken framför . Däremot är hela startfältet snabbare än mig på rakan. Det här blir trixigt. Nåväl, det blir en bra start (enligt regelboken denna gång ). Får gå in mot mitten och vid sidan verkar det som jag är före de vita Giettorna. En bit ner på rakan kollar jag backspegeln och där är är den bekanta karossformen så då kan jag nog gå in mot bankanten in för kurvan och blockera. När jag bromsar så ser jag plötsligt startnummer 19 precis vid min framskärm på innern. Fick lätt chock, hade totalt missat bilen och som tur var hade jag inte gått in helt så det fanns plats tack och lov (Det var verkligen inte meningen Fredrik ). Lite trafik i första böjen och tappar en placering till Per #64. Den placeringen lyckas jag hålla genom racet. Körningen är inte helt klockren och jag ser som bäst 1:09,6. Men glad är jag när jag passerar målflagg på 3:e plats i klassen . Foto: Ronny Persson - Typ såhär var det under racen.. Race 2 Så nu står det saker på spel. Jag startar långt fram och det finns chans att bli 3:a i Modsport 3, med många fina mästerskapspoäng och första pokalen på sådär 10 år. Det blir en bra start igen med lite rokad i de första kurvorna. När det planar ut så har jag Fredrik och Per framför som bråkar om vinst i klassen och Mats och Håkan som försöker komma i kapp mig. Allt går bra till ungefär hälften av racet där min hybris leder mig rakt ner i fördärvet. Jag kör mer i backspegeln och körningen blir värre med fler och fler misstag. De hinner ikapp, sedan sker det oundvikliga, jag blir ombromsad på rakan först av Håkan. Det blir ett par halvhjärtade försök att ta igen det förlorade men jag kör helt enkelt för kass. Sedan är det Mats tur och jag tar målflaggan sist . Sedan var det inte mycket mer än att packa ihop och köra hem bilen till garaget för denna säsongen. Även om slutet var ledsamt så var det en dag långt över förväntan. Nästan osannolikt bra personbästa och strid på pallplatsninvå i klassen kommer jag leva på bra länge nu. Tycker det var ett riktigt bra avslut på 2019 . Ska man reflektera lite så ligger jag rätt till i tempo. Mycket kan tillskrivas förtroendet jag har för bilen. Tempot finns så det ska jag vänja mig vid. Nästa steg är att finslipa körningen vilket jag nu vet hur att göra. För det går att köra fortare . Bilen behöver lite omsorg, hittade nämligen läckage från två källor, koppling och framdämpare. Men det är något för vinterns projekt som jag återkommer till senare.. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Att du i en "standard" 163hk 944 från 1984 över huvud taget kan vara med och kriga mot moderna rörramsbilar med flugvikt är en stor prestation.
Återigen, mycket kul att läsa. Och stort GRATTIS till ett bra rejs-år med PB som avslutning. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Var hittar man 15 år senare en sådan där rörbit? _________________ Anders Hansson |
||||
Tack allesammans
Wow vilken nostalgi . Svaret på den frågan är nog att det metallröret nog återuppstått som något annat i sann återvinningsanda. Men faktum är att just denna modden är den absolut bästa någonsin. PVC rören sitter kvar i fronten efter 15 år och det som ändrats är dragningen mot skivorna, nog uppe i iteration 5 eller så . Men jösses vad man sparat skivor och belägg genom åren tack vare detta _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
1,09 med en 163 hästare, det är riktigt bra
Jag och Stig låg på 1,12 tider förra året när vi hade lite följa john, då har vi ändå 3 litare på över 200 kusar. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Ok, man ska betänka att min kärra går på slicks också, så det blir lite nyans i jämförelsen . (fast personbästa på r-däck är 1:11,974 ) Men nog är man rysligt glad att det går så fort _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Grattis till tiden! Speciell känsla att komma ner under 1.10,jag var jävligt nöjd med min 1.09 med 163hk/1200kg. Kör du med vettiga slicks eller är det beg? Tänker att är du nu under 1.10 så går det ju att göra igen... Och igen... Och sen lite snabbare!!
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Pinsamt långsamma gubbar, visserligen körde vi medurs men vill poängtera att vi minsann hade både motvind, motsol och tagit insomningsmedicin! Görbra kört Eddie! _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||
Haha, vilken härlig dialog om förutsättningar det blir
Jo, precis så resonerar jag. Däcken är en klar förbättringskälla , kör med begagnade Camaro cup slicks som dessutom är för stora. Man undrar hur det hade blivit med färska Yokohama A005 och bara 610 höga . Fast du och Pontus är ju snabba på riktigt _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Ok, ser att min tråd är eftersatt. Något mek har det inte blivit så jag får göra en uppdatering med lite svammel i stället . 2019 blev ju bra. Var med på samtliga klubbtävlingar i MSCC mästerskap vilket jag hade hoppats på. När jag ser tillbaka har jag satt personbästa på alla permanenta banor under året. I och med delning av klassen så kan man nu glädjas åt en 4:e plats i Modsport 3 i serien. Körmässigt har man äntligen kommit tillbaka men vad som är än bättre är att jag börjat bli mer metodisk runt min körning. Mäta däcktemp och studera loggar har varit centralt. Emotionellt är det riktigt spännande, som jag varit inne på tidigare så är det nästan som att köra som nybörjare. Givetvis beror det på slicksen och det har blivit en fantastisk resa med mycket nya lärdomar. De har tvingat mig att utmana mig för att köra fortare med alla tänkbara knep . Sedan har jag haft inställningen att få bilen i bra skick så allt mek har rört sig runt att fixa trasiga saker eller se till att allt fungerar som det ska. Det i sig har betalat sig i att bilen känts riktigt bra att köra därutöver har däcken varit helt fenomenala, jag tror bestämt Yokohama A005 är mina absoluta favoriter. Med andra ord har jag återfått förtroendet för bilen vilket jag visste på förhand är en grundförutsättning för att jag ska kunna köra fort. Nu är det som att nya möjligheter öppnar upp sig det jag närmast tänker på är de partierna som jag fegat i, ex. högfartsvänstern på Sturup och chikanen efter Porsche-rakan på Ljungbyhed. I och med att jag började öva på att hålla stumt över NGK på Knutan och nära på lyckades, ser jag det som att jag kan göra samma på andra ställen. Det finns tid att kapa bara genom att fortsätta på samma väg .
