Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trimma polo
2834 besök totalt
typera
typera/björn Tunblad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 8


Trådstartare
Trimma polo

Hallå min första bil jag fick var en 90:ans polo cupe
ganska tråkig och ful jag kan också tillägga att jag inte gillar tyska bilar helt ut men men
jag funderar på att trimma lite med den nu i vinter för den kan vara ganska roliga att köra och det gör inte så mycket om den går sönder för jag ska köpa ny bil till sommaren är det tänkt,
Men problemet är att jag vet hur man trimmar bilar och det vore snällt med lite tips
Kan tillägga att jag är ganska så grön när det gäller bilar
Inlägg av:Typera/björn Johansson

_________________
tjena gillar bilar båtar brudar
och fort ska det gå med ett undantag!
Typera/Björn Tunblad
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Tråkig och ful? Jag tillhör väl en av dom som tycker att just de tidigare Polosarna är ungefär hur fräcka som helst (82-90)... Speciellt häftig är ju 'steilheck' versionen.

Jag har ju i.o.f.s. inte ägt nån sån ny Polo som en 90:a och ska sanningen fram så vet jag inte riktigt hur mycket som skiljer mellan modellerna maskinellt heller... Däremot så har jag för mig att chassiet enligt vad jag har hört av Jani här på forumet verkar vara likdant, sen om det är en fördel eller nackdel vet jag inte. Framvagnen känns lite 'vek' men det kan nog haft mycket att göra med att bilarna haft rätt taskiga bussningar mm.
De Polosarna som jag haft har varit utrustade med nån svårjusterad förgasare som jag aldrig blivit riktigt klok på.

Men man glömmer snabbt detta när man sitter bakom ratten, tycker dom är hur roliga som helst trots sin avsaknad av kraft i maskineriet. Men det finns folk som lever för att råda bot på detta också http://www.sorg-motorsport.de/polo.htm

Herr Jani Hast här på forumet vet mer om uppbyggnaden på Polosarna av denna generationen då han själv ägt några.

_________________
Peter Karlsson
Citera
typera
typera/björn Tunblad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 8


Trådstartare
trimma polo

Ja den är ganska rolig att köra men jag har bara 55 hk i den å det
är ju inte så mycket. Och fjädringen är kass fast jag nyligen har byt båda bak/typera /björn

_________________
tjena gillar bilar båtar brudar
och fort ska det gå med ett undantag!
Typera/Björn Tunblad
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137



Du kan ju alltid trycka i ett lustgaskit för 10-15000 kr och biffa upp dina 55 hk till typ 90 hk.

Men i ärlighetens namn är nog det vettigaste att antingen köra bilen som den praktiska/billiga/vettiga bil den är eller att köpa något med lite mer motor och väghållning från början. Det finns ju en hel del kul att välja som kostar mindre än ett lustgaskit och ger mer, t ex
Pegga 205 gti
VW Golf Ur-GTI
Ngn gammal bakhjulsdriven Opel
BMW E28, E30 osv
Alfa 33, GTV 2.0, 75, Guilietta osv osv osv osv osv

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Som totalt Polo tok kan jag bara rekomndera en Polo G40 i stället för att trimma din befintliga kärra.

Kör en sådan själv och har snart vänt och vrit allt i motorrummet på min bil.
150hk och 850kg bil är en kul komb.

_________________
// Jani Hast
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Ett annat alternativ är ju annars att köpa en lite nyare Polo.
16V,eller GTI som den kallades i Sverige, som kom 97 har 100 hk i en varvvillig 1,4 liters maskin.
Har haft en sådan själv i snart fem år och har haft mycket skoj med den! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
typera
typera/björn Tunblad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 8


Trådstartare
Polo

vad bör man tänka på om man ska köpa en nyare polo
vilken års modell skulle du rekomendera, och vilket motor altenativ!!

typera Björn

_________________
tjena gillar bilar båtar brudar
och fort ska det gå med ett undantag!
Typera/Björn Tunblad
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



eller varför inte en varvillig Honda ???

Kungen bland GTI bilarna stod det i köpguiden i Bilsport (detta eller förra nummret)

VTI med 150 goa hästar och varvstopp på 8200 RPM...


Då slipper du ju köra tyskt oxså...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



om man köper nyare Polo gti bör man tydligen se upp för växellådan sägs det för det har jag hört flera som haft problem med, annars är det nog rätt så säkra kort. De tidigare modellerna hade tydligen lite bekymmer med smårost på karossen, men sånt ser man ju misstänker jag. Mycket av delarna är likadana som på Lupon dock något vettigare bakvagn in mitt tycke på Polon Faceliften kom 2000-2002 (6n2 på VW språk) som är efterföljaren till den modellen som Peeter besitter såldes med den stora big block (1,6L ) maskinen på 125 hästar, denna fanns redan i den tidigare modellen kallad 6n (1995-1999), men den såldes så klart inte i Sverige med den stora maskinen utan här var det 1,4liters spisen som Peeter har på 100 hästar som var toppmodellen. Finns dock tydligen nån som tagit in 'dräparen' till Sverige så det är tydligen inte omöjligt heller thumbs up En Polo gti av de tidigare årgångarna är nog en rolig liten bil, nästan pinsamt snabb har jag sett när Peeter har visat hur det ska gå till

Annars får jag väl som Lupofantast slå ett slag för Lupo gti, ligger ungefär i samma prisklasser som Polo gti (6n2). Den är något mindre och lättare med sina 980kg i tjänstevikt, maskinen är likadan som i Polon alltså 1,6L och 125hk. En liten kul grej med den modellen är väl att lite annorlunda material har använts, huv & dörrar är av alu samt att stolsunderreden ratt och lite annat krafs är av magnesiumtyp Inget reservhjul utan det medföljer en liten kompressor istället och därmed fick man bort den stora reservhjulsbaljan Lupo gti:n kom väl först 2000 och fick en 6växlad låda 2002. Något färre utrustningtillval än Polosarna så skinnsäten och sånt brukar man slippa om man letar efter Lupo gti:er. En 03:a kostade 'fullsketen' från fabrik ~180' och när den 1:a årsmodellen kom kostade den 150' blankt. Motsvarande Polo kostade något mindre och man kunde få något 'mer' bil som de flesta ansåg det...

_________________
Peter Karlsson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5294



Acke skrev:
eller varför inte en varvillig Honda ???

Kungen bland GTI bilarna stod det i köpguiden i Bilsport (detta eller förra nummret)

VTI med 150 goa hästar och varvstopp på 8200 RPM...


Då slipper du ju köra tyskt oxså...


160 i civic VTi vääl?
eller kanske en CRX vtec som har något mindre, men i sin tur väger mindre också... fast de är alltid jäkligt dyra

jag gillar 205 GTi stenhårt annars, fina bilar för pengarna, eller kanske titta åt danmark och importera en corolla AE86? kan va nått om du vill vara annorlunda (finns 4 i sverige)

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



jepps.. sorry...

160 i Civic VTI och 150 i CRX VT.... (fast VTIn har servo å annat lull-lull så bänkar man dom ger dom nästan identiska siffror...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Allmänt banåkaforum
Trimma polo
2834 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande