Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
vart köpa M6 bromsrörsnippel?
2805 besök totalt
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare

tanken slog mig att jag för mitt bygge skulle kunna ersätta en luftningsnippel på oken jag hade hoppats kunna använda (oket har 3 luftningsnipplar) med en anslutning för bromsslang, antingen direkt eller via någon adapter. Luftningsnipplarna på oket verkar vara M6x1.0, vart hittar man något som passar?

Kristoffersson Engineering
Citera
kolja
08
Här sen Apr 2005

-- poof --

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Hmm, om du borrar hål för ett bromsrör i en nippel med 6 mm yttermått blir det inget material kvar. Du får nog gå upp en dimension på gängan. Om du ersätter luftnippeln med ett tillopp får du tänka ut något annat listigt sätt att lufta den cylindern också.

Guson

Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
men om man tänker sig en övergång, M6 hane till M10 hona direkt utan rör däremellan?

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Du har fortfarande problemet med luftningen.

Guson

Jönköping
Här sen Apr 2003

Är det Girling ok till Volvo 240? Då är det 1/4" gänga, bromsrörsnipplarna är 3/8".

Jag gjorde en liten specialare med framoken på min Rekord förra året, borrade hål mellan cylindrarna för att bli av med tvåkretsen och sen pluggade jag två luftnipplar med M6 låsskruv och gänglås.
Krävdes finkänsla på hand när man drog åt, dumt att sabba gängorna. 1/4" är 6,35 mm så en M6 låsskruv glappar.
Jag hittade som tur var insexplugg i 3/8" till den överblivna bromsrörsnippeln, så där blev det lite bättre.

Inga problem med läckage efteråt dock, körde både Superstage och nån konbaneträff efter modden.

PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Re:

Anders Karlsson skrev:
Är det Girling ok till Volvo 240? Då är det 1/4" gänga, bromsrörsnipplarna är 3/8".

Jag gjorde en liten specialare med framoken på min Rekord förra året, borrade hål mellan cylindrarna för att bli av med tvåkretsen och sen pluggade jag två luftnipplar med M6 låsskruv och gänglås.
Krävdes finkänsla på hand när man drog åt, dumt att sabba gängorna. 1/4" är 6,35 mm så en M6 låsskruv glappar.
Jag hittade som tur var insexplugg i 3/8" till den överblivna bromsrörsnippeln, så där blev det lite bättre.

Inga problem med läckage efteråt dock, körde både Superstage och nån konbaneträff efter modden.

ok, det var bra att veta köpte ju 2st M10 bromsnipplar på biltema o tyckte att det passade jättebra har sett tidigare att volvo-oken ibland används på äldre jaguar (bland annat) och att man då antingen borrar upp hål mellan kolvarna eller använder en T-koppling.

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

3/8" och M10x1 är väldigt lika, så man får utrusta sig med gängtolk och skjutmått om man ska börja blanda gängor.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

En 3/8"-hane; 'går att para med en M10x1 hona, men inte tvärtom.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
2805 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande