| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur uppleva hårdare sättning på stötdämpare?
|
2 besök senaste veckan (1809 totalt) |
|
Nu är det såhär att jag monterat ett Bilstein PSS9 kit på min M3 E36. Detta ihop med H&R krängare och topplagringar m.m. från Millway. Hur som helst så är jag kanonnöjd med väghållningen det jag provat på gata. Bilen beter sig som jag vill och allt är frid och fröjd. Banpremiären tas om ett par veckor och där man kunna utvärdera bättre, men en sak jag undrar idag är följande; Nu står stötdämparna inställda på mjukaste, dvs 1. Om jag skruvar upp stötdämparna till 9 och ger mig ut och åker för att leta efter någon skillnad, vad bör jag märka? Är det så att jag bara upplever den hårdare allmänt eller hur kommer jag känna av det? Givetvis är det bästa att prova men med lite kött på benen så tror jag man upplever och förstår bättre när man provat. om det "bara" blir hårdare, hur påverkar fjädrar ihop med stötdämparens inställningar? Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||
|
Ja du kommer uppleva den hårdare.
Det enklaste är helt enkelt att du provar dig fram på bana & skruvar lite mellan passen för att själv uppleva vad förändringarna gör för skillnad. Sen är det olika person till person hur man vill att bilen ska bete sig. Du ha väl även justerbara krängare på din. Det man brukar vilja få till är svag överstyrning i långsamma kurvor & svag understyrning i snabba. Du har ju i såfall däcktryck krängare dämpare att skruva på för att få bilen att bete sig som du vill. De andra inställningarna är ju toe & camber fram & bak. Toe brukar man ställa lite toe in bak fram noll eller lite toe out (för bättre instyrning i kurvor) Camber ställer man efter däcket man har. Här finns lite inställningstips https://rejsa.nu/artiklar/setuptabel _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
PSS9:
-Är det en kran per dämpare på dom? (vilket jag tolkar att det är) -Isåfall, ställer kranen kompression eller retur eller båda simultant? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Re:
- Ja - Båda simultant _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re: Hur uppleva hårdare sättning på stötdämpare?
Mantorp skulle jag tro
|
||||||
|
Re: Hur uppleva hårdare sättning på stötdämpare?
'ingen bra bana att justera dämpare på (alldeles för slät). De enda ställen jag tycker att man kan använda är; Chikanen (lågfartsdämpning) och hårnålen (högfartsdämpning). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
@pelko
här har du en guide direkt gjord för sättning av variabla stötdämpare, lite mer detalijerat vad man ska göra och känna och i vilken ordning. http://www.thorneymotorsport.co.uk/tuning/Adjustable_Suspension_Setup.shtml _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1809 totalt) |