Så vad gör vi med bilen fram till nästa tävling? Vi ser till att räsern mår bra och här är den optimistiska "att-göra-listan": * Bensinlukt - Lite störigt att det luktar soppa när man tankar fullt * Växellådsöversyn - Min gamla låda behöver nog ses över efter alla dessa långa och hårda mil. * Framdämparöversyn - Man får väl vara nöjd med att de hållt i 2 säsonger, klart bättre än bakdämparna. * Se över Kopplingshydraulik - Det är något som läcker... * Bogseröglor - Kan ju kosta på mig lite nya stroppar * Lösa dimljustrasslet - bakre dimljus strular fortfarande vilket jag borde lösa en gång för alla * Huvpinne - Irritationsmoment att behöva hitta pinne varje gång man ska pilla under huven. Det anstår inte en Porsche helt enkelt . * Regnskydd till snorkeln - Luffarturbo är fräckt men man dränker luftfiltret när det regnar . Får lösa det där... * Oljetempmätare - Får se om man lyckas får dit min VDO i vinter eller om den får ligga ett år till . Som ni ser är det knappt en stavelse om uppgraderingar. Jag har rätt mycket godis på mina hyllor men det får komma efter att jag är nöjd med skicket på bilen. Sedan har jag otroligt många ideer om vidareutveckling och det är samma sak där, när tiden är mogen . Fast jag har förståss inte kunnat låta bli att handla en hjulklapp, ett set Boxster fälgar där ena paret är 8,5x17" ET50. Tanken är att öka flexibiliteten i mitt mina däckkonfiurationer framöver _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Hur hamnade jag här? Jag står nu med en väldigt isärskruvad bil och det finns fortfarande mer jag behöver skruva bort. Det började med att jag ville kolla kopplingshydrauliken. Från motorutrymmet såg jag inte så mycket galet men för att få min gamla stela kropp i ett läge att faktiskt se pedalstället, demoterades ratt och stol. När jag väl var runt och kröp så såg jag spår av läckage inifrån kopplingskåpan. Attans ! Troligtvis är det packboxen som inte vill mer och det sura är att jag är redan halvvägs i demontringen då jag redan fått ut växellådan. Så jag har fattat beslutet att byta packboxen nu. Det som fått mig att tveka är att jag får ytterligare några timmar jobb med att riva kopplingen . Nu börjar det bli fullt på arbetsbänken med alla prylar som demonterats. Fjäderbenen behöver service så de skall iväg till AVO i UK. Men jag har inte plockat loss allt än. Tanken skall också ner för jag vill få rätt på bekymmret med soppalukt. Det mesta av dessa arbeten görs för "nu är växellådan ändå ur" . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Ungefär vid den här tiden på året bukar jag glatt presentera vilka körningar jag tänkte göra under året. Det brukar sammanfalla med att MSCC släpper datum för årets klubbtävlingar. Men domen har fallit för min växellåda och den är att betrakta som skrot . Den gode Jaan Tolli skickade mms på en väldigt trasig pinjong efter ha öppnat diffhuset. Så en stram budget är nu sprängd och en tajt tidsram har blivit helt orimlig. Så det dystra är att den säsong jag sett fram mot nu inte blir möjlig . Man ville ju åka alla deltävlingar i klubbmästerskapet med alla fantastiska upplevelser och växa lite till som förare. Man kanske kan köra något i slutet men det får framtiden utvisa och ni som kör racing vet att det är svårt att hålla sig borta. Om man ser det positivt så kan en paus vara nyttigt för att faktiskt få bilen i ännu bättre skick innan nästa körning . Fortsättning följer... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Trist!
Det är tight att hålla på med detta, vet precis hur det är.. Det är bara mars... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Tråkigt Eddie.
Verkligen inte kul att hittta trasiga saker men inte räknat med. Jag vet hur det är. Du får sikta på körning till senhösten, eller komma igen till nästa säsong. Nästa jobb är väl att få tag på en låda och sen få den renoverad. Ingen ide att sätta dit något man inte vet status på. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum | << 1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 42, 43, 44 >> 88 besök senaste veckan (262582 totalt) |