Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Att välja bil och börja köra på bana
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (13764 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
X(MX-5) [bankörning i timmar] = 3 * X(740). Det är inte mer än dubbelt så roligt i MX-5, därför blir det 740.


Kan du utveckla formlen lite sp 2 x roligt kommer med också thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Jag har själv en högerstyrd Miata och det måste vara bland det prisvärdaste man kan köpa om man inte vill harva runt på bana i en 740.

Men jag stämmer in med att 740 eller vadsomhellst under 5000 kan vara bra att börja med då jag själv känner mig för rädd om min lilla röda för att börja köra tät racing med den thumbs down

Jag hade en gammal suzuki swift -88 med typ 75hk, den gick väldigt bra och tålde att plågas, sladda på gasuppsläpp! Skulle varit perfekt att börja med!

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29



För att göra detta måste vi skapa en helt ny enhet, ett mått på hur roligt man har när man kör, vi kan kalla det "Smiles per hour"javascript:emoticon('').

ok. När man skapar en ny enhet måste man ha en definition, 1 kg är ju definierat efter 1 l vatten vid 4 grader Celsius som ett exempel.

Vi utgår från det vanligaste bilkörandet (turen till jobbet), som utförs i en medelsvenssonbil (alltså en V70 av standardmodell, 5 år gammal, kanske med alufälgar men definitivt utan turbo) i ett ansvarsfullt men ändå något högt tempo längs en väg som innehåller minst en rondell men som är för full med trafik (80%) för att kunna busa. Detta mått på bilnöje får utgöra standardenheten en Smile (alla uppfinnare av nya enheter får döpa dem själva). Tidsderivatan, Smiles per hour (sph) kallas en Strååt.

Nedan följer en tabell av uppmätta Strååt vid olika förutsättningar:

(Rv 45, std Volvo 740, 80% trafik): 0.5 Strååt
(E6, Mazda Miata, 80% trafik, hardtop): 0.6 Strååt
(E6, Mazda Miata, 80% trafik, nedcabbat): 5 Strååt (7, om man är en poser...)
(Fjärås till Skene, std Volvo 740, 5% trafik): 10 Strååt
(Anderstorps Långa bana, lättad 740 std motor, 0% trafik): 25 Strååt
(Anderstorps Långa bana, lättad 740 std motor, 20% rejs): 50 Strååt
(Kinnekulle, Mazda Miata, 20% trafik): 40 Strååt

Tyvärr har jag inte kunnat mäta Kinnekulle under förutsättningen "Rejs", men jag är säker på att man kan lägga till minst 10 Strååt vid detta tillfälle. Då jag körde på Kullen fanns det även med ett antal Ferrari:s och Porschar. Jag tror att det kan vara svårt att komma upp i mer än 50 Strååt med dessa bilar.

Den ekonomiskt mest effektiva körglädjen ( dvs Smiles per krona) kan nu beräknas som antalet Strååt * Tid/Kostnad.

Ex: Herr Thomé kör sin M3:a från Kungliga Hufvudstaden till Tyskland. Genom Sverige tar han småvägar och kommer upp i som mest 6 Strååt, under en timme, resten av tiden 2 Strååt i 4 timmar. I Tyskland kör han sedan på Autobahn med 90% trafik (och kan därför inte utnyttja sin fina bil) i 0.7 Strååt under 7 timmar. Sedan svänger han in på en liten enkelriktad väg som ligger i staden Nurburg och där släpper han loss rejält, det går i 50 Strååt under 30 minuter (tre varv) dvs en halvtimme.

Den totala körglädjen blir alltså 6*1 + 2*4 + 0.7*7 + 50*0.5 = 43.9 Smiles

Kostnaden för sträckan blir 50kr/mil * 120 mil + Färja (1000kr) + Reservdelar (1000 kr) = 8000 kr, medräknat värdeminskning. Ekonomisk körglädje (ecodriving) blir då 8000/43.9 =182 kr/Smile

Jag är säker på att du nu kan beräkna körglädjen själv och göra rätt antaganden och därmed komma fram till den formel som jag angav ovan, V.S.B.

