| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
tar det tid att få upp rätt temp i slicks?
|
1293 besök totalt |
|
jag har köpt slicks att köra med på banträffar och tex superstage.. är det svårt att få upp rätt temp i breda slicks? hur mycket och hur ska man köra för att generera denna värme? _________________ emil andreasson |
||
|
Slicks
Det stora problemet med "slicks" är att man måste skilja på diagonal och radial sliks. Diagonal kräver ca 3-4 grader camber för att man skall andvända hela brädden på däcket diagonal därimot funkar på ca 1/2-1 grader camber. Sen är det vilken hårdhet du valt på gummit. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||
|
Re: Slicks
Vert lite fel tror jag Radial 3-4 grader diagonaler 1/2 - 1 grad sen beror det på däcksbredd,gummiblandning & fordonsvikt mm _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
Avons guide för inkörning av nya rejsdäck http://www.avonracing.com/user_advic Notera"...It should be noted that it is the loading of tyres that introduces the significant heat, not sliding or wheelspinning..." Loading = knådningen av däcket som uppstår när man kör med bilen, acc/broms kurva _________________ Johan Lekås |
||
|
Går det att generalisera slicks? Mjuka hillclimb blandningar ska ju greppa bra relativt kalla, långloppspuckar lär ta några varv innan dom funkar. Sen kanske det finns 4-5 olika blandningar i mellan dom. Ta reda på gummiblandningen och hur den borde vara med bilen du har.
|
||
|
Jag har slicks från stcc och porsche cup, dvs begagnade från ett år till några år gamla nu. De är hala när de är kalla. Skulle jämföra det med att köra på blött gräs i första starten när du satt på dom.
Men du får upp skaplig värme rätt snabbt. När jag kör superstage tex så brukar det räcka med 7-8 varv åt varje håll på uppvärmningsytan och sen har jag tillräckligt med fäste för att hålla fullt. Sen kanske du kan få nån tiondel till i däcken om du kör flera varv på raken. Hoppas du fick lite mer klarhet. _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1293 besök totalt |