Denna banbrytande definition anser jag vara av mycket stort värde för allmänheten, framför allt för motorjournalister som nu kan sluta skriva formuleringar som "Fiestan erbjuder mycket körglädje". Visst, men hur mycket? och mätt var då? oftast redovisas ju just körglädje i en fånig tabell som saknar all reson, se exempel nedan.

Motor: 9
Körglädje: 6
Dragkrok: 8
Försäkring: 2

Trevlig helg.

/M

_________________
Martin Strååt
Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29



Jag håller med dig, Miatan är helt fantastiskt rolig. Men du kan aldrig pressa den till gränsen så länge det är för dyrt eller farligt att köra av, jag håller ofta igen på småvägar eftersom jag inte vill sitta i ett dike och balansera en bil på huvudet. Därmed minskar antalet Strååt. Av samma skäl blir den roligaste investeringen du kan göra alltså en störtbåge.

/M

_________________
Martin Strååt
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236



Most bang for the buck, måste ändå crx vara

Du köper en 125hk för ca 10k eller en 150hk för 25-35k, dessa tål att nötas på bana i det oändliga...

Finns hur mycket prylar som helst på marknaden till dessa.

Lös medlemskap i Honda klubben 300kr så får du mycket banåka nästan gratis

Det är dessutom en mycket rolig bil att köra och lätt meckat.

P.s dessa bilar är mycket snabba på banan

Mvh / Honda idioten

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29



Citat:
Most bang for the buck, måste ändå crx vara


Ja, det har du rätt i. Men återigen, CRX:en går FÖR bra. Hur stark är karossen vid rundslagning?

Jag har tittat mycket på CRX som ny banbil för vår lilla racingserie (GTR), den blir väldigt potent om man lättar den på inredning, ljuddämpningsmattor etc. Hondas motorer sägs vara väldigt bra, men hur är det med kylningen? Trådskaparen antydde ju ett intresse för långlopp...

Mitt tips är att du köper en begagnad standardrallybil, då får du en väldigt potent bil som redan har bur etc.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Rallybil_ekonomi_25964311.htm?ca=15 . . . .
http://www.blocket.se/malmo/Rally_gr_E_och_Folkrace__25885994.htm?ca=1 . . . .
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_244_rallybil_grp_E_standard_2595 . . . .

/M

_________________
Martin Strååt
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



med en 740 kan man väl dessutom ställa upp i VOC numer? känns ju inte helt fel i så fall.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29



Citat:
med en 740 kan man väl dessutom ställa upp i VOC numer? känns ju inte helt fel i så fall.


Huvet på spiken.

om jag förstod det rätt så kör man runt kullen på ca 1.08 med en gammal 240 VOC, se länk nedan.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55342

Vinnaren i SSK VOC förra året körde en 940 och hade varvtider runt 1.04. Hur många kan skryta med det?

Det kan tilläggas att jag själv körde runt på 1.13 med min miata... inga bromsar, gamla däck, mummel mummel

Dennis Kullman däremot körde runt på 1.09 med sin std MX-5 (ej orig fälg + däck), enligt hans bilbyggartråd. Dennis kan ju köra, vilket han bevisat genom att vinna MX-5 cup.

_________________
Martin Strååt
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10158



m_straat skrev:
Citat:
med en 740 kan man väl dessutom ställa upp i VOC numer? känns ju inte helt fel i så fall.


Huvet på spiken.

om jag förstod det rätt så kör man runt kullen på ca 1.08 med en gammal 240 VOC, se länk nedan.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55342

Vinnaren i SSK VOC förra året körde en 940 och hade varvtider runt 1.04. Hur många kan skryta med det?

Det kan tilläggas att jag själv körde runt på 1.13 med min miata... inga bromsar, gamla däck, mummel mummel

Dennis Kullman däremot körde runt på 1.09 med sin std MX-5 (ej orig fälg + däck), enligt hans bilbyggartråd. Dennis kan ju köra, vilket han bevisat genom att vinna MX-5 cup.


Visst kan man få en 740 att gå snabbt, men det är inte billigare än att få någon annan bil att gå snabbt. Ramla inte in i det klassiska misstaget att köpa billigt utgångsmaterial med höga mål.

Man kan köra bana med alla bilar så länge de är i bra skick. Bättre att vänta tills man är rutinerad för de långsiktiga besluten.

_________________
Anders Hansson
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Clio RS givetvis Den kanske inte har mest effekt på papperet men är väldigt effektiv på banan redan i originalutförande. OCH ROLIG.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dennis H skrev:
Clio RS givetvis ...


thumbs up




_________________

Rice and shine
Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29



Citat:
Visst kan man få en 740 att gå snabbt, men det är inte billigare än att få någon annan bil att gå snabbt.


Du har rätt i att det kostar minst lika mycket (förmodligen mer) att få en 740 att gå RIKTIGT fort på bana, men du missade det tidigare resonemanget. Jag talar inte om att få en bil att gå snabbt, utan jag talar om att få den att gå länge och säkert, till en så låg kostnad som möjligt. Inlägget om VOC var mest till för att visa att det GÅR att få den att gå bra (en startklar VOC kostar från 30 och upp till 120 kkr).

En av de vanligaste motorerna i t.ex. MSLS eller SSK endurance är B230, ofta placerad i en Opel eftersom deras väghållning är bättre.

Citat:
Man kan köra bana med alla bilar så länge de är i bra skick. Bättre att vänta tills man är rutinerad för de långsiktiga besluten.


Vilket ju var en del av poängen. javascript:emoticon('') Rutin = körtid på bana. Maximera körtiden = maximera rutinen.

Ett exempel: Du har 22.000 kr över detta året. Du kan då a) Köpa en BMW 318is (en bra banbil) för 18.000 och sedan delta i 2 banträffar eller b) Köpa en (V. 740, S. 9000) för 2.000 och delta i 10 banträffar. Jag har då räknat med en snittkostnad på 2000 kr per banträff. Jo, det kostar MINST så mycket; bensin 500-700 kr, däckslitage 400 kr, bromsbelägg 400 kr etc.

Hmm, det blev lite väl aggressivt... javascript:emoticon('')

Min erfarenhet gällande kostnaden för andra bilar är begränsad, du får gärna upplysa mig.

_________________
Martin Strååt
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



m_straat skrev:
...Vinnaren i SSK VOC förra året körde en 940 och hade varvtider runt 1.04. Hur många kan skryta med det?...



_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Här är en tråd om vad det kostade att bankonvertera min BMW 318is -90

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52266

Lite om vad körningen kostade 2009

Min körning i sommar på BMW SC träffarna slutade på ca 26500:-
Jag hann med 5 träffar i år så det bli 5300:- per träff.

Då har jag räknat med de löpande kostnader som jag har.
Då är min bil ändå riktigt billig i drift.

Licensavgift,medlemsavgift & träffavgifter 4000:-
Däck,bromsbelägg/skivor,motorolja & bromsvätska 7000:-
Släphyra då jag saknar eget släp 3200:-
Bensin transport & bankörning 12300:-

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
jan_martinsson
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Stort tack för alla svar, även om jag inte varit så aktiv i tråden har jag läst allt flera gånger och kollar dagligen efter den perfekta bilen
Planen var att diss'kutera bilval och budget med de andra förra helgen men då blev jag kidnappad till svensexa och nu är det snart bröllop och smekmånad så det blir nog ingen bil på en månad till i alla fall men man vet aldrig när man hittar vad man söker :-)

En högerstyrd miata är det som lockar mest just nu, är det någon skillnad på att importera från england mot tysklan? (det har jag vana av) Hur funkar det om man importerar en modifierad bil, går det att registrera ändå eller måste allt vara orginal då?
/Janne

_________________
jan Martinsson
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
En högerstyrd miata är det som lockar mest just nu, är det någon skillnad på att importera från england mot tysklan? (det har jag vana av) Hur funkar det om man importerar en modifierad bil, går det att registrera ändå eller måste allt vara orginal då?


Samma som att hämta från Tyskland - ett dokument som heter V5 skall med. Man kan åka på skyltarna från England två veckor, behöver inte lösa extra skyltar som man gör från Tyskland.

Transport
Ryan-air biljett för 500:- kr, färja till Göteborg ~5000 kr med boende. Man kan också lämna bilen vid färjeterminalen, boka detta med Skandiatransport som fixar på bilen på färjan och leverar i Göteborg. Mycket trevliga och bra på Skandiatransport ( ring till Halmstads kontoret och prata med Andreas). Dvs du behöver inte åka över själv om du kan få ägaren att köra bilen till färjeterminalen och lösa betalningen. Liten chansningen men när bilen kostar 15 kkr så är inga större summor i fara och bilarna brukar vara rätt skottsäkra

Reggandet tror jag går lättast om inga större modifieringar är gjorda på bilen.

Högerstyrt är bara ett plus för ban-åka -> vikten på rätt ställe thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29



Citat:
Här är en tråd om vad det kostade att bankonvertera min BMW 318is -90

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52266

Lite om vad körningen kostade 2009

Min körning i sommar på BMW SC träffarna slutade på ca 26500:-
Jag hann med 5 träffar i år så det bli 5300:- per träff.

Då har jag räknat med de löpande kostnader som jag har.
Då är min bil ändå riktigt billig i drift.

Licensavgift,medlemsavgift & träffavgifter 4000:-
Däck,bromsbelägg/skivor,motorolja & bromsvätska 7000:-
Släphyra då jag saknar eget släp 3200:-
Bensin transport & bankörning 12300:-


Helt klart intressant.

Våra kostnader från förra säsongen:

Inköp av bil (Saaben): 1500 :-
Tävlingsavgifter, ingen licens, inget medlemsskap: 6000 :-
Däck, belägg/skivor, motorolja och bromsvätska: 500 + 2000 + 150 + 100 = 2750 :-
Transport till tävling (bensinkostnad): 1200 :-
Bensin vid tävling: 2800 :-

4 tävlingar som kördes med 1 timme träning + 2 timmar rejs (5 förarbyten)

Summa: 12750 :- => ca 3200:- per tävling, 2800:- om man räknar bort inköp av bil. Däck samt belägg håller minst en säsong till, fördelar man kostnaden över 2 år blir det 2550:- i snitt per tävling.

Konverteringen till "rejsbil" kostade ingenting, vi har bara lättat samt renoverat bromsar. Snarare gick vi plus eftersom AC:n kunde säljas för 800 kr. En rejs-stol tillverkades genom att slita ut stoppningen ur förarstolen (funkade riktigt bra), ett kylsystem för bromsarna tillverkades genom att använda bilens värmepaket + lite buntband (även detta fungerade bra). Ett läckage i kylsystemet under en tävling tätades med en träplugg, gjord av en nedfallen gren. Däcken under förra säsongen grävdes fram ur en container. Man kan nog säga att det är ett budgetbygge.

Transport till tävling kan räknas högre eftersom vi är tre som kör från olika städer, jag har bara räknat på kostnaden för att köra tävlingsbilen fram och tillbaka GBG - A-torp fyra gånger. Denna faktor beror ju heller inte på vilken bil du kör utan var du bor.

En intressant detalj är dock att du lägger väldigt mycket på bensin, det indikerar att du får ut betydligt mer bantid, sett till Bantid/krona ligger du nog bättre till än vad vi gör. Du betalar också avsevärt mycket mindre för dina banträffar, denna post dominerar ju våra kostnader. Genom att köra med ett annat gäng skulle avgifterna kunna halveras, man får då 1800 kr/tillfälle, men då är det ingen tävling och vi trivs i detta sällskap.

Jag tycker att din ban-BMW verkar riktigt fräck, har man väl byggt den verkar den ju väldigt rimlig i driftskostnad.

/M

_________________
Martin Strååt
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



m_straat skrev:
Citat:
Här är en tråd om vad det kostade att bankonvertera min BMW 318is -90

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52266

Lite om vad körningen kostade 2009

Min körning i sommar på BMW SC träffarna slutade på ca 26500:-
Jag hann med 5 träffar i år så det bli 5300:- per träff.

Då har jag räknat med de löpande kostnader som jag har.
Då är min bil ändå riktigt billig i drift.

Licensavgift,medlemsavgift & träffavgifter 4000:-
Däck,bromsbelägg/skivor,motorolja & bromsvätska 7000:-
Släphyra då jag saknar eget släp 3200:-
Bensin transport & bankörning 12300:-


Helt klart intressant.

Våra kostnader från förra säsongen:

Inköp av bil (Saaben): 1500 :-
Tävlingsavgifter, ingen licens, inget medlemsskap: 6000 :-
Däck, belägg/skivor, motorolja och bromsvätska: 500 + 2000 + 150 + 100 = 2750 :-
Transport till tävling (bensinkostnad): 1200 :-
Bensin vid tävling: 2800 :-

4 tävlingar som kördes med 1 timme träning + 2 timmar rejs (5 förarbyten)

Summa: 12750 :- => ca 3200:- per tävling, 2800:- om man räknar bort inköp av bil. Däck samt belägg håller minst en säsong till, fördelar man kostnaden över 2 år blir det 2550:- i snitt per tävling.

Konverteringen till "rejsbil" kostade ingenting, vi har bara lättat samt renoverat bromsar. Snarare gick vi plus eftersom AC:n kunde säljas för 800 kr. En rejs-stol tillverkades genom att slita ut stoppningen ur förarstolen (funkade riktigt bra), ett kylsystem för bromsarna tillverkades genom att använda bilens värmepaket + lite buntband (även detta fungerade bra). Ett läckage i kylsystemet under en tävling tätades med en träplugg, gjord av en nedfallen gren. Däcken under förra säsongen grävdes fram ur en container. Man kan nog säga att det är ett budgetbygge.

Transport till tävling kan räknas högre eftersom vi är tre som kör från olika städer, jag har bara räknat på kostnaden för att köra tävlingsbilen fram och tillbaka GBG - A-torp fyra gånger. Denna faktor beror ju heller inte på vilken bil du kör utan var du bor.

En intressant detalj är dock att du lägger väldigt mycket på bensin, det indikerar att du får ut betydligt mer bantid, sett till Bantid/krona ligger du nog bättre till än vad vi gör. Du betalar också avsevärt mycket mindre för dina banträffar, denna post dominerar ju våra kostnader. Genom att köra med ett annat gäng skulle avgifterna kunna halveras, man får då 1800 kr/tillfälle, men då är det ingen tävling och vi trivs i detta sällskap.

Jag tycker att din ban-BMW verkar riktigt fräck, har man väl byggt den verkar den ju väldigt rimlig i driftskostnad.

/M


Ang bränslekostnaden så bor jag på fel ställe & får lägga mycket på transport tyvärr.
Har för mig jag körde ca 450mil för att ta mig till & från träffarna. Längst är det till
knutan dit har jag drygt 70mil enkel

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29



70 mil!

Det innebär alltså att om du tänkt satsa på rejsing så är den ekonomiskt mest effektiva åtgärden att flytta...

Jag tycker att det är intressant att någon håller koll på ekonomin i sitt bygge, det är sannolikt den faktor som får flest att sluta eller att aldrig ens börja. Vet man vad man gör har man bättre förutsättningar att lyckas. På blocket finns det alltför många påbörjade projekt till salu...

Borde det inte vara bra att försöka göra en sammanställning av de verkliga kostnaderna som är förenade med en viss förändring? Jag efterlyser ett verktyg som tydligt visar slutkostnaden beroende på val.

Ex: En Turbo kostar 4000 kr på Biltema. Men kostnaden innan man kan vrida om nyckeln är ju betydligt högre, bl.a. beroende på vilka genvägar man tar.

Att däremot chiptrimma bilen kostar ca 5000 kr men leder ju ofta till lägre bränslekostnader, vilket alltså leder till en totalkostnad klart under 5000 kr.

/M

_________________
Martin Strååt
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Första genvägen är ju att köpa en turbo på Biltema...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



m_straat skrev:
70 mil!

Det innebär alltså att om du tänkt satsa på rejsing så är den ekonomiskt mest effektiva åtgärden att flytta...



Har man banåkande som hobby bör man inte bo norr om Dalälven. För mig är Midlanda den ända bana jag kan åka till utan att fundera på var jag ska övernatta..

Sen är det väl också så att den största utgiftsposten, och den man oftast förtränger, är bensinen.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Att välja bil och börja köra på bana
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (13764 